snorscooter 3

Wat vindt de Fietsersbond van snorscooters?

Als het aan de Fietsersbond ligt, moeten de snorscooters zo snel mogelijk van het fietspad af.

snorscooter op fietspad
Beeld-auteur: Michiel Slütter

Verplaatsing van de snorscooter naar de rijbaan heeft de volgende voordelen:

  • De verkeersveiligheid van fietsers verbetert sterk, zowel objectief (aantal ongevallen) als subjectief (gevoelens van onveiligheid en angst bij met name kinderen en ouderen);
  • De verkeersveiligheid van de bestuurders van de snorscooters verbetert sterk (aldus de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid – SWOV);

Voor de ouderwetse fiets met hulpmotor, de snorfiets zoals die ooit bedoeld was (“de Spartamet”), kan heel goed een oplossing worden gezocht, bijvoorbeeld een uitzondering op basis van het mindere vermogen en gewicht, of een inruilactie voor een elektrische fiets.

De snorscooter moet net zo schoon worden als de personenauto

Scooters stoten nu veel meer schadelijke stoffen uit dan personenauto’s. Gezien het grote verschil in gewicht is dat vreemd. De oorzaak is achterblijvende Europese regelgeving. De Fietsersbond pleit er voor dat de emissienormen voor personenauto’s per direct van toepassing worden voor scooters.

Betere controle op opgevoerde snorscooters

Als een scooter duidelijk opgevoerd is, dan moet hij meteen in beslag genomen worden. Ook de controle in winkels moet veel beter. Alleen op die manier kunnen we het aantal opgevoerde scooters terugdringen. Die handhaving moet niet alleen effectiever zijn, maar ook vaker plaatsvinden. Ondanks toezeggingen van de minister van Justitie daalt die handhaving namelijk de laatste jaren.

Overigens is betere handhaving niet overal de oplossing voor. De gemeente Amsterdam heeft de afgelopen jaren veel capaciteit in handhaving gestoken, maar volgens de gemeente heeft dit geen effect op het gedrag van snorscooteraars.