Fitnessfiets? Giant Thrive 1 2016?

Wegens omstandigheden kan ik helaas niet meer hardlopen, dus wil ik gaan fietsen om fit te worden/ te blijven. 

Voor mijn huis komen bosjes wielrenners voorbij, dus wat dat betreft woon ik op een goede locatie om te fietsen ;-). Wielrennen vind ik iets te veel van het goede, dus heb ik mijn oog laten vallen op de Giant Thrive 1 2016. 

Ik zal een paar keer per week tussen de 15 km tot max 40 km fietsen per rit op de weg. Ik ben 169 cm lang. Budget is rond 600/700 euro. 

Wie kan mij een onafhankelijk advies geven in wat een goede fiets is voor een beginner in het fitnessfietsen met een beetje snelheid? Ik vind het ZO lastig er zijn namelijk zoveel soorten en waar moet ik op letten?

Alsvast bedankt! :-)

Heel goed om nu te gaan fietsen, dat kun je wel doen tot je tachtigste! Je hebt gelijk: door de bomen zie je het bos niet meer.
Je krijgt hier alleen onafhankelijke adviezen! Een goede fiets doet wat jij nodig hebt. Daarvoor moet je wat geld meebrengen, helaas. Met jouw budget moet dat lukken. De Giant Thrive is een goede fiets voor je behoefte. Hij heeft wel schijfremmen. En dus ook de eigenaardigheden van (goedkope) schijfremmen. Indien je daar mee kunt leven: prima fiets. Zo niet, kijk dan naar Escape, misschien qua onderdelen iets minder, maar geen gepiep en aanlopen van de blokjes bij wat nattigheid van boven. https://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bikes/model/escape.1/25933/84319/
Trek, Cube en Stevens hebben ook dergelijke fietsen. Ook met lage instap: https://www.fietsenwinkel.nl/cube-sl-road-2016-dames?sqr=cube%20sl&
Je hebt naar mijn inschatting de S-maat nodig van de Thrive.

Graag gedaan hoor!
Ik ben even van het Forum weggebleven vanwege de meer dan 200 spamberichten. Die zijn nu weer opgeruimd. De Cube Curve van de link is geen echte off-road fiets of mountainbike. Het is een hybride, maar dan met verende vork. Je kunt er ook mee over landweggetjes rijden. Maar dat kun je ook zonder die verende voorvork. Lekker dikke banden zijn daarvoor belangrijker. Op asfalt moet je die vork (zwaar, kwetsbaar, overbodig op asfalt) wel kunnen blokkeren. Anders is het inveren irritant en kost trapenergie. Daarover zou je op de website een vraag kunnen stellen. Daar staat niets over. Fiets weegt dan ook 14 kg.
De afmontage (Shimano Altus) is wel erg minimaal. Iets meer kwaliteit blijft langer zorgeloos. De Smart Sam-banden zullen wat meer weerstand geven dan wegbanden.

Madelon, het lijkt erop alsof je nog moet gaan fietsen die paar keer per week tussen de 15 km tot max 40 km. In plaats van te focussen op een nieuwe fiets zou ik zeggen eerst doen en dan zien. Die racefietsers zijn zo weer verdwenen als het mooie weer voorbij is.

Voor je conditie heb je geen fitnessfiets nodig, het kan met elke fiets, het is maar net hoe lang en hard je gaat. Met racefiets-achtige fietsen ga je wel iets sneller met dezelfde inspanning maar ik vraag me af of dat je doel is.

Na de verstandige woorden van Mike, doe ik ook nog een duit in het zakje. Bij Canyon hebben ze zg. Roadlite fietsen, slechts 10kg, ondanks de schijfremmen. Prima afmontage. En een heel mooi kleurtje (vind ik zelf ;-)).
Veel waar voor je budget. Al weet ik niet wat de verzendkosten zijn. Fiets koop je online. Je kunt hem in Koblenz ophalen of laten opsturen. De XS maat heeft ruimte voor dikkere banden, kun je ook eens onverhard rijden: https://www.canyon.com/nl/fitness/roadlite/roadlite-al-5-0-w.html

Die Canyon blijkt alleen in het weekend goedkoper, nu is tie weer €100 duurder! Op naar het volgende weekend! Blijft een heel mooie fiets, dat wel.

Hi Sjef,
Super bedankt voor je reactie, erg aardig! (was even op vakantie, vandaar mijn verlate reactie).
Ik ben ook naar t kijken naar de cube wat jij nog aangaf. Ik zie nu ook de Cube Curve. Hierbij staat dat het een “off-road” fiets is. In hoeverre moet ik daar rekening mee houden?
Of kan je ook met zo een fiets gewoon lekkere (fitness) ritjes maken op de weg?

Hi Sjef,
Super bedankt voor je reactie, erg aardig! (was even op vakantie, vandaar mijn verlate reactie).
Ik ben ook naar t kijken naar de cube wat jij nog aangaf. Ik zie nu ook de Cube Curve. Hierbij staat dat het een “off-road” fiets is. In hoeverre moet ik daar rekening mee houden?
Of kan je ook met zo een fiets gewoon lekkere (fitness) ritjes maken op de weg?