Goeie fietsen met banden anderhalf

Ik ben al langer op zoek naar een degelijke (tweedehands) fiets voor in de stad en dagjes eropuit. Volgens mij moet ik iets zoeken met wat dikkere banden, zoals de 28 x 1,5 waar ik vroeger op reed (vooroorlogse zwarte fiets). Ik ben zelf ook nogal zwaar, vandaar misschien. Anyway bij het bepalen welke modellen in aanmerking komen valt me op dat ik op de websites van fietsmerken nergens meer zie staan wat de banddikte is, ook niet onder knopjes 'specificaties'. Dat vind ik heel raar (wel het merk banden of zadel af-fabriek vermelden maar niet zoiets fundamenteels), ik wil bijvoorbeeld ook een fiets met een gangbare dikte kunnen kiezen. Is er anders geen vergelijkende site waar je kunt selecteren op banddikte? Iemand een tip? Alvast bedankt!

OK duidelijk. Dankjewel Sjef, voor alle meedenkhulp

Voorrek is niet charmant en zal mijn verschijning op de weg ook niet charmanter maken, maar blijkt voor mijn fietsgebruik gewoon reuze handig. Zozeer dat ik het mis wanneer ik even op een ander karretje rijd.

De vraagstukken zijn duidelijk en ik in mijn uitleg over het belang van die centimeters zitbuis kennelijk niet. Excuus daarvoor. Kijk eens goed naar je fiets. Indien de zitbuis langer is, wat lever dat op voor je zitpositie? Bij het ene merk dit en bij het andere merk dat. Ik kan dat ook niet overzien. Er is GEEN systeem dat je kunt raadplegen. Iedere fabrikant is vrij om zijn maten te kiezen. Dus voor het effect moet je zelf gaan fietsen. Naast die centimeters moet je rekening houden met de helling graden van zitbuis en stuurbuis, die zijn medebepalend. En het belangrijkste vergeet ik bijna: de constructie van stuurpen en vorm van het stuur. Die kunnen weer ander effecten in de war sturen. Er is geen wiskundige formule hiervoor! Rijden!
Wat de charme is van een voorrek ontgaat me compleet, dus doe, wat je niet laten kan. Montage aan het frame is altijd beter. Ambachtelijke termen in de marketing doen het altijd goed. Alle fabrikanten opereren industrieel, anders gaan ze failliet, of zijn erg duur. Ze kopen allemaal in bij dezelfde toeleveranciers.

Inderdaad, zoals je zegt: “voor de oorlog” spraken we over bandenmaten en die werden dan in inch gemeten. We leven nu in 2014. We meten al 40 jaar in millimeters. Is dat niet veel eenvoudiger? 28" is een aanduiding met een getal, geen maat. Daar vielen onder 609, 622, 630, 635 en 642 mm. 642 is verdwenen, maar de andere 4 maten zijn er nog steeds, hoewel 609 alleen in Scandinavië voorkomt.
Als je het over de oude nederlandse opa- en omafietsen hebt, dan is dat 40-635 (breedte band en diameter velg in mms dus), maar steeds meer populaire omafietsen worden met andere velgen en banden geleverd, nl. 47-622. Die velgen zijn er ook in dubbelwandig en alu, vandaar. Heel wat sterker dan die stalen slappelingen. De omtrek van de beide maten banden is min of meer gelijk en daarmee passend in de frames, waarvan er ieder jaar nog tientallen miljoenen worden gemaakt, want heel China en India rijdt ook met die fietsen.
Overigens: 28 x 1,5 is helemaal geen maat, ook niet voor de oorlog! Destijds: 28 x 11/2". Die andere notatie betekent totaal iets anders, vandaar dat die onduidelijke en niet eenduidige nationale systemen in de prullebak zijn verdwenen.
Ik ben het met je eens dat de informatie op fietswebsites van nederlandse merken bijzonder karig is. Advies: ik zou niet blind varen op een bandenmaat, maar wel kijken naar de kwaliteit van het spaakwerk en dubbelwandige alu velgen. In de meeste fietsen passen echt wel 42-622 banden.
Deze heeft lekker dikke banden, comfortabel zonder die verende ondingen: http://www.giant-bicycles.com/nl-be/bikes/model/triple.x.cs.1/17796/73785/#specifications

Sjef hartelijk dank voor het uitvoerige antwoord. Het millimeter-verhaal duizelt me nog een beetje, maar ik begrijp nu ongeveer de marge die ik heb en pik gelijk een terloops oordeel mee over dubbelwandige aluvelgen.

Ik hoopte dat er ergens een vergelijkend overzicht zou zijn waarin je modellen (liefst van verschillende merken) op banddikte kunt selecteren. Zodat me kan oriënteren: zien wat me aanspreekt en dan van die modellen zoeken naar een betaalbaar 2e hands exemplaar. Dus mocht jij of iemand nog vergelijkbare suggesties hebben, dan heel graag!

Maar die Giant ziet er alvast mooi uit, goeie tip want het model is helemaal nieuw voor mij. Op sommige andere plaatjes zie ik ze ook met een gelaste bagagedrager wat op mij (wellicht ten onrechte) een reuze robuuste indruk maakt. Ik wil er graag zooi op kunnen vervoeren.

Als ik eens in de omgeving ga karren is het op een dag meestal zo 60, hooguit 80 kilometer. Dat zal met deze fiets toch wel gaan. Het meeste gebruik is gewoon: de dagelijkse ritjes in de stad.

Alle tips en goede raad blijven zeer welkom. Maar dit bericht helpt me al een eind verder, dus hartstikke bedankt.

Graag gedaan.
Dus om kort te gaan: de fietsen die jij zoekt hebben wiel/bandenmaat 622 of 635. Al is er ook de Batavus BUB ook met die lekkere dikke banden, maar dan in 50-559. Deze zijn heel degelijk en worden veel aangeboden op Marktplaats. Ook voor minder dan €200. Zoals: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-heren-herenfietsen/m818880941-batavus-bub-538-limited-edition.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Een vergelijkingssite die op bandbreedte selecteert ken ik niet.
Waar je ook naar zou kunnen kijken is de Fietsfabriek. De bagagedragers zijn gegarandeerd tot 80kg. Tweedehands lastig te vinden. Als je er een hebt, dan hou je 'm…

Hoi Sjef, bedankt weer. Ik ben zo’n beetje aan het rondkijken naar welke alternatieven zoal in aanmerking zouden kunnen komen. Sommige van die dof-zwarte transportfietsen zoals de Cortina u4 en ik dacht ook de Batavus bub lijken er nogal roestig uit te zien als ik zo om me heen kijk in de rekken bij de supermarkt. Of zijn ze daar dus allemaal even vatbaar voor. Heb je bijvoorbeeld een mening over een Gazelle Heavy Duty in dit verband?

Elders zeg je (in advies over stadsfiets) “De framemaat is beslist niet zaligmakend, (lees: zegt bijna niets), omdat er geen uniformiteit is”. Maar hoe dan te bepalen welke framemaat voor welk merk in aanmerking komt?
Want de genoemde Giant Triple X bestaat wel in “maat XL” (waarvoor ik, uitgaand van 60-61 cm in aanmerking dacht te komen), maar wordt meestal in kleinere maatjes aangeboden. Terwijl ik voor de Fietsfabriek Big Wim juist terugdeins als er wordt gesproken van 64 cm (en navenant groot-geschapen anatomie in de verhoudingen :wink:

De Double Dutch van Dutch ID die ik hier toevallig in de straat zag leek juist weer aan de kleine kant (en misschien is die ook erg zwaar?), maar heeft net als die modellen van de Fietsfabriek een voorrek dat leunt op een stuk frame (zodat je het ook niet meestuurt).

Ik snap wel dat je op een klein fietsje je zadel en stuur hoger kunt zetten, maar ik zou denken dat dan toch vanaf het zadel soms je benen onder een iets andere hoek naar de trapper gaan, waardoor het de vraag is of je net zo comfortabel rijdt - gewoon hoe je kracht zet. Een beach cruiser bijvoorbeeld vind ik echt onprettig zitten zodra er werkelijk gefietst moet worden. Daarom dacht ik dat ik juist vrij strikt van 61 uit zou moeten gaan.

Oh ja de Azor Ameland, dat leek ook wel wat, te meer daar Azor zich in de communicatie nogal laat voorstaan op een zekere ambachtelijkheid. En een voorrek dat weliswaar niet steunt op het frame, maar toch het sturen niet stoort. En die heeft ook de aanbevolen dubbelwandige aluvelgen.