Achtervork spreiden aluminium frame

Hallo, ik zit al een tijdje met een vraag. Ik weet niet of dit de juiste plaats is, maar niet gevraagd is geen antwoord denk ik dan maar. Ik ben een hobby fietsenmaker en heb daarom veel interesse in alles wat met de fiets heeft te maken. Ik speelde met de gedachte om een vorkspreider te kopen om het wisselen van de achterband gemakkelijker te maken. Nu mogen deze alleen worden gebruikt op een stalen frame. Echter bijna alle fiets frames zijn tegenwoordig van alu. Mijn licht daarom opgestoken bij de fietsenmaker. Deze geeft toe dat vrijwel alle fietsenmakers een grote zware spreider gebruiken om het stijve alu frame te spreiden. Dit is een publiek geheim en de fietsenmaker doet deze reparatie ook het liefst zonder het toeziend oog van de klant. 

Ik vind het bizar dat deze zware spreidtangen worden geproduceerd, verkocht en gebruikt ondanks dat deze worden afgeraden voor alu frames. Het argument van de fietsenmaker is, het gaat altijd goed -nooit framebreuk gehad. Of met beleid gaat alles. En de klant zou niet willen betalen voor het geheel uitbouwen van het achterwiel bij een bandenwissel. Wat moet ik hier nu van denken?

Nog kort mijn eigen gedachten: ik vind in de eerste plaats, je zet het frame van een klant niet op het spel om een band te wisselen.

Toch kan ik me het dilemma van de fietsenmaker ook voorstellen. Je collega wisselt een band voor 12 en jij moet 40 berekenen omdat jij wel het wiel uit neemt voor het wisselen van de band.

Een ding weet ik zeker: ik doe dit soort klussen gewoon zelf. Zelfs bij een stalen fiets bouw ik het achterwiel uit. Maar mijn tijd kost niets. Verder ben ik het met je eens.
Wat die fietsenmakers doen, kan niet. Immers: de breuk in aluminium hoeft zeker niet gelijk de eerste keer plaats te vinden. Aluminium breekt ooit. Dat kan ook later en dan gewoon onderweg gebeuren.

dank voor je reactie Sjef. Ik hoop nog op een reactie van iemand die me duidelijk maakt waarom het wel gebeurt. groet

Goedenavond, ‘bij toeval’ stuit ik op dit bericht. Wat mijn collega’s doen weet ik uiteraard niet, maar wij bouwen het achterwiel uit en rekenen hier 20 minuten voor (incl. controle velglint, binnen- en/of buitenband). De “zware spreider” waar hierboven van gesproken wordt is gereedschap om een stalen achtervork te kunnen bijbuigen na een ongeval maar is bij banden vervangen in stalen frames ook veiliger in gebruik dan spreiders. Bij aluminium frames mag niet met dit gereedschap gewerkt worden en dat doen, naar ik hoop, professionele fietsenmakers dan ook niet. Wij niet in elk geval. Groet uit Zuidbroek.

Bedankt voor je professionele antwoord. :smile:

Ik ben al 40 jaar fietsenmaker en gebruik de spreidtang alleen bij stalen frame’s.
Veel fietsenmakers doen dit ook bij allu frame’s.
Ik vind dat het niet moet kunnen.

Ook bedankt voor je professionele antwoord!