Bagagekarren test 2005

Gepubliceerd op 22-09-2009. Laatste update op 09-02-2012.
Tags:

De Fietsersbond ging met zeven verschillende bagagekarren uit winkelen. Daarnaast werden de karren aan een technische inspectie onderworpen.

Beste keus

Kidcar Combi
€ 329
De Kidcar Combi beviel ons het beste van de geteste karren. De kar is dan ook speciaal ontworpen voor de dagelijkse boodschappen. Hij is voorzien van een ruime laadbak zodat de boodschappen er op alle manieren makkelijk in kunnen. Los, in boodschappentassen of in twee grote vouwkratten van 53 bij 37centimeter die precies in de laadbak passen. De boodschappen kun je waterdicht afdekken met het bijgeleverde dekzeil.
Fietsen met een lege en een volle kar gaat prima. De bak is lekker smal - 73 centimeter breed - en manoeuvreert gemakkelijk tussen paaltjes door. Opbergen kan door hem op de achterkant rechtop te zetten. Dan neemt hij weinig plek in. Ophangen kan ook. De kar weegt 12 kilo. Het enige minpuntje is dat de kratten achter de kunststof wand van de laadbak kunnen blijven haken, waardoor ze wat lastig uit de kar te tillen zijn.

Bykaboose Gecko
€ 199
De Gecko heeft een hoge bagageruimte van doek en framebuizen. Helaas is de bak net te smal voor 2 kleine vouwkratten. Een groot vouwkrat, drie grote tassen of vijf kleine tassen passen er wel in. De kar wordt geleverd met een afdekzeil, dat veel lastiger te bevestigen dan het afdekzeil van de Kidcar. Met de kar fietsen gaat prima. Door de slappe constructie voel je de kar wel een beetje duwen en trekken. De laadbak is gemakkelijk plat op te vouwen en op te bergen. De Gecko weegt 7 kilo.

Burley Flatbed
€ 259
De Burley Flatbed is niet speciaal voor de boodschappen ontworpen, maar is er wel prima voor te gebruiken. De laadruimte bestaat uit doek gespannen in een frame met twee opstaande randen. De bagage zet je vast met twee spanbanden. Dit werkt prima voor bijvoorbeeld grote tassen of zandzakken. Er passen ook net twee vouwkratten op van 48 bij 36 centimeter op. Kleine tassen en losse bagage blijven slecht liggen.
De kar rijdt prima, is met 7,5 kilo lekker licht en valt wat prijs betreft mee. Wel is hij nogal breed (82 centimeter), zeker afgezet tegen de smalle laadruimte (48 centimeter). Burley levert bij alle karren een standaardkoppeling, waarvan de bevestiging tijdrovend is. Deze koppeling kun je beter vervangen door de askoppeling van Burley.

Burley Nomad
€ 379
De Burley Nomad is een allround fietskar. De bagageruimte bestaat uit twee compartimenten. Het frame is van aluminium met stof. Aan de middelste framebuis zijn twee hoezen bevestigd waarmee je de boodschappen in beide delen waterdicht kunt afdekken. De laadruimte is prima geschikt voor losse boodschappen of tassen. Doordat de ruimte verdeeld is in twee compartimenten is er maar net voldoende ruimte voor vouwkratje. De kar fiets prima, net zo goed als de Burley Flatbed en de Kidcar Combi. Hij weegt maar 7,5 kg en is, met 69 centimeter breedte, lekker smal. De kar is, net als de flatbed ook gemakkelijk op te bergen en neemt weinig plek in.

Pletscher Shopper
€ 235
Deze kar is een grote boodschappenwagen, die je met bijgeleverde koppeling achter de fiets kunt hangen. Handig is dat je de Shopper mee de winkel in kunt nemen, bij de kassa volladen en zo achter de fiets hangen. Een nadeel is de koppeling. De koppeling moet je gedeeltelijk vastmaken aan de ophangbeugel van de reflector. Bij veel bagagedragers is deze beugel te zwak om een kar te trekken. Alleen bij de bagagedragers van Pletscher heb je de zekerheid dat ze sterk genoeg zijn.
Op zich kun je prima fietsen met de Shopper. Alleen moet je bij hobbels en bochten oppassen dat het karretje niet omvalt. Door de kleine wielen hobbelt de kar nogal. De tas heeft een inhoud van 48 liter. De Shopper past gewoon in de gangkast.

BOB Yak Trailer
€ 359
De BOB Yak Trailer is eigenlijk een bagagekar voor de fietsvakantie. De bagageruimte bestaat uit een stalen frame waar de bijpassende tas precies inpast. Maar vier kleine boodschappentassen, vastgezet met een spin, passen ook prima in de kar. De BOB heeft, in tegenstelling tot andere fietskarren, maar één wiel. Voordeel daarvan is dat de kar goed volgt en zeer licht fietst. Fijn voor lange fietstochten, Parkeren van de fiets met volbeladen kar is lastig omdat ze samen willen omvallen. Remmen gaat goed. Bij de meeste karren zit de koppeling bij de achteras naast het achterwiel. Hierdoor kan de kar de fiets iets opzij drukken tijdens het remmen. Bij de BOB zit de koppeling recht achter het achterwiel, waardoor het wiel minder snel opzij geduwd wordt. De BOB weegt 6 kilo en is slechts 42 centimeter breed. Je hangt hem makkelijk in de schuur.

Comello Vouwkar
€ 384
De Comello Vouwkar is een traditionele houten bagagekar die al jaren op de markt is. De bevestiging zit bij de zadelpen. De kar heeft een aantal nadelen. Tijdens het remmen duwt de stang het achterwiel omhoog waardoor de remweg langer wordt. De koppeling loopt over de bagagedrager zodat er geen tas meer bovenop kan. Door de slappeconstructie en speling op koppeling en scharnierpunten hoor en voel je de kar achter je rammelen. Door de smalle wielbasis moet je ook oppassen dat de kar niet omvalt. De laadbak is net te smal voor twee kleine vouwkratten, maar wel lekker hoog. Er passen drie grote of zes kleine boodschappentassen in. Van de geteste karren, fietst de Comello het zwaarst. De kar is zwaar (18 kilo) en opgevouwen (bodemplaat verwijderen) neemt hij nauwelijks minder ruimte in dan een niet gedemonteerde Kidcar.

Kees Bakker, consumentenvoorlichter Fietsersbond, Vogelvrije Fietser, mei 2005