Accu van de e-bikes

Het is van zeer groot belang om bij lage temperaturen de accu VORSTVRIJ te bewaren. Anderss loopt de capaciteit terug.

dus een uitneembare accu is altijd veel beter. Thuis even opladen en in de winter thuis even bewaren. In geen enkele test lees ik iets over de manier van de accu bewaren.

Op deze website zie ik een promotie voor een enkele accu. Bij fietshandelaren zie ik een trend naar een enkele accu.
Hier ben ik het niet mee eens! Waarom: Accu capaciteit wordt in de loop van de tijd minder. Als woon werk fietser heb ik een vaste afstand van 2x16 km af te leggen. Met twee accu’s kan ik een accu heel erg lang gebruiken omdat ik naar de tweede kan overschakelen. Bij een enkele accu moet ik al vervangen twerwijl je best nog b.v. 30 km zou kunnen rijden. Eens of niet eens?

Ik ben in het bezit van een ebike. in deze fiets van neckkermann zit een loodaccu.deze is binnen een half jaar alweer leeg.oplader is model HP 8204 C input115/230 vac60/50 Hz2,5/1,5 A output 36VDC/2A kan deze ook vervangen voor lion accu met meer capaciteit. met vriendelijke groeten R deBoer duurswoldselaan 94 9501st Stadskanaal.

Hoi Roel,

Helaas is het niet zo eenvoudig als dat het klinkt.

Wanneer je een ander soort accu monteert is de ontlaat cyclus anders en de beginspanning.

Waarschijnlijk dient de controller en de teller ook vervangen te worden. Zodat uw fiets geschikt is voor een lithium ion accu. Ook moet u natuurlijk de lader niet vergeten. Deze communiceert namelijk met de accu.

Mvg. Gerard.

L.S.
Heeft iemand ervaring met het laten reviseren van een accu van b.v. de flyer of een ander merk e-bike.
Dank voor Uw reacties.
devosjes

De accu van mijn 5 jaar oude trek t80 fiets laten reviseren bij een speciaal bedrijf in Nijmegen.
Na revisie is de accu bijna 2 x zo sterk, was 4,7Ah en nu 8,7 Ah.
Alleen geeft mijn controller nog steeds de oude waarden aan en geeft halverwege de ontlading aan dat de accu leeg is.
Het bedrijf dat de accu reviseerde heeft een speciaal reset protocol meegegeven, echter de controller blijft bij het oude.

Heeft u een oplossing voor dit ongemak?

Op max. Ondersteuning(4) gaat accu 50 km mee.

Wij hebben onze accu’s voor onze Batavus fietsen hier laten uitvoeren. https://elektrischefietswinkel.com/fietsaccu-revisie/

Wij zijn er in ieder geval tevreden over. Nu inmiddels een half jaar geleden en accu’s doen het veel beter en langer dan de nieuwe die we bij de fiets kregen.

Op het forum van elektrischefietsen.com roept een ondernemer op tot standaardisatie van de fietsaccu met de auto-industrie als voorbeeld.

Een uitstekend idee waar wij als consumenten voordeel aan zullen beleven.

De 12V autoaccu is overal verkrijgbaar en nog heel wat jaren beschikbaar tegen concurrerende prijzen. Voor de e-fiets is het gewenst een gestandaardiseerde behuizing met connector af te spreken. Via deze connector levert de batterij de fiets elektrisch energie in één of meerdere afgesproken spanningsranges en eventuele communicatie vindt plaats volgens een vastgelegd protocol. Mogelijk met de goedkope en robuuste hardware die in de autotechniek al vele jaren rond de CAN-bus is toegepast.

Voor fietsfabrikanten lijkt het mij uiteindelijk ook een zeer sterk verkoopargument om een e-fiets met een standaardaccu te kunnen aanbieden i.p.v. ‘de accu van de week’. Elke keer als ik in de winkel kom zie ik weer nieuwe uitvoering van de energiepakketjes en denk dan aan de problemen en de gepeperde rekening die je als klant daar over drie jaar mee zult krijgen om de boel te vervangen.

Laten we als consument ons hiervoor sterk maken. Dit is bij uitstek een dankbare taak voor de Europese Unie. Daar is tenslotte ook de standaardisatie van het laadstekkertje voor de smartphone afgedwongen (en de veel geprezen bananenrichtlijn).

beste,

Kun je me het adres van het bedrijf in Nijmegen bezorgen ?
Ik heb ook een bijna-5-jaar oude TREK T80 waarvan de capaciteit van de batterij zover is achteruit gegaan dat ik dagelijks moet bijladen.
M.a.w. ik zo mijn batterij ook willen laten reviseren.

Als ik het goed begrijp kun je nu wel een grotere afstand rijden, enkel is het display niet correct in het tonen van de capaciteit, en kun je nog let ondersteuning rijden ook al geeft het display aan dat de batterij zou leeg zijn.

Dank,
Chris Marreel

Hoe kan ik de accu testen?
ik meet op de laadennen 14,5V terwijl de accu dus een hogere spanning van 36 V aangeeft