Magura hs33 remmen

Vraag voor Magura hs33 gebruikers,

Wij hebben 18 fietsen met Magura hs33 remmen uitgerust. Na ongeveer 6000 kilometer begonnen de remmen een voor een van oliedruk af te raken.

Magura heeft de fietsen getest en kwam tot de conclusie dat de remmen verkeerd gemonteerd waren. Magura heeft de fietsen hersteld en de remmen "juist" gemonteerd. Helaas heeft dit niet geholpen en nu weet Magura zelf niet wat het probleem is.

Tot nog toe zitten wij inmiddels al zes maanden met dit probleem en zijn

er geen oplossingen

Graag zouden wij Magura hs33 gebruikers willen uitnodigen om hierop te reageren indien zij vergelijkbare problemen met hun remmen hebben ondervonden en mogelijke oplossingen kunnen aandragen.

Met vr groet,

Michel Meeuwessen

Ik heb al bijna 12 jaar HS33 remmen (op een mountainbike) en op andere fietsen met minder jaren idem en soms ook HS11 remmen. Het aantal kms van de oudste montage zal iets van 8000 km zijn. Bij die montage heb ik ook een raadselachtig verlies van druk gehad in de achterrem. Geen lekkage.
Het bijvullen/ontluchten (eigen werk) leidde tot niets. Een andere fietsenmaker zei dat het achterwiel 2mm uit het midden gespaakt was (nu zo’n 2 jaar geleden en dus 10 jaar na aanschaf) en heeft dat gecorrigeerd. (Ik kon inderdaad niet de blokjes zoals voorgeschreven kort op de velg afstellen, wat ik overigens niet erg vond.) Volgens hem was er niets met de druk in de remmen aan de hand. Probleem is opgelost. Mogelijk was de eigenlijke remgreep ook wat strak in de handle vastgezet, met de bout die tevens als draaipunt functioneert.

In het bezit van een Santos Trekking met Magura HS33 remmen. De fiets in 2,5 jaar oud en inmiddels 6500 km mee gereden. Voor de zomer moest ik de remmen meer bijstellen, de fietsenmaker heeft remvloeistof bijgevuld. na 4 weken vakantie, de fiets is niet gebruikt, bleek de druk wederom afgelopen te zijn. De fietsenmaker constateerde na afpersen een klein verlies aan druk. De remmen liggen nu bij Magura om te laten testen, er zit nl. 5 jaar garantie op…

Interessant. Als er bijgevuld moet worden, moet er ergens ook verlies/lekkage zijn geweest, al is het minimaal. Dat moet toch te zien zijn?

Beste Sjef,

Het is eigenlijk niet te zien waar de lekkage of het verlies vandaan komt tenzij er een duidelijk breuk in de leiding zit.
Inmiddels zijn wij na het grotendeels vervangen van de Magura hs33 remmen voor nieuwe exemplaren weer tegen dezelfde problemen aangelopen. Waarschijnlijk zal de individuele gebruiker niet zo snel iets opvallen maar als je 20 fietsen gedurende 7 maanden vrijwel dagelijks gebruikt voor afstanden van ca 50 kilometer komen er al snel zwakke plekken naar boven van een fiets.
Afgezien van het vervangen van de kettingen door een hogere kwaliteit ketting blijken de remmen de meeste problemen te geven. Overigens geeft Magura na aanvankelijk het vervangen van de exemplaren die niet meer werkten niet meer thuis als we een beroep willen doen op de garantie. Waarom wordt niet duidelijk. Er wordt gewoon niet meer gereageerd en onze vragen blijven onbeantwoord. Wij hebben besloten om nooit meer Magura remmen te gebruiken vanwege de gebrekkige betrouwbaarheid en zouden ook iedere lange afstandsfietser ten sterkste afraden om Magura remmen te nemen. Je zult maar ergens onderweg tegen dit soort problemen aanlopen. Remmen stuk, alleen op te lossen door deze te vervangen maar dan nog kun je er niet op rekenen dat je weer tegen hetzelfde probleem aan loopt. Hoeveel reserve remmen neem je mee ??

Beste Michel,

Kan het niet zo zijn dat de kabels tijdens transport/opslag knikken, buigen of verdraaien. En ze daardoor een beetje rekken en er lucht wordt aangezogen (je hebt dan geen lekkages maar uiteraard wel minder remwerking).

De hoeveelheid olie in een Magura remsysteeem is klein en dan hoef je ook nog maar een klein deel daarvan te verliezen om er voor te zorgen dat de rem niet meer naar behoren werkt. Ik kan me dus prima voorstellen dat over 5 maanden hele kleine beetjes olie weglekken zonder dat wordt opgemerkt. Zover ik begrijp is de kans op lekken het grootst bij de hendels en als je vrij nieuwe HS33 hendels hebt zit er een mooi kapje op waar de olie zich langzaam in kan verzamelen en weglekken.

In de Magura gebruikershandleiding staat onder “Voor iedere rit”:

Trek aan de remhendel, houd deze vast en controleer het volgende:
Er komt op geen enkele plaats olie uit het remsysteem vrij.
De remblokken raken het volledige remvlak.
Het drukpunt is duidelijk te voelen en verandert niet.

Niet dat ik dat doe maar doen/deden jullie dat regelmatig?

7 maanden 20 fietsen 50 km is grofweg 210.000 km, zeg 6 fietsen hadden een probleem, dat is het eens per 35.000 km. Niet heel slecht, ik fiets denk ik z’n 10.000 km per jaar.

Hebben jullie de remmen ontlucht/bijgevuld wanneer de oliedruk begon af te nemen?

Het voordeel van Magura remmen op reis is dat mocht je geen reservematerialen bij je hebben en je geen fietsmaker kan vinden die je kan helpen, je altijd de remmen kan vervangen door gewone V-brakes.

Dit is dus een klacht die ik niet kende van HS33 remmen. Zelf heb ik een mtb en een vakantiefiets allebei met HS11 remmen en op de mtb is de druk idd iets (nog niet hinderlijk) teruggelopen, maar op de vakantiefiets (die ik inmiddels dagelijks gebruik) niet. De fietsen zijn allebei in 1998 gekocht en worden gemiddeld 4.000 km per jaar bereden.

Het lijkt vooral om nieuwe exemplaren te gaan. De Magura HS33 Race Line (600 guldens toendertijd) van mijn MTB uit 1996 zijn slechts eenmaal ontlucht, toen ze op mijn vaders hybride werden overgezet. Die is onlangs verkocht. Nul problemen. Over de HS11 op een Koga stadsfiets van me, heb ik geen lekkage of drukverlies, maar ben ik niet tevreden over de ongelijkmatige slijtage, dit omdat één remblok altijd eerder aangrijpt dan de andere. Dat is raar, want bij een volledig gesloten en ontlucht systeem zou alles tegelijk moeten gaan.