Doorrijhoogte fietsdoorgangen

Regelmatig fiets ik met mijn 2 meter 4 onder fietstunnels door die laag zijn. Sommige zelfs te laag, voor deze tunnels moet ik bukken.
Nu is het zo dat tunnels voor fietsers vaak lager liggen dus de snelheid op de fiets behoorlijk hoog ligt. Ik denk dat ik slechts een keer in mijn leven kan vergeten te bukken, aangezien een klap met het hoofd tegen een betonnenrand met een snelheid van 25 km/h wel eens fataal kon zijn.

Nu is mijn vraag of er ook regels zijn voor de hoogte die een fietstunnel moet hebben en of er ook ergens gemeld kan worden als fietstunnels niet aan deze hoogte voldoen.

Hetzelfde geldt ook voor uitstekende voorwerpen over het fietspad als marktkramen, zonwering, verkeersborden, doorrijhoogteborden voor auto's etc

Het is een voordeel om lang te zijn op een ligfiets. Je levert nog meer kracht=snelheid ten opzicht van een klein frontaal oppervlak. Op deze wijze worden ook fietsers voor de Velox, hardfietsfiets van de TU delft, geselecteerd. En voor tunnels hoef je niet meer te bukken. Een leuk voordeel is ook, dat je onder slagbomen door kunt fietsen. Tot grote verbazing soms van fietsers die via een omweg om deze slagboom heen moeten. Bij twijfel: probeer een een ligfiets op een ligfieftsprobeerdag.

En regels: nogal wat gemeentes hebben de gewoonte om regels te negeren. Niet eens bewust, maar vaak wordt er vanuit de auto gedacht. Stoot hier dus je kop maar niet aan. Als je de richtlijnen wil lezen, kun je het boek van CROW aanschaffen. Deze richtlijnen hebben als uitgangspunt de fietsers, maar volgens mij houdt geen gemeente zich hier aan.