De accu van de elektrische fiets

Gepubliceerd op 01-02-2012. Laatste update op 13-08-2014.

De accu is het duurste onderdeel van een elektrische fiets. Koop een fiets met een accu die bij je past.

Waar moet je op letten?

  • Energie-inhoud
  • Materiaal & levensduur
  • Laden
  • Plek op de fiets
  • Gemak uitnemen
  • 1 grote of 2 kleine accu's
  • Uitlezen historie door dealer
  • Kwestbaarheid aansluitstekkers
  • Kosten

Energie inhoud (capaciteit)

Hoeveel energie er in de accu zit wordt weergegeven in wattuur (afgekort wh). Het getal geeft aan hoeveel vermogen een accu een uur lang kan leveren. Een accu met 300Wh kan een uur lang 300 watt leveren. Of 3 uur 100 watt. De energie-inhoud bepaalt in belangrijke mate de actieradius. Veel fabrikanten leveren accu's met verschillende hoeveelheid energie. Gazelle bijvoorbeeld levert accu's met 252, 324, 396 en 504 wh.

Soms wordt alleen de capaciteit in ampere uur (Ah) en de spanning gegeven. De energie-inhoud vind je dan door deze 2 getallen met elkaar te vermenigvuldigen.

Materiaal & Levensduur

De levensduur van een Ni-Mh-accu is ongeveer 500 tot 700 keer laden. De levensduur van een gewone li-ion accu is 500 à 700 keer laden of 3 à 5 jaar. Ook als de accu nauwelijks gebruikt wordt, slijt die dus. Dat kan duur uitpakken. Bijvoorbeeld gebruik je hem 20 keer per jaar voor een tochtje van 30 kilometer dan rij je 600 kilometer per jaar. Na drie jaar een nieuwe accu van 350 euro betekent een kilometerprijs van 20 cent. In opkomst is het gebruik van Lithium ijzer fosfaat als accu materiaal. Het gaat veel langer mee (meer dan 10 jaar en meer dan 2000 keer laden) en is iets zwaarder is dan een gewone li-ion accu. TDR bikes gaat deze accu's gebruiken

Bij de specificaties moet aangegeven zijn hoelang de accu meegaat. De garantie heb je op basis van die specificaties.

Hoe moet ik de accu laden?

Het belangrijkste is dat een lege accu direct weer geladen wordt. Extra Energy adviseert zelfs om na elke rit de accu gewoon weer op te laden en de accu altijd opgeladen te bewaren. Leeg bewaren is funest! Omdat Ni-Mh-accu’s een vrij hoge zelfontlading hebben is het verstandig om die altijd aan de lader te laten liggen. Voor het lang ongebruikt bewaren van een li-ionaccu wordt als algemeen advies gegeven dat half vol te doen maar extra energy adviseert om het vol te doen. Dat zou veilig enkele maanden kunnen omdat li-ionaccu’s nauwelijks zelfontlading hebben. Maar sommige accu’s hebben kleine lekstromen die zelfontlading veroorzaken. Accu’s kunnen het beste koel (5 graden) bewaard blijven. Hoe warmer de opslag, hoe korter de levensduur. Als gebruiker hoef je je verder niet druk te maken over helemaal leeg rijden of kleine beetjes bijladen. Je hoeft niet bang te zijn dat je de accu te ver leeg rijdt. Daar zijn ze voor beveiligd (zo niet dan is het product waardeloos). Heb je de accu lang weggelegd dan is het verstandig de accu eerst weer lang aan de lader te leggen voor gebruik.

Plek op de fiets

Fabrikanten zijn erg aan het zoeken naar de beste plek om de accu te bevestiging op de fiets. In dit artikel staat een overzicht van de oplossingen met de voor- en nadelen per oplossing.

Gemak uitnemen

Hoe makkelijk de accu uitgenomen kan worden, verschilt per model. Een accu moet zonder kracht en moeilijke handelingen van en weer op de fiets geplaatst kunnen worden. Probeer dit uit. De uitneembare accu's kunnen ook op slot. Het is handig als je hiervoor hetzelfde sleuteltje kunt gebruiken als van het ringslot. De kwaliteit van het slot loopt uiteen.

Laadtijd

Li-ion accu’s kun je laden met een maximale stroom van 2 Ampère. In een 24V-accu gaat er dan per uur maar 50 wattuur in. Dit betekent dat als je een gemiddelde ondersteuning hebt van 100 watt, je na een uurtje onderweg laden tijdens het koffie drinken maar een half uur extra kunt fietsen. Met een 36V li-ion gaat het laden 50 procent sneller en kun je per uur 75 wattuur laden. NiMh-accu’s kunnen sneller laden. De Batavus uit de test van 2011 laadde per uur ongeveer 100 wattuur.

Uitlezen accustatus door de dealer

Wie een elektrische fiets koopt, moet beslissen hoeveel energie-inhoud – de hoeveelheid wattuur – hij nodig heeft. Dus goed weten hoe ver je wilt fietsen. Als je dat eenmaal weet, moet je je ervan vergewissen dat de kwaliteit van de accu in orde is. Omdat li-ionaccu’s altijd verouderen, of ze nou bij de fabriek, in de fietsenwinkel of thuis stilstaan, wil je een verse accu. Vraag naar de productiedatum van de accu. Vervolgens wil je zeker weten of de energie-inhoud overeenkomt met wat de fabrikant belooft. Dat kan door een testrapport te laten maken met een accu-analyzer. Helaas beschikken lang niet alle fietsenmakers over zo’n analyzer. Ook bij klachten of tegen het einde van de garantieperiode wil je weten of de accu nog voldoet en zou je een testrapport moeten laten maken met zo’n accu-analyzer. Bij het Ion-systeem van Accell zit een soort accu-analyzer ingebouwd in de software op de fiets. Deze houdt precies bij hoeveel energie in en uit de accu gaat. Met een laptop kan de geschoolde fietsenmaker precies zien wanneer de accu aan de lader is gegaan en wat de energie-inhoud is.

Twee kleine accu’s of één grote?
Giant en Infineum leveren accu’s met een kleine energie-inhoud. De fietsen zijn zo gemaakt dat je makkelijk twee kleine accu’s kunt aansluiten. Toch kun je beter één grote accu nemen. Want met twee accu’s wordt de fiets duurder, zwaarder en kwetsbaarder. Er kunnen immers twee aansluitingen stuk gaan en je hebt de zorg over 2 accu's. En bij Giant moet je de accu’s apart laden. Een auto heeft toch ook niet 2 benzinetanks?

Dubbele accu bij de Infinium. Nogal omslachtig. waarom niet gewoon 1 grote?

Kwetsbaarheid stekkers

Een accu sluit je zeer frequent aan op de fiets en op de stekker van de lader, ook onder slechte omstandigheden (haast, moe, kou, regen). Stekkers met dunne pinnetjes worden helaas gebruikt door fabrikanten en zijn eigenlijk te kwetsbaar in het dagelijks gebruik.

Kwetsbare dunne pinnetjes bij BionX.

Kwetsbare pinnetjes bij Gazelle.

Robuuste pennen bij middenmotor Kalkhoff.

Hoe duur is een accu?

In onderstaande overzicht staat de prijs van de accu van de e-bike test in 2011. De prijs is weergegeven in euro's per wattuur.

prijs merk
1,11 Batavus NiMh
1,30 Montego
1,35 Union
1,38 Sparta
1,39 Koga
1,40 Kalkhoff 12Ah
1,46 Rivel
1,60 Gazelle brons
1,71 Giant
1,78 Infineum
2,34 Flyer 12Ah
1,33 Kalkhoff 18Ah
1,48 Gazelle zilver
1,39 Gazelle goud

De NiMh accu van Batavus (het ION-systeem) is duidelijk het goedkoopste. Negatieve uitschieter is de accu van Flyer. In een Flyer past echter ook een accu van Kalkhoff! Veel goedkoper dus. Uit de tabel volgt ook duidelijk dat een grote accu goedkoper is dan 2 kleintjes. De kosten voor het laden zijn verwaarloosbaar met ongeveer 0,2 cent per km.