Wanneer is een ketting versleten?

Gepubliceerd op 23-12-2002. Laatste update op 31-10-2011.
Tags:

Of een ketting versleten is, kun je niet zien door hem met een schroevendraaier van het grote kettingblad op te tillen, zoals alle fietshandboeken elkaar nawauwelen. De enige goede methode is het meten van de lengte. Maximaal 1 procent verlenging (= slijtage, geen rek!) is toelaatbaar. Op aluminium kettingwielen liever minder. Anders slijten je kettingwielen en kransjes totaal onnodig. Je kunt dat simpelweg controleren door een nieuwe ketting naast de oude te hangen. Als de oude één schakel langer is, gooi hem dan maar weg.
Kettingen mogen een redelijke levensduur hebben wat tijd betreft, qua kilometers valt het bar tegen. Wielrenners halen de 1000 km niet, en als je een beetje stevige fietsvakantie doet kun je daarna ook een nieuwe ketting monteren.

Met de Rohloff Caliber (21,95 euro) kun je de slijtage in gemonteerde toestand heel simpel controleren. Rohloff heeft met de HG-IG Check ook meetgereedschap voor de slijtage van de kransjes op het freewheel. Deze zaken vind je vrijwel zeker alleen bij race- en/of mountainbikespecialisten, en de kans is groot dat ze alleen op bestelling leverbaar zijn. Een versleten derailleurketting verwijder je door met een kettingpons een pennetje er uit te drukken. Monteren kan meestal in omgekeerde volgorde, maar vraagt enige behendigheid.
 
Er bestaan echter ook met de hand te monteren verbindingsschakels (meestal de Power Link van SRAM) waarmee je een nieuwe ketting kunt samenvoegen. Daarmee vervalt het wat lastige ponsen van de ketting. Deze schakeltjes zijn echter weer niet eenvoudig met de hand los te halen; daarvoor is toch weer een kettingpons of een geschikte tang nodig. Als de ketting op tijd vervangen wordt, hoeven niet meteen alle kransjes op het freewheel mee vervangen te worden. Wacht je te lang, dan zal de nieuwe ketting niet pakken op de versleten kransjes (doortrappen).
Overigens zou het nog wel eens goedkoper kunnen zijn om zo lang mogelijk met een slijtende ketting door te rijden en uiteindelijk alle tandwielen te vervangen, dan bij iedere twee kettingen één stel kransjes te vervangen.