Heb deze (28") Sladda fiets nu twee maanden.
Het frame is van aluminium en netjes gelast.
De lassen zijn volgens mij niet na bewerkt.
De voorvork is van metaal, niet geveerd.
De zadelpen is ook niet geveerd.
Wat niet erg is want er zitten redelijk dikke/brede nylon banden onder van het merk KENDA.
Spatborden zijn van metaal en worden door een RVS beugel op zijn plaats gehouden. Het voorspatbord loopt bijna door tot het midden van het wiel.
De spaken zijn van 2mm RVS en goed gespannen.
Velg is van aluminium
Verlichting is de Supra van Spanninga en werkt op batterijen of accu’s. 4 x AA voor en 2 x AAA achter.
De terugtrap remnaaf is van Sram en heeft twee verzetten.
De voorschijfrem en de remgreepset CL533-TS met bel is van TEKTRO.
Het meeste beslag is van RVS. Stuur en zadel zijn goed instelbaar. Zadel is van VELO. De crankset is van PROWHEEL en is 170mm. De trappers zijn van Ergotec, type Vp-608 9/16 Inch.
De fiets word zonder slot, achter/voor bagagedrager geleverd. Ook de voor-bagagedrager word vast aan het frame gezet. Dus niet aan het stuur! Voordeel hiervan is dat het gewicht altijd in het verlengde van de fiets zit en het sturen daardoor niet beïnvloed word.
Zelf heb ik nu tijdelijk een slot van de action met twee ty-wraps op het frame gemonteerd. (is GEEN ART slot! ). LET OP, als je de achter drager wilt monteren werkt deze oplossing niet. Het slot blokkeert de montagepunten van de drager. Oplossing is dan het slot op zijn kop aan de onderkant te monteren maar dan kan je het slot van de action niet gebruiken want deze is te fors en past er net niet tussen. Ikea had voor de fiets een beugelslot bedacht maar is nu twee maanden later pas te koop. Binnenkort maar aanschaffen. Je zult nu denken, dan koop je toch een beugelslot van een ander merk, die zijn er tenslotte genoeg. Dat klopt maar de houder past niet om het frame. De stangen hebben een driehoek vorm en de enige ronde framebuis is die waar de zadelpen in gaat. Deze is overigens 44mm in doorsnee. Tip van mij kant, bij de winkel waar ik het slot kocht heb ik ook een draadloze fietscomputer aangeschaft voor €7.00
De fiets moet gedeeltelijk zelf gemonteerd worden.
Als je de doos open maakt komt er een soort van vouwfiets te voorschijn. De delen zijn met ty-wraps aan elkaar verbonden. Uiteraard zit op al die plaatsen bescherm materiaal om beschadiging van het frame te voorkomen. Je begint met al de ty-wraps door te knippen (als je dat slim doet kun je ze hergebruiken) en dan kan het feest beginnen. Aan de hand van de handleiding zet je je fiets stap voor stap in elkaar.
Het gereedschap wat je nodig hebt is meegeleverd. Ikea is één ding vergeten mee te leveren en dat is een TORX 40 bit om het zadel in te kunnen stellen. Het setje bestaat uit een Multi-steeksleutel in de vorm van een uit gestanst plaat metaal en een viertal inbus sleutels.
In de handleiding word bij elke verbinding die je moet maken het aanhaalmoment vermeld in Nm.
Dat is natuurlijk mooi, maar dan moet je wel een momentsleutel van 1-25 Nm hebben. Met dat Multi-steeksleutel plaatje kom je er dan niet
Maar als je de vast is vast, of stoppen voor dat het breekt regel gebruikt gaat het natuurlijk ook wel goed.
Ook het instellen van het stuur en afstand stuur zadel word eenvoudig beschreven. Is dus appeltje eitje.
In de handleiding staat een lijst met omschrijving en bestelnummer van elk onderdeel van de fiets die je kunt kopen via Ikea.
En dan nu het fietsen.
De fiets rijd naar mijn mening erg fijn, licht en super stil. Het frame is stabiel en stevig. U mag weten dat ik 60 ben en COPD (fase 3) heb.
Heb tijdens de test rit de fiets niet ontzien. Zo heb ik het slechtste fietspad van ons dorp genomen waar de gemeente om alle aansprakelijkheid naast zich neer te leggen een bord heeft geplaatst met de melding dat het een slecht fietspad is, waar ik dan een bordje onder zou willen hangen met de tekst ‘Doe er dan iets aan eikels’ met bulten en gaten en ongelijke betonplaten. De banden vangen de trillingen prima op. Op de vlakke weg een genot om te fietsen. Bergje op is voor mij iets moeilijker maar gaat goed. Voor een jong iemand waar deze fiets eigenlijk voor is bedoeld moet het geen probleem zijn. En dan bergje af, wow de achter naaf gaan naar een zwaarder verzet en daar ging ik met ruim 34 Km/u.
En dan iets over het onderhoud van de fiets.
Ik maak me daar geen zorgen over. Het warenhuis is van mening dat de fiets ‘onderhoudsvrij’ is. Als er dan al iets mis mocht gaan dan zal het warenhuis het gaan oplossen. Het is voor hun een nieuwe markt en ik denk dat er ook gezorgd gaat worden voor onderhoud (aan huis b.v.) De tijd zal het leren.
(Mijn vorige fiets kwam dacht ik bij Karwei vandaan en koste toen FL. 199 gulden. Deze uit China komende fiets begon snel hier en daar te roesten en zwabberde over de weg. Hij doet het nog steeds en heeft de afgelopen 18 jaar nul komma nul onderhoud gehad.)
Hoop dat jullie iets met de info van mij kunnen en tot de volgende rit dan maar.