Een stadcentrum kan ook een obstakel zijn

Gister was ik op het symposium van de fietsersbond getiteld: "Meer fiets, meer ruimte".

Wat opviel, was dat fietsen naar het centrum als zeer positief gezien werd. Het had winst op punten van bereikbaarheid, ruimte, economie, kosten etc.

Zelf ben ik ligfietsers en van daaruit gewend aan lange afstanden. Bij het plannen van een route vermijd ik zo veel mogelijk stadscentra. Er zijn hier veel kruispunten, stoplichten, klinkers, etc. en er is veel ander verkeer. (Auto's, fietsers, scooters, kinderwagens etc.) Als je in het centrum moet zijn, is dit prima, maar het is een groot obstakel, als je door een stad heen moet.

Het beleid van gemeentes, (en de fietsersbond denk hiet waarschijnlijk het zelfde over), is om fietsers via het centrum te laten fietsen. Op ANWB bordjes staat vaak geen volgende stad of dorp aangegeven, maar er staat wel het centrum op aangegeven.

Dit beleid past bij de gedachte, dat fietsers niet meer dan 7,5 km als redelijke afstand zien. Mijn idee is, dat dit nu zo is door hoe fietsroutes zijn ingericht, maar als er grotere afstanden gefaciliteerd worden, fietsers deze ook zullen fietsen.