Riese und Muller Blue Label Charger Hybrid Touring High Speed (HS)

Ik heb de Riese und Muller Blue Label Charger Hybrid Touring High Speed (HS)  in juni 2014 en hij bevalt super. Ik vind het echt een beest.

Zie de review op https://www.youtube.com/watch?v=CjKulVd5BD8

Superstabiel rijden met een constante snelheid van 43 km per uur tot de accu bijna leeg is, is voor (bijna) niemand een probleem. Hij heeft de nieuwste Bosch motor, de Performance 350 watt. Ik gebruik hem voor het woon-werkverkeer (19 km). Ik haal gemakkelijk de 43 km per uur. Mijn fiets heeft een derailleur versnelling en dat betekent bij deze fiets dat ik weinig omwentelingen met de trappers hoef te maken om 43 km p/uur te halen. En het kost me verbazingwekkend weinig inspanning.

Ik gebruik trouwens van de 10 versnellingen eigenlijk alleen de laatste 5

Met het model met de Nuvinci naaf is de verhouding anders en moet je veel meer omwentelingen maken.

Of je nu heuvel op gaat, op een vlak stuk rijdt of tegenwind hebt; je houdt redelijk gemakkelijk dezelfde snelheid, want het is een beresterke motor.

Als de accu niet meer ondersteunt (leeg is) blijft de lamp nog 10-15 min. licht geven.

De koplamp geeft heel goed licht, zelfs bij een heel donkere nacht heb je goed zicht en ik rijd vaak ’s avonds laat terug, dus dat is wel belangrijk.

 

Alle verschillende mogelijkheden uitvogelen kost eigenlijk niet veel tijd. Het display geeft alle informatie. Belangrijk is niet alleen de info over hoeveel energie er in de accu (400 Watt Bosch) zit, maar ook wat de reikwijdte is bij de verschillende ondersteuningsstanden. De reikwijdte past zich aan aan de hoeveelheid ondersteuning; rijd je een paar km heel rustig 25 km per uur in de turbo ondersteuning dan geeft hij bijv. 60 km aan. Maar als ik dan 43 km per uur rijd wordt de reikwijdte ondertussen door de computer aangepast. 35 km (turbo en 43 km per uur) kan ik met een volle accu halen en dat is een heel eind!

Bij de fietshandel zeiden ze dat het goed is om de accu 2 tot 3 keer leeg te rijden. Dan krijgt de accu meer kracht. Als je dat doet kun je er beter voor zorgen dat hij vlakbij je huis leeg is: je haalt dan namelijk met moeite 20 km per uur. Ik heb er een opzetstuur op laten zetten zodat ik ook lekker voorover kan leunen. Dat is bij een langere rit comfortabel en zeker bij tegenwind.

Het standaard belletje klinkt te zacht dus heb ik er een andere op laten zetten. Ook een verstelbare stuurstang zodat het stuur wat hoger komt. Dat voelt net wat prettiger voor mijn rug.

 

Ik beveel een proefrit  op deze fiets zeker aan.

4 December 2014
Een paar weken geleden heeft de fiets de ‘halfjaar’ beurt gehad. Alles is nagelopen bij de fietsenmaker.
De derailleur weer even goed afgesteld. De motor lijkt nu nog stiller.
Het is en blijft een fantastische fiets! Ik fiets nog steeds met veel plezier in de stad en naar mijn werk. Juist nu het kouder is vind ik het nog lekkerder fietsen in de frisse lucht.
De accu heeft bij het koudere weer een paar kilometer minder bereik, maar hij heeft nog steeds ruim voldoende capaciteit voor naar mijn werk.
De turbo ondersteuningsstand gebruik in eigenlijk altijd, dat komt omdat ik dan makkelijker tegen/ over de 40 km p/uur kan rijden. Ik kan geen negatieve dingen bedenken, want die vind ik niet.
Hij doet het altijd; ik heb nog nooit storing gehad!