Reparatie en onderhoud fietsverlichting

Gepubliceerd op 30-09-2009. Laatste update op 14-08-2014.

Op oudere fietsen zit vaak nog verlichting met banddynamo, en  een koplamp en achterlicht met gloei- of halogeenlamp. Hier een aantal tips voor reparatie. 

  1. Monteer batterijverlichting als achterlicht
    Bij batterijverlichting lopen er geen draadjes naar de dynamo (die vaak kapot gaan), en dat scheelt onderhoud.
  2. De juiste koplamp
    Traditioneel geeft een dynamo stroom aan een koplamp van 2,4 Watt en achterlicht van 0,6 Watt. Als u een achterlicht gebruikt op batterijen, vervang de koplamp dan door een koplamp van 3 Watt. Anders raakt de koplamp overbelast, en gaat deze eerder stuk. Bij veel nieuwe fietsen met een batterijachterlicht is nog een lampje van 2,4 Watt gemonteerd, die u dus moet vervangen. Bij ledkoplampen speelt dit probleem niet, dus het meest praktisch is de complete lamp vervangen.
  3. Vervang een kapot lampje snel
    Als voor- en achterlicht op een dynamo branden, en een van de lampjes kapot gaat, dan wordt het andere lampje overbelast en gaat snel kapot. Vervang een kapot lampje altijd zo snel mogelijk.
  4. Monteer de dynamo goed
    Een dynamo is goed gemonteerd als de as van het loopwieltje naar de as van het wiel wijst. Ook moet het loopwieltje van de dynamo vlak tegen de band lopen. De uitgeschakelde dynamo heeft een afstand van 5 à 10 millimeter tot de band. Bij een te grote afstand raakt alleen de bovenkant van het loopwieltje de band, waardoor deze snel slijt.
  5. Gebruik dubbele draad
    Traditioneel wordt het frame van de fiets gebruikt om de stroom terug te leiden van lamp naar dynamo. Dit zorgt voor veel kwetsbare verbindingen. Het is verstandig om een dubbele draad te gebruiken, zodat de teruggaande stroom ook door een koperdraad loopt.
  6. Zet de draadjes goed vast
    Leg de draden strak langs het frame. Het beste kunt u dit doen met kleine kabelbinders (tieraps). Zet de draad ook op de dynamo vast met een kabelbinder, zodat er een soort trekontlasting van de draad ontstaat (zie foto).
  7. Beschermen tegen roest
    Alle koperverbindingen van de draadjes die bloot liggen, gaan roesten. U kunt ze beschermen door er vaseline op te smeren. Ook is het verstandig om een likje vaseline op de open gedeeltes van de dynamo te smeren, om te voorkomen dat vocht de dynamo binnendringt.
  8. Vervang de dynamo
    Het meest duurzaam is om de kapotte banddynamo te vervangen door een naafdynamo. Vind je dat te lastig, dan lijkt de banddynamo van AXA HR de beste keuze.