Alle geteste elektrische fietsen 2013

Gepubliceerd op 10-04-2013. Laatste update op 14-08-2014.

Prijzen zijn van juni 2013.

 Overzicht

omhoog

Pegasus Premio NuvE ***** 

Pegasus Premio NuvEPrijs: €2699,-
Gewicht: fiets met accu 28,2 kg, zonder accu 25,4 kg.

Accu

Prijs losse accu: € 849,-
Capaciteit: 400 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 54,8km /13,7km  per 100 Wh
Monteren accu gaat makkelijk. Onhandig dat je 2 sleuteltjes nodig hebt. Aansluiting van accu op de fiets lijkt wat slap. Verbruik is hoger dan bij andere fietsen met Bosch motor, vermoedelijk door lagere rendement Nuvincinaaf. Helaas alleen te laden los van de fiets.

Display

Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van de fiets en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met klikjes. Met aansluiting voor laden telefoon e.d.OndersteuningPegasus gebruikt het elektrisch systeem van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor en motor bij de trapas, voldoet onder alle omstandigheden zeer goed. Ondersteuning heel lichtjes voelbaar in de pedalen.  

Overige punten

De Pegasus heeft een Nuvinci Harmony. Dit is een traploze versnellingsnaaf met klein schakelmotortje die automatisch het toerental constant houdt. De fietsers kiest een traptempo en daar blijf je in fietsen. Je hoeft nooit meer zelf te schakelen. Werkt erg  fijn, maar je verliest wel een beetje het fietsgevoel. Verder een prima fiets met goede hydraulische remmen. Jammer van het kwetsbare kettingscherm en normale, niet roestwerende ketting.

Eindconclusie

Uitstekende fiets met zeer goede ondersteuning onder alle omstandigheden. Automatische traploze versnelling lijkt een echte meerwaarde op een elektrische fiets.  Vanwege deze automaat en de relatief lage prijs de winnaar van de test! 

 

 omhoog

Cannondale E-series 2 Women's rigid  ***** 

Cannondale E-series 2 WomenPrijs: €2799,-
Gewicht: fiets met accu 22,2 kg, zonder accu 19,7 kg.

Accu

Prijs losse accu: €849,-
Capaciteit: 400 Wh
Gewicht: 22,2/19,7
Materiaal: li-ion
Actieradius: 67,6km / 16,9km  per 100 Wh
Monteren accu gaat makkelijk. Aansluiting op de fiets lijkt wat slap. Hoogste actieradius van de fietsen met Boschmotor, vermoedelijk door efficiënte derailleuraandrijving. Helaas alleen te laden los van de fiets.   

Display

Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van de fiets en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met klikjes. Met aansluiting voor laden telefoon e.d.

Ondersteuning

Cannondale gebruikt het elektrisch systeem van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor en motor bij de trapas, voldoet onder alle omstandigheden zeer goed. Ondersteuning heel lichtjes voelbaar in de pedalen.  

Overige punten

Uitstekende, sportieve, lichte fiets met hydraulische schijfremmen en goede verlichting op de accu. Zeer prettige rijeigenschappen door zeer lage gewicht en stijf frame (mede door drager die onderdeel van het frame is). Wel ontbreekt de vering en is de instap vrij hoog. Opvallend was dat het kettingscherm aanliep in de lichtste versnelling (wordt verbeterd volgens Cannondale). De derailleuraandrijving is kwetsbaar. Door middenmotor zijn banden makkelijk te vervangen.    

Eindconclusie

Uitstekende, zeer lichte fiets met prima afmontage, stijf frame  en zeer goede ondersteuning onder alle omstandigheden. 

omhoog

Koga E-Deluxe ***** 

Koga E-DeluxePrijs: €3299,-
Gewicht: fiets met accu 27,2 kg, zonder accu 23,7 kg.

Accu

Prijs losse accu: ??
Capaciteit: 504 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 62,5km / 12,4km per 100 Wh

Accu is makkelijk uitneembaar en te plaatsen, alleen de accu goed in de rail leggen kan wat zoeken zijn. Actieradius aan de lage kant door luxe ondersteuning in hoogste stand.

Display

Samen met Sparta  mooiste display van de geteste fietsen, met veel extra informatie, makkelijk afneembaar, goed afleesbaar in het midden van de fiets en bediening rechts bij het stuur. Actieradiusaanduiding erg nauwkeurig. Draadjes naar display en bediening zijn dun en ogen wat kwetsbaar.    

Ondersteuning

Koga gebruikt de ION-technologie van Accell (moederbedrijf van Koga, Batavus en Sparta). De ondersteuning, met krachtsensor en de motor in het achterwiel, voldoet onder alle omstandigheden zeer goed.  Ondersteuning met extra functies: parkeerhulp, achteruit, powerboost en recharge. (Fiets remt op de motor en laadt dan de accu. Nuttig bij lange en steile afdaling.) 

Overige punten

De Koga is uitstekend afgewerkt. De goede gewichtsverdeling en het stijve damesframe zorgen voor goede rijeigenschappen. Goede verlichting op de accu en uitstekende remmen. De derailleuraandrijving is kwetsbaar. Zelf vervangen achterband is lastig. 

Eindconclusie

Uitstekende fiets met zeer goede ondersteuning onder alle omstandigheden. Volgt de berijder op de voet. Actieradius aan de lage kant. Goede afwerking maar aan de prijs. 

 

omhoog 

Batavus Garda E-go ***** 

Batavus Garda E-goPrijs: €2549,-
Gewicht: fiets met accu 25,6 kg, zonder accu 23,0 kg.

Accu

Prijs losse accu: €649,- 
Capaciteit: 400 Wh 
Materiaal: li-ion
Actieradius: Niet goed gemeten, zou ongeveer 60 km/ 15 km per 100Wh moeten zijn. 
Monteren accu gaat makkelijk. Aansluiting van accu op de fiets lijkt wat slap. Helaas alleen te laden los van de fiets.

Display

Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van de fiets en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met klikjes. Met aansluiting voor laden telefoon e.d.

Ondersteuning

Batavus gebruikt voor deze fiets het elektrisch systeem van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor en motor bij de trapas, voldoet onder alle omstandigheden zeer goed. Ondersteuning heel lichtjes voelbaar in de pedalen.  

Overige punten

De Batavus is uitstekend afgewerkt met goede hydraulische velgremmen, goede versnellingsnaaf en heeft als enige fiets met Bosch systeem uit de test een dichte kettingkast. De fiets rijdt redelijk goed door de goede gewichtsverdeling, maar het frame is aan de slappe kant.  Door middenmotor zijn banden makkelijk te vervangen. Laag gewicht voor fiets met Bosch motor, complete afmontage en 400Wh accu.

Eindconclusie

Uitstekende fiets met prima afmontage en zeer goede ondersteuning onder alle omstandigheden. Laag gewicht maar wel een vrij slap frame. 

 

 omhoog

Dutch ID Sport+Ladies *****

Dutch ID Sport+LadiesPrijs: €2599,-
Gewicht: fiets met accu 27,4 kg, zonder accu 24,9 kg.

Accu

Prijs losse accu: €649,- 
Capaciteit: 288 Wh 
Materiaal: li-ion
Actieradius: 44,4 km/15,4km per 100 Wh
Monteren accu gaat makkelijk. Aansluiting van accu op de fiets lijkt wat slap. Helaas alleen te laden los van de fiets.

Display

Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van de fiets en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met klikjes. Met aansluiting voor laden telefoon e.d.

Ondersteuning

Dutch ID gebruikt het elektrisch systeem van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor en motor bij de trapas, voldoet onder alle omstandigheden zeer goed. Ondersteuning heel lichtjes voelbaar in de pedalen.  

Overige punten

De Dutch ID is uitstekend afgewerkt en rijdt goed door het redelijk stijve damesframe en goede gewichtsverdeling. Goede verlichting op de accu  en versnellingsnaaf, wel met kwetsbare open kettingscherm maar met goede roestwerende ketting. Door middenmoter zijn banden makkelijk te vervangen. 

Eindconclusie

Uitstekende fiets met prima montage en zeer goede ondersteuning onder alle omstandigheden. 

 

 omhoog

Flyer T8 Deluxe  *****

Flyer T8 DeluxePrijs: €2899,-
Gewicht: fiets met accu 30,1 kg, zonder accu 26,3 kg.

Accu

Prijs losse accu:  €799,-
Capaciteit: 476 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 83km / 17,4km per 100 Wh
Makkelijk uitneembare accu achter de zadelbuis met robuuste verbinding. Helaas alleen te laden los van de fiets. Hoge actieradius, zowel door hoge accucapaciteit als door zuinige motor. Accu wel wat breed, sommige mensen komen er met de voet tegenaan. Lader is erg groot om mee te nemen. Goede weergave accucapaciteit in procenten op de accu. Door accu bij de motor zijn er geen extra draden nodig.

Display

Uitgebreid en robuust display. Beeld is wel wat klein. Op zich goed te bedienen maar knopjes wat klein.

Ondersteuning

Flyer gebruikt het elektrisch systeem van Panasonic. De ondersteuning, met krachtsensor en motor de bij de trapas, voldoet onder bijna alle omstandigheden zeer goed. Alleen bij hoog beentempo weinig ondersteuning. Als je zelf weinig doet bij hoge snelheid levert de motor ook (te) weinig ondersteuning. Bij 25 km/h snelheid valt de ondersteuning in een keer weg.

Overige punten

Fiets is uitstekend afgewerkt en rijdt goed door stijf frame en goede gewichtsverdeling. Goede verlichting en versnellingsnaaf, wel met open kettingkast. Door middenmotor zijn banden makkelijk te vervangen. Fiets is wel aan de zware kant.

Eindconclusie

Zeer goede ondersteuning met een zeer hoge actieradius. Goede fiets met goed rijcomfort en goede afwerking. Enige minpunt is de wat geringe ondersteuning als je zelf weinig doet.  

omhoog

Sparta Ion RXS ***** 

Sparta ION RXSPrijs: €2599,-
Gewicht: fiets met accu 28,5 kg, zonder accu 24,9 kg.

Accu

Prijs losse accu: ??
Capaciteit: 504 Wh
Gewicht: 28,5/24,9
Materiaal: li-ion
Actieradius: 62,5km / 12,4km per 100 Wh
Accu minder makkelijk plaatsbaar dan bij de Koga omdat bij de Sparta de accu in de rail plaatsen onder in de drager soms wat lastig is. Actieradius aan de lage kant door luxe ondersteuning in hoogste stand. 

Display

Samen met Koga mooiste display van de geteste fietsen, met veel extra informatie, makkelijk afneembaar, goed afleesbaar in het midden van de fiets en bediening rechts bij het stuur.  Actieradiusaanduiding erg nauwkeurig. Draadjes naar display en bediening zijn dun en ogen wat kwetsbaar.    

Ondersteuning

Sparta gebruikt de ION-technologie van Accell (moederbedrijf van Koga, Batavus en Sparta). De ondersteuning, met krachtsensor en de motor in het achterwiel, voldoet onder alle omstandigheden zeer goed.  Ondersteuning met extra functies: parkeerhulp, achteruit, powerboost en recharge. (Fiets remt op de motor en laadt dan de accu. Nuttig bij lange en steile afdaling.) 

Overige punten

De Sparta heeft een mooi geïntegreerd ringslot in het frame voor extra diefstalpreventie, gewone V-brakes en opvallende geïntegreerde verlichting op de accu in de voorvork. Zorgt door de brede spreidingvoor goede zichtbaarheid maar lichtopbrengst om zelf te zien is wel iets lager dan van bijvoorbeeld de koplamp van Koga. Zelf vervangen achterband is lastig. Frame aan de slappe kant. De derailleuraandrijving is kwetsbaar

Eindconclusie

Prima fiets met zeer goede ondersteuning onder alle omstandigheden. Volgt de berijder op de voet. Actieradius aan de lage kant. Remmen en stijfheid frame duidelijk minder dan de Koga maar prijs ook €700,- lager. 

 

omhoog

Victoria Grenoble SE **** 

Victoria Grenoble SEPrijs: €1999,-
Gewicht: fiets met accu 27,0 kg, zonder accu 24,5 kg.

Accu

Prijs losse accu: ong. €649,-
Capaciteit: 300 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius:  42,5km / 14,2km  per 100 Wh

Monteren accu gaat makkelijk. Onhandig dat je 2 sleuteltjes nodig hebt.  Aansluiting op de fiets lijkt wat slap. Vrij lage actieradius voor een fiets met Boschmotor, vermoedelijk door slechte rendement Nexus 7 naaf. Helaas alleen te laden los van de fiets.   

Display

Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van de fiets en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met klikjes. 

Ondersteuning

Victoria  gebruikt het elektrisch systeem van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor en motor bij de trapas, voldoet onder alle omstandigheden zeer goed. Ondersteuning heel lichtjes voelbaar in de pedalen.  

Overige punten

Vrij eenvoudige afmontage met Nexus 7 naaf, gewone v-brakes en gewone verlichting op de naaf. Frame is aan de slappe kant. 

Eindconclusie

Op zich prima fiets en zeer goede ondersteuning onder alle omstandigheden.  Door eenvoudige afmontage en slap frame net wat minder dan de andere fietsen met Bosch motor. Maar wel scherp geprijsd!

 

omhoog

 

Kalkhoff Tasman City i8 8G **** 

Kalkhoff Tasman City i8

Prijs: € 2339,-
Gewicht: fiets met accu 26,7 kg, zonder accu 23,8 kg.

Accu

Prijs losse accu: ??
Capaciteit: 416 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 62,9km/15,1km per 100 Wh 
Makkelijk uitneembare accu achter de zadelbuis met robuuste verbinding. Door accu direct bij de middenmotor geen extra kabels nodig. Onhandig dat je 2 sleuteltjes nodig hebt.  

Display

Erg eenvoudig display met alleen maar 3 ledjes voor weergave accucapaciteit en 3 ledjes voor de gekozen ondersteuning. Wel robuust gemonteerd. Niet afneembaar. 

Ondersteuning

Kalkhoff gebruikt op deze fiets een zelf ontwikkeld elektrisch systeem. De ondersteuning, met krachtsensor en motor bij de trapas, voldoet onder alle omstandigheden goed. Ondersteuning heel lichtjes voelbaar in de pedalen.  

Overige punten

Prima fiets met goede hydraulische velgremmen en middenmotor in combinatie met dichte kettingkast. Laswerk oogt wat slordig. Door middenmotor zijn banden makkelijk te vervangen.

Eindconclusie

Op zich een uitstekende fiets met zeer goede ondersteuning, maar display is (te) eenvoudig.

 

  omhoog

TDR Floxx ****

TDR FloxxPrijs: €3995,-
Gewicht: fiets met accu 29,9 kg, zonder accu 25,1 kg

Accu

Prijs losse accu: €495,- (!, ander materiaal)
Capaciteit: 360 Wh
Materiaal: !! LiFePO4 !!
Actieradius:  53,2km / 14,9km per 100 Wh

TDR gebruikt als enige Lithium-ijzerfosfaat en geen gewone li-ion accu. Accu gaat daardoor minimaal 2000 ladingen mee! Accu laadt ook zeer snel met 200Watt. Helaas alleen te laden los van de fiets. Accu is vrij zwaar.

Display

Klein, maar wel uitgebreid display links bij het stuur. Display is niet afneembaar, maar de fiets heeft een elektrische beveiliging met losse sensor bij de accu. Knopjes onhandig te bedienen. Aanduiding accucapaciteit erg onnauwkeurig. Accu leek nog bijna vol een paar kilometer voordat die laag was.   

Ondersteuning

TDR gebruikt een zelfontwikkelde middenmotor. Is mooi weggewerkt in het frame, volkomen stil en onvoelbaar. Maar ondersteuning is ook erg traag. Reageert niet als je zelf extra kracht op de pedalen zet. Werkt eigenlijk alleen goed als je zelf rustig blijft fietsen.

Overige punten

De Floxx heeft een Nuvinci Harmony. Dit is een traploze versnellingsnaaf met klein schakelmotortje dat automatisch het toerental constant houdt. De fietsers kiest een traptempo en daar blijf je in fietsen. Je hoeft nooit meer zelf te schakelen. Werkt erg  fijn, maar je verliest wel een beetje het fietsgevoel, zeker in combinatie met de trage ondersteuning. Verder een prima fiets met hydraulische schijfremmen. Frame wel vrij slap.

Eindconclusie

Een bijzondere fiets met veel positieve kanten, maar ondersteuning lijkt te beperkt. En erg hoge prijs. 


omhoog

Gazelle Orange Xtra **** 

Gazelle Orange XtraPrijs: €2649,- (met gold accu)
Gewicht: fiets met accu 25,7 kg, zonder accu 22,1 kg.

Accu

Prijs losse accu (gold): €599,-
Capaciteit: gold 396 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 72,9km / 18,4km per 100 Wh 
Monteren en uitnemen van de accu gaat redelijk makkelijk. Erg hoge actieradius 

Display

Uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van de fiets. Wat onhandig dat een nieuw scherm opent als je wat wijzigt. Geen bedieningsknopjes bij het stuur. 

Ondersteuning

Gazelle gebruikt voor deze fiets een Direct Drive voorwielmotor in combinatie met krachtsensor en rotatiesensor. Op zich een prima ondersteuning maar is wat zwak heuvel op.  (Hun modellen met krachtige XT motor functioneren volgens Gazelle beter in zware omstandigheden). Start bij wegrijden, ondanks krachtsensor,  met enige vertraging. Een bewuste keuze van Gazelle want dit voorkomt wel dat het voorwiel kan gaan slippen bij wegrijden. 

Overige punten

Prima fiets met goede verlichting op de accu en laag gewicht. Gazelle heeft van alle fietsen de bedrading het mooiste weggewerkt.

Eindconclusie

Prachtige fiets met zeer goede actieradius maar een wat mindere ondersteuning. 

omhoog

Trek T700 **** 

Trek T700+Prijs: €2849,-
Gewicht: fiets met accu 24,4 kg, zonder accu 21,4 kg.

Accu

Prijs losse accu: €599,-
Capaciteit: 317 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 47,3km / 14,9km per 100 Wh
Makkelijk te bevestigen accu, je moet alleen de accu even goed op de rail leggen. Verbinding tussen accu en fiets met dunne pinnetjes oogt kwetsbaar.

Display

Uitgebreid en afneembaar display in het midden van het stuur en de bediening rechts aan stuur. Display is wel wat klein. Dunne bedrading oogt wat kwetsbaar.

Ondersteuning

Trek gebruikt het elektrisch systeem van BionX. De ondersteuning, met krachtsensor en motor in het achterwiel, voldoet onder alle omstandigheden goed. Ondersteuning met recharge. (Fiets remt op de motor en laadt dan de accu. Nuttig bij lange en steile afdaling.)

Overige punten

Een lichte, sportieve fiets met derailleurversnelling. Damesframe is merkbaar te slap. Een dubbele koplamp zoals de trek die heeft geïntegreerd in de verende voorvork is verboden in Nederland. De derailleuraandrijving is kwetsbaar. Laag gewicht.

Eindconclusie

Een lekker lichte fiets met prima ondersteuning maar de stijfheid van het frame schiet te kort. 

omhoog 

Giant Twist Go ***

Giant Twist GoPrijs: €2099,-
Gewicht: fiets met accu 27,7 kg, zonder accu 24,0 kg.

Accu

Prijs losse accu: ??
Capaciteit: 360 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 47,5 km / 13,2 km per 100 Wh
Makkelijk te monteren accu. Actieradius wat aan de lage kant door luxe ondersteuning. Lader heeft dunne kwetsbare stekkertjes. Helaas alleen te laden los van de fiets.

Display

Mooi, uitgebreid, afneembaar display in het midden van de fiets met veel informatie. Maar bevestiging oogt kwetsbaar en terugplaatsen display is lastig. 

Ondersteuning

Giant gebruikt een voorwielmotor met krachtsensor. Levert op zich prima ondersteuning onder alle omstandigheden. Maar start erg fel bij wegrijden in hoogste ondersteuning waardoor het voorwiel kan slippen bij wegrijden op een nat of vies wegdek of steile helling. 

Overige punten

Gewone fiets, wel lekker stabiel.

Eindconclusie

Op zich prima, stabiele  fiets met prima ondersteuning maar mogelijk slippend voorwiel is een minpunt. 

omhoog

Union Cadens *** 

Prijs: €1649,-
Gewicht: fiets met accu 25,8 kg, zonder accu 23,4 kg.

Accu

Prijs losse accu: €399,- 
Capaciteit: 324 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 53km / 16,4km  per 100 Wh

Monteren van de accu gaat erg makkelijk. Laden met 55W is erg langzaam. Onhandig dat je 2 sleuteltjes nodig hebt.

Display

Uitgebreid en goed afleesbaar display in het midden van de fiets en bediening links bij het handvat. Knopjes wel wat klein. Display niet afneembaar.

Ondersteuning

Union gebruikt een eenvoudig lichtgewicht systeem met bewegingssensor en kleine motor in het voorwiel. De ondersteuning voldoet op zich goed. Start en stopt wel met enige vertraging.

Overige punten

Een gewone fiets met gewone afmontage. Wel laag gewicht. 

Eindconclusie

Prima fiets met eenvoudige, maar goede ondersteuning. 

 

omhoog 

Bikkel Ibee T2 ***

Bikkel Ibee T2Prijs: €1749,-
Gewicht: fiets met accu 25,0 kg, zonder accu 22,2 kg.

Accu

Prijs losse accu: €499,-
Capaciteit: 365 Wh 
Materiaal: li-ion
Actieradius: 55,3km /15,2km per 100 Wh
Redelijk makkelijk uitneembare accu onder de drager, je moet alleen de rail even zoeken. Onhandig dat je 2 sleuteltjes nodig hebt. Geen laadledjes op de accu. Lader te groot om simpel mee te nemen.  

Display

Vrij klein digitaal display met alleen info over snelheid, trip afstand en totaal afstand. Accu indicatie met 8 streepjes. Maar liefst keuze uit 14 ondersteuningsniveaus, dus veel drukken nodig. Robuust aan stuur bevestigd. 

Ondersteuning

Bikkel gebruikt een eenvoudig lichtgewicht systeem met bewegingssensor en kleine motor in het voorwiel. De ondersteuning voldoet op zich goed. Start en stopt wel met enige vertraging.

Overige punten

Een gewone fiets met gewone afmontage. Wel laag gewicht.

Eindconclusie

Prima fiets met eenvoudige, maar goede ondersteuning.  

 

 omhoog

Stella Milano ** 

Stella MilanoPrijs: €1499,-
Gewicht: fiets met accu 29,3 kg, zonder accu 24,5 kg.

Accu

Prijs losse accu: €349,-
Capaciteit: 360 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 53km / 14,7km per 100 Wh

Inschuiven van de accu gaat vrij lastig. Onhandig dat je de sleutel weer uit het slot moet halen als je de accu uit de bagagedrager wilt schuiven. Moeilijk te zien wat boven- en onderkant accu is. Accu is vrij zwaar. 

Display

Uitgebreid en goed afleesbaar display in het midden van de fiets en bediening links bij het handvat. Knopjes zijn wel wat klein. Display is niet afneembaar. Geeft indicatie van het vermogen aan dat de accu levert. 

Ondersteuning

Stella gebruikt een eenvoudig systeem met bewegingssensor en kleine motor in het voorwiel. De ondersteuning voldoet op goed, maar is duidelijk agressiever dan bij de andere fietsen met rotatiesensor. Start en stopt wel met enige vertraging.  Opvallend is dat er vet uit de motor liep tijdens de test. 

Overige punten

Een gewone fiets met, voor de prijs, vrij goede onderdelen zoals de Nexus 8 naaf en Deore velgremmen. Zadel is erg breed en slap en gecombineerd met de speling op de verende niet erg prettig voor wat langere ritten. Fiets is alleen direct via Stella te koop.  

Eindconclusie

Een prima fiets (wel met wat kleine minpuntjes) met eenvoudige maar prima en erg krachtige ondersteuning. Goedkoop, mede door ontbreken dealernetwerk.

omhoog