Sparta E motion C4 ***

Gepubliceerd op 30-03-2012. Laatste update op 02-04-2012.

De Sparta E motion C4 is nieuw in 2012 en heeft een eigen systeem met bewegingssensor die direct reageert op de pedalen. Die ondersteuning is wat primitief, maar wel krachtige ondersteuning en start en stopt inderdaad direkt. Wel een erg hoog verbruik en de ondersteuning start (te) agressief.
Prijs: € 1999,-
Gewicht: 28,4 kg

Accu
Capaciteit: 400 Wh
Gewicht: 4,2 kg
Materiaal: li-ion
Prijs losse accu: €495
Actieradius: 42 km-10,5 km per 100 Wh

Accu onder de drager redelijk makkelijk uit te nemen. Zowel los als op de fiets te laden. Voor slot accu is een aparte sleutel nodig. Actieradius is redelijk maar dat is te danken aan de hoge capaciteit van de accu want het verbruik is erg hoog.

Display
Mooi display met veel extra informatie en goed afleesbaar in het midden van de fiets. Redelijk te bedienen bij het stuur met losse bedieningsknopjes (knopjes zijn wat klein).

Ondersteuning
De C4 heeft een zelf ontwikkeld systeem van Sparta met geavanceerde bewegingssensor en grote motor in het voorwiel. De ondersteuning is onder alle omstandigheden goed, maar onafhankelijk van eigen inspanning. Bij wegrijden wel erg bruusk. Start en stopt direct als je stopt met trappen. Motor licht hoorbaar. Opvallend is dat de ondersteuning bij lagere standen ook stopt bij een lagere snelheid.

Overige punten
Fiets rijdt goed met stijf frame (maar we hebben getest met herenframe) en matige koplamp.

Eindconclusie
Prima fiets met primitieve, maar krachtige ondersteuning die direct start en stopt. Wel een erg hoog verbruik en de ondersteuning start (te) agressief.

Prestaties: ***

Sparta C4

Heb de Sparta C4 nu een maand het is een geweldige fiets met een zeer goede ondersteuning.

Ben het niet eens met de stelling dat de ondersteuning agressief is en dat het verbruik hoog is.

Zelfs bij heel langzaam trappen blijft de motor ondersteunen en de accu is niet leeg te krijgen.

Sparta C4

 

Ben in het bezit van een Sparta C4, nadat ik hiervoor een Sparta I-on heb gehad. Deze heb ik weggedaan omdat fiets voor mij "een maatje" te groot was. Heb nu een kleinere C4 gekocht en ik ben er hartstikke blij mee !! Het duurt ongeveer 22 km in stand 2 vóórdat er capaciteit gebruikt wordt. We hebben al diverse kilometers erop zitten en van een agressieve start is bij mij niets gebleken. Bij het wegrijden moet er een gewoonte van gemaakt worden om de fiets op 2 ondersteuning te zetten en in stand 4 van de versnelling, dan is er niets aan de hand.

Het is een fijne pittige fiets waarop veel kilometertjes gereden kan worden.

sparta c4

wij, mijn vrouw en ik hebben de fiets nu 3 maanden hij bevalt ons uitstekend hiervoor haden we de c3 deze kon je maar 40 km mee met deze bij normaal gebruik ongeveer 70 km ,alleen vind ik jammer dat je de dag teller niet vast kunt zetten ,bij een dag tocht.

als je onderweg even een kop koffie gaat drinken dan sprinkt hij weer op nul dat is lastig je weet dan niet meer hoeveel je dan gerebt of je moet iedere keer de totaal teller opschrijven of zit hier nog een oplossing in wie dit weet laat het dan even horen.

trip

onze fietsen geven nu wel het aantal km. aan,
bij een service beurt ,
bij trip blijft die staan als je koffie gaat drinken bv.
dus terug naar de fietsenwinkel
succes gr veel fietsplezier

Dagteller

Afgelopen donderdag onze nieuwe fietsen c4 opgehaalt, vandaag terug gegaan om dat wij het ook vervelend vinden dat als je even stopt dat de teller weer op 0 gaat, maar volgens onze dealer kan dat niet verholpen worden dus willen wij graag weten hoe het bij u wel kan?
Vast bedankt.

C4 Dagteller

De modellen vanaf 2013 blijft de dagteller gewoon staan tot hij manueel geveegd wordt. Voor de rest prima fietsen hebben ze sinds 14 dagen kunnen verder nog niet veel zeggen maar lopen zalig.

dagteller/ tripteller

Bedoel je dat je een nieuw display gekregen hebt. Ik ben er namelijk ook al een poosje mee bezig. Gaat erg moeizaam bij Sparta, en ze zijn ook niet aangesloten bij de geschillencommissie.

Emotion C4

Ik heb nu sinds enkele weken de C4 en ben er zeer tevreden over. Ik kan de fiets helemaal niet herkennen in de omschrijving van de fietsbond. Het agressief wegrijden heb ik niet (ligt aan de persoon denk ik) en de accu is niet leeg te krijgen als je op constante tempo rijdt. De ondersteuning is perfect en ideaal als je minder beenkracht hebt. Zeker omdat hij bij een lichte pedaaldruk al z'n ondersteuning aanzet. Ook zonder ondersteuning fiets de C4 niet extreem zwaar, wat vaak bij andere elektrische fietsen wel is.

Ik wil geen andere fiets meer, en raad hem iedereen aan!!!

Emotion C4

Ik heb de fiets nu een half jaar en ben er in Nederland zeer tevreden over. Vooral de extra accu bied mij voldoende actieradius. Mijn ervaring in Zuid Frankrijk is iets minder positief. Bij een stijgingspercentage van meer dan 5% krijgt de fiets het erg moeilijk en houdt er zelfs na een poosje (15 minuten stijgen) mee op. 

Accu C4 -

Goedenmiddag,
Ook ik ben zeer tevreden over mijn C4. Tot op heden gebruik ik hem hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer zo'n 45 km per dag.
Nu ben ik van plan om in Tsjechie te gaan fietsen.
U schrijft dat de accu na een kwartier > 5% ermee ophoudt.
Gaat hij het na een rust dan weer doen of is hij dan leeg?
Op een site kan ik nergens een prijs vinden voor een extra accu, kunt u mij helpen aan een prijs en goedkope (internet)winkel?
Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Groeten,
Ron

Display

Mijn vrouw en ik zijn sinds een dag in het bezit van een Sparta e-motion C4 , de accu was bij mij niet helemaal vol dus heb ik die vandaag leeg gereden .We kunnen tot nu zeggen dat hij ons uitstekend bevalt.Het enige waar ik mee zit is het display op het stuur, er is ook een klokje op de display maar nergens staat beschreven hoe je die op tijd kunt zetten.Is er iemand die mij daar mee verder kan helpen? bij voorbaat mijn dank.

Geert de Vries

klokje instellen

U moet de middelste knop en uiterst rechterknop tegelijk indrukken, zó kunt u het klokje instellen.

Vreemd dat dit nergens in de gebruiksaanwijzing staat.

 

Jammer inderdaad dat de dagteller, zodra je even ergens gaat zitten, ermee stopt en weer opnieuw begint als je weer gaat fietsen.

 

Joyce van der Burgh

Je hebt gelijk. In de

Je hebt gelijk. In de (online) gebruiksaanwijzing staat er niets over vermeld. Doe als volgt: druk de twee pijltjes tegelijkertijd in hou twee seconden vast. De tijd verschijnt als enige op het display en de linker twee cijfers (uren) knipperen. Ga met één van de pijltjes naar de goede uuraanduiding en druk op de middelste knop. Nu gaan de minuten knipperen. Stel bij met de pijltjes en als je de goede tijd hebt ingesteld druk je de middelste knop net zo lang in tot het normale display weer verschijnt. Je kunt in het klokmenu overigens ook meer dingen instellen als je een aantal keren op de middelste knop drukt, maar ik heb daar verder niets aan veranderd. Als je het rechterpijltje samen met de middenknop indrukt en even vasthoudt, verschijnt er een andere aanduiding die volgens mij de staat van de afzonderlijke accucellen aangeeft. Als je het linkerpijltje met de middenknop twee seconden ingedrukt houdt verschijnt naast de snelheidsaanduiding "avg", wat betekent dat je de gemiddelde snelheid van de dagtrip kunt aflezen. Nog twee seconden dezelfde handeling zorgt voor de aanduiding "max". Hier lees je uiteraard de maimumsnelheid af. Nog een keer twee seconden beide knoppen indrukken en je bent weer bij de normale snelheidsaanduiding. Het licht zet je aan en uit met het linkerpijltje, maar dan moet je wel stilstaan.

Verder rijdt de fiets uitstekend en hij heeft zelfs een soort maximumsnelheid per ondersteuningsstand (op een vlakke weg zonder tegenwind en lichtjes meetrappen): in stand 1 rond de 15 km/u; stand 2 18,5; stand 3 21,5; stand 4 23,5; stand 5 25,4.

klokje instellen

Bij mijn fiets zijn het de linker en rechter toets die je tegelijk moet indrukken. Ik kwam er niet uit, de fietsenman wist raad.

Sparta C4

 

Hallo,

Ik ben een paar maanden in het bezit van een Sparta C4. Een fiets die prima fietst. Ik gebruik de fiets ook voor woonwerkverkeer en dan is de accu na 33 km meestal behoorlijk leeg. Maar dan fiets ik meestal in stand 2 en bij viaducten 3 of 4.

Wat ik een minpunt van deze fiets vind is dat er geen enkelzijdige afpaktas op te bevestigen is. De haken passen niet. Ik kies liever niet voor een dubbele tas omdat je dan altijd pakezel bent.

Ik ben verder nog op zoek naar een passende klick-fix stuurtas/mand die met slot bevestigd kan worden.

http://www.klickfix.de/index.php?lang=en

Dat valt alleen met al die kabels nog niet mee.

Verder zou ik graag zien dat Sparta een adapter voor de bagagedrage ontwikkelt, waardoor het gebruik van een zogenaamde afpaktas tot de mogelijkheden behoord.

Ook een klein bescheiden fietspompje wat ik natuurlijk hoop nooit nodig te hebben ontbreekt op de fiets.

enkelzijdige afpaktas

Ik heb dit probleem opgelost door 2 tie rips te bevestigen op de bagagedrager. De tas met haken wordt in de tie rips gehangen.
Dit bevalt redelijk, alleen op een erg hobbelige weg gebeurt het soms dat een haak los schiet.

reactie op de fiets

sinds 2mnd hebben mijn vrouw en ik ook de c4 in bezit,prima fiets maar de aktieradius is echt een lachertje 45 km leeg. de oplossing voor een pakaf tas is een kinderzitje een enkele verhoger die je met een paar tyrips vastzet en je hangt je pakaf tas eraan.

Afpaktas

Hoi

Ik heb een eenzijdige afpaktas die gewoon op de bagagedrager kan van de Sparta emotionc4

De ortlieb tas

Zit perfect

Accu

Hallo,
Heb sinds een week een c4 (heren), geweldige fiets, maar toch een vraag. Op de accu zitten 5 led's, bij het opladen viel mij op dat het eerste ledje van de 5 niet oplicht, de rest wel en met de testknop ook niet. Ik vraag mij af of dat iets zegt over de cellen van de accu. Het viel mij namenlijk op dat ik lang (46 km stand 3) op de eerste 2 blokjes van de display kon fietsen. Heb hem met 2 blokjes nog op de display in de garage gezet. Toen ik hem een dag later weer pakte had ik nog 1 blokje op de display staan (dat kan natuurlijk) maar daar kon ik nog maar 4 km op fietsen in stand 2/3 voordat ook dat blokje verdween en ik op een visueel lege batterij fietste. Is dit normaal of betekent een defect ledje een defecte cel.

eerste lamp brand niet

Het eerste lichtje van de accu brand alleen als u accu bijna leeg.
Mocht u meer vragen hebben hoor ik dit graag van u.

Met vriendelijke groet,

Björn Vriend
Fiets.com

fietspomp

waarom is er bij de sparta emotion c4
geen fietspomp bevestiging en geen pomp
aanwezig je kan overal een lekke band krijgen
dit is het enige nadeel. voor de rest is de fiets
perfect dus een aanrader

06-02-2013

sparta c4

Over het algemeen ben ik erg tevreden over de fiets. De accu is van mij al teruggeweest naar de fabriek want ik heb regelmatig gehad dat er nog maar 1 blokje van de accu weg was maar hij toch ineens op blanco knipperen sprong. Heeft dit te maken met de kou, mijn fiets staat altijd buiten wel onder een afdak. Toch ben ik niet helemaal blij met de batterij.

Hallo Adrie Is dit probleem

Hallo Adrie

Is dit probleem nu bij u opgelost?
Ik heb nl hetzelfde probleem, als de fiets twee uurtjes in de kou staat, ook bij +4 gaat hij van vol naar de knipperstand. Mijn vorige emotion c2 kon ik rustig een hele nacht in de kou laten staan
.
Ik snap dat kou kan zorgen voor mindere prestaties, maar helemaal leeg trekken vind ik wel ver gaan.

ik ben ook zeer tevreden over

ik ben ook zeer tevreden over de fiets en heb hem nu een week
de accu gaat bij mij ook na 25 km al van 2 streepjes naar leeg knipperend en dan kan ik nog 3 km fietsen en geeft hij geen ondersteuning meer
ik fiets van stand 1 naar 3 en gemiddeld 20 km per uur
volgens de boeken zou hij 100 km moeten rijden maar dat haal ik dus nooit al was het maar al de helft
de accu gaat terug naar de dealer
dit is voor mij niet elektrisch fietsen

accu

heb sinds 5 maanden de emotion C4; fijne fiets/een 2-tal vragen:
als ik de accu heb opgeladen, brandt, bij indrukken van de knop aan de accu, alleen het 2e knopje van links! (geeft dus niet aan dat hij vol zit); wel zie ik op m'n display (accu-pictogram) dat hij vol moet zijn.
Mijn rijgedrag is als volgt: meestal rijdt ik met stand 1 à 2 (soms even 3); na ca. 50 km. geeft m'n accu-pictogram al aan dat de accu leeg is, de ondersteuning werkt dan nog wèl.
vraag: hoelang km (ca!) geeft hij dan nog power? en, hoeveel km. moet ik, met mijn bovengenoemd rijgedrag, normaal gesproken met 1 volledig geladen accu kunnen rijden?

ps. in een van de bovenstaande reviews gelezen dat er meer info is de halen uit combinaties van de"pijltoetsen"; is er een handleiding waarin de mogelijkheden worden vermeld?

gaarne uw reactie, waarvoor dank!
vr. groet.

Sparta fiets E motion C4

Hallo,

Ik heb sedert enkele maanden een C4 en ben zéér tevreden over deze fiets, ik woon in een heuvelachtige streek en regelmatig doe ik tochtjes van rond de 50 -60 km. Meestal fiets ik met de ondersteuning 1 en 2, een helling neem ik wel in 3 of 4. Opmerkelijk is dat de batterij na een rit maar 1 streepje kwijt is,ik moet er wel bij zeggen dat de bat.na een fietstocht steeds wordt afgedaan, opgeladen en op kamertemperatuur wordt opgeborgen.

Eigen beoordeling

Kan me niet geheel vinden wat betreft de beoordeling van fietsersbond;

Rijcomfort:
Lekker stijf frame, goede wegligging, 5 assist-niveaus in combi met 8 versnellingen rijdt erg prettig onder alle omstandigheden. De verende voorvork is prettig, hoewel de demping is af te stellen is die toch wat stug in de lichtste stand.
Het (gel)zadel zit heel prettig in combinatie met de verende zadelpen.

In vrijloop ook prima mee te fietsen, maar wel wat zwaarder dan een gewone fiets, sturen in bochten gaat dan ook wat zwaar.
Ik heb het gevoel dat assist-stand 1 overeenkomt met het fietsen op een gewone lichte fiets met een licht windje mee.

De fiets heeft meer dan voldoende trekkracht, beslist niet bruusk of agressief.

De gashendel kan handig zijn bij het wegrijden uit stilstand maar starten in een lage versnelling gaat net zo goed en kost minder accuverbruik.
De motor maakt een licht zoem-geluid maar is niet hinderlijk.
Stuur is makkelijk te stellen zonder gereedschap.

De actieradius komt redelijk overeen met de door Sparta opgegeven waarden (min 15%)
De accu is fors qua vermogen (400 Wh) en te vergelijken met de "Gold" accu van Gazelle. Het door de Fietsersbond gemelde hoge verbruik valt wel mee, de genoemde 45 km actieradius geldt alleen als je de maximale ondersteuning gebruikt en zelf geen kracht levert op de pedalen.

OPVALLEND; door de aanwezigheid van enkel een bewegingssensor, kan er in elke assiststand zonder kracht te zetten op de pedalen (langzaam roteren, zodat de sensor denkt dat er gefietst wordt), gefietst worden. (tot 24 km/u in assiststand 5)
Heel relaxed maar vraagt uiteraard meer vermogen van de accu.

Minpunten;
Rubbe afsluitdopje op acculaderingang laat zich moeizaam bevestigen.
Er is enige speling na inschuiven accu (ondervangen door klein rubber dopje te plaatsen)
Oplaadtijd is wat aan de lange kant.
Rollerbrakes (achter) zijn wat sloom, jammer dat voor V-brakes zitten ipv rollerbrakes.

Vormgeving:
Blijft een persoonlijke smaak, maar ik vind de fiets erg fraai vormgegeven en heel netjes afgewerkt.
De bedieningen op het stuur werken prettig en de display is simpel maar duidelijk. Totaal aantal km en dagtrip, assist niveau en tijd. Licht is via bediening op het stuur aan en uit te schakelen.
De kabels hadden misschien bij het stuur beter in de stuurkolom verwerkt kunnen worden.

Ik heb de fiets via Internet gekocht wat mij ruim 500 € scheelde op de adviesprijs.
Je mist dan wel je gratis servicebeurt(en). De fiets wordt echter opgehaald bij problemen. (Fietsvoordeelshop)

CONCLUSIE
Prima vormgegeven fiets, netjes en luxe afgewerkt met krachtige ondersteuning.
Zeer redelijk accuvermogen van 400 Wh. (Te vergelijken met de Gold-accu van Gazelle)
Met de reeds genoemde korting een zeer goede prijs/kwaliteit.

TIP ENKELVOUDIGE FIETSTAS
Deze heb ik bevestigd door tyraps om de bagagedrager te klemmen met sleutelhangers erdoorheen. (2 tyraps / 1 sleutelhanger per haak) De haken van de fietstas passen in de sleutelhangers en de fietstas hangt stevig. De tyraps zijn eventueel te vervangen door kleine slangenklemmetjes, doe dan wel wat rubber tussen de klemmetjes en het aluminium frame van de bagagedrager.

enkelvoudige fietstas

Heer Peter
U hebt het over tyraps en sleutelhangers. Is dat misschien iets duidelijker weer te geven? Bij mij heeft de fietsenmaker een extra actentasdrager gemonteerd, maar omdat de tas van verder van de fiets af hangt, schudt en rammelt dat heel erg als je door kuilen gaat of over verkeersdrempels rijdt, zeker als je wat snelheid hebt.

GRoskamp

Sparta e motion c4

Hallo, ik denk er over om een Sparta emotion c4 te kopen. Vanwege posttraumatische dystrofie in mijn been bleek deze fiets tijdens een testrit vanwege de sensor ondersteuning ideaal. Graag wil ik weten of ik bij deze fiets een hondenkar kan bevestiging. Onze Hond weegt ong. 40 kilo. Wie heeft ervaring en advies.

Sparta e motion c4

Hallo, na een testerit bleek de Sparta c4 voor mij vanwege posttraumatische dystrofie ideaal. Ik zou graag weten of er een hondenkar achter kan, onze hond weet 40 kilo.
Wie heeft ervaring en/ of advies.

Sparta E-motion C4

Sinds enkele dagen zijn wij in het bezit van 2 Sparta E-motions C4. De eerste indrukken zijn prima; ze fietsen heerlijk. Over de actieradius kunnen we nog niets zeggen, maar wel over de bagagedrager. Onze dealer De Planeet in Vlaardingen heeft drageradapters gemonteerd. Dit zijn een soort bagagedragers op de bagagedragers, waardoor een hondenmand en aanhaaktassen simpel gebruikt kunnen worden. Geen gedoe met tyraps enz. Verder is het vreemd, dat er geen pompje aanwezig is en dat de dagteller alleen maar werkt als de ondersteuning aan staat. De verlichting heb ik nog niet helemaal door. Die is met ondersteuning aan duidelijk aan en uit te zetten met het pijltje, maar als de ondersteuning uit staat, lijkt de verlichting altijd te branden. Als iemand daar een tip over heeft dan houd ik mij aanbevolen. Helaas staat er over deze details niets in de handleiding. Dit zijn onze eerste ervaringen, maar we zijn toch erg tevreden met onze keuze

Verlichting op de fiets

Ik ben tevreden over de fiets, heb er inmiddels een 400 km mee gereden na 30 km ondersteuning 4/5 en tempo 25/27km per uur is de accu half leeg. De fietsenmaker verklaarde dat bij uitschakelen pedalondersteuning het led!licht altijd aan blijft kost vrijwel geen enkele energie.

Groet hans