Fietsen door de coalitieakkoorden

Een eerste impressie van de coalitieakkoorden na de gemeenteraadsverkiezingen van 2010.

Utrecht
Utrecht krijgt een college van D66, GroenLinks en PvdA. Het akkoord kent een sterke nadruk op een progressief mobiliteitsbeleid: Utrecht wil OV- en fietsstad worden en durft ook te kiezen voor het ontmoedigen van het autogebruik. Voor de fiets betekent dat:
● De bestaande hoofdinfrastructuur wordt versterkt. Knelpunten worden aangepakt, fietspaden worden in rood asfalt aangelegd en de doorstroming en bewegwijzering verbeterd. De aanleg van fietsroutes wordt versneld: de top vijf moet in 2012 gerealiseerd zijn, de top tien in 2014.
● De fiets- en voetgangersverbindingen tussen Leidsche Rijn en het centrum van de stad en tussen de Dichterswijk en de binnenstad (Rabobrug) liggen er in 2014.
● Om het tekort aan fietsparkeercapaciteit te bestrijden, komen er in het centrum, de wijken en op stations meer rekken en stallingen.
● Een fietscoördinator gaat zorgen voor een samenhangende aanpak op alle onderdelen van het fietsbeleid en krijgt hiervoor doorzettingsmacht. Met name dit laatste punt is opmerkelijk te noeme

Nijmegen
In Nijmegen wordt het college gevormd door dezelfde drie partijen als in Utrecht. Onderdelen hier:
● Verder werken aan de snelfietsroutes naar Arnhem en Beuningen.
● In het centrum moet iedereen de fiets in een fietsenstalling kwijt kunnen. Om deze ambitie te realiseren, komen er bij het centraal station 1.000 extra fietsklemmen bij in de nieuw te bouwen parkeergarage onder de Van Schaeck Mathonsingel. Daarnaast wil men extra bewaakte, gratis fietsenstallingen rond het centrum.
● Een ander parkeerbeleid binnen de singels, waarbij auto’s zoveel mogelijk uit het straatbeeld moeten verdwijnen.
● Autovrije zones rond scholen.

Den Bosch
Den Bosch krijgt een breed college van CDA, VVD, PvdA, GroenLinks en Rosmalens Belang, dat het ambitieuze nieuwe programma Lekker Fietsen gaat uitvoeren. Er worden plannen uitgewerkt voor een tweede brugverbinding voor voetgangers en fietsers over het spoor ter hoogte van het Grasso-complex. Opvallend in het coalitieakkoord is een passage over het aanleggen van een groene openbare ruimte van goede kwaliteit in nieuwe wijken die uitnodigen tot bewegen, vervoer per fiets, maar ook goede mogelijkheden bieden om auto’s veilig en zonder overlast te parkeren.

Delft
D66, PvdA, GroenLinks, CDA en STIP (Studenten Techniek In Politiek) vormen het college in de Prinsenstad. Opvallend hier:
● Aanleg van kindlinten waardoor kinderen op een veilige manier naar school kunnen lopen en fietsen.
● Het college werkt een aanpak uit voor het terugdringen van fietsdiefstal.
● De gemeente actualiseert het Lokaal Verkeers- en Vervoersplan en investeert in hoogwaardige fietsvoorzieningen.
● Voor elektrische fietsen komen er voldoende oplaadpunten.
● Waar nodig komen er extra stallingplaatsen bij stations, OV-haltes en winkelgebieden

Haarlem
De Haarlemse coalitie van VVD, D66, PvdA en GroenLinks stelt dat met name het fietsgebruik het Haarlemse wegennet duurzaam kan ontlasten. De coalitie kiest voor betere fietsvoorzieningen (zoals stallingen en goede en logische fietsroutes van noord naar zuid en van oost naar west) en voor een fietssnelweg naar de Zuidas in Amsterdam.

Groningen
Het linkse college van D66, PvdA, GroenLinks en SP wil blijven werken aan verbetering van het openbaar vervoer (herinvoering van de tram) en de fietsinfrastructuur en -voorzieningen. De geplande fietsvoorzieningen worden afgemaakt. De binnenstad krijgt meer goede stallingen voor fietsers. Daaraan wordt toegevoegd dat hinderlijk geparkeerde fietsen, die anderen de toegang onmogelijk maken, worden weggehaald. Groningen wil ook veilige schoolomgevingen scheppen.
Groningen wil herinvoering van de tram.

Tilburg
In Tilburg komt een breed college van CDA, VVD, D66, PvdA en GroenLinks, dat niet veel ambitie op fietsgebied uitstraalt en kiest voor het op orde houden van de routes. De voorziene vervanging van oude tegelverharding van fietspaden naar asfalt wordt wel uitgevoerd. Positief is de uitspraak dat gratis fietsenstallingen onderdeel zijn van een gesloten totale parkeerexploitatie (zonder bijdragen vanuit of afdrachten aan de algemene middelen). De geringe ambitie blijkt uit het feit dat de beleidsontwikkeling op het gebied van fietsen wordt wegbezuinigd, alleen bestaande taken worden gehandhaafd.

Eindhoven
Het college van VVD, D66, PvdA en GroenLinks wil het fietsgebruik stuimuleren en blijft inzetten op gratis stallingen.