Sensa Strada vs Giant Aero CS1

Ik ben van plan een nieuwe, lichte, fiets aan te schaffen voor woon-werkverkeer (woon 8 km van mijn werk) in Amsterdam. Ongeveer de helft van de route gaat over klinkers. De fiets zal 's nachts binnen staan. Vanwege het hogere rendement kies ik voor Shimano 8 versnellingen i.p.v. 7 of 3.

Op dit moment kom ik uit op de keuze tussen een Giant Aero CS1 en een Sensa Strada. Een VSF T-300 lijkt vanwege het lange frame (mijn lengte is 1.65) af te vallen.

Op het eerste gezicht zijn de voornaamste verschillen tussen de twee fietsen:

- Shimano 8 premium voor Strada / Shimano 8 voor Aero CS1.

- V-brakes (maar kies waarschijnlijk voor hydraulisch als optie) voor Strada / rollerbrakes Aero CS1

- Verende voorvork Strada / regulier Aero CS1

- Volledig gesloten kettingkast Strada / vrijwel gesloten Aero CS1

Ik neig ernaar voor de Sensa Strada te kiezen, vooral vanwege de premium versnelling en de gesloten kettingkast. Rollerbrakes en hydraulisch hebben beide hun voordelen. Zijn er nog meer zaken die ik in mijn overweging moet meenemen?

Sinds kort bezit ik ook een Sensa strada met centraal geveerde voorvork. Ik ben over die vering helemaal niet tevreden, hij rammelt, klappert en veert in stootjes. Volgens de dealer is dit normaal voor deze vering.
Ik heb geen vergelijking, wat waren uw klachten? Is de Suntour NCX Lite ook een centraal geveerde vork?
Wat kost deze vork? Bij Suntour kan ik geen centraal geveerde vorken vinden.
Ik hoor graag uw reactie!

Sorry voor de late reactie. De vork is vervangen door een Suntour NCX Lite. Ziet er ook flink wat steviger uit dan de ‘geveerde’ vork die er standaard op zat. Geen enkele klacht over de nieuwe vork.

Lastige keuze inderdaad. Er zijn verschillende shimano 8v naven. Die onderscheiden zich van de 7v door de kogellagering. Daardoor hebben ze minder wrijvingsweerstand. De toevoeging Premium is niet van Shimano, maar kennelijk door Sensa toegevoegd als lokkertje. Nexus 8v is constructief gelijk aan Alfine 8v naaf met kogellagers. Rollerbrakes zijn eigenlijk ondingen. Ze gaan, constructief bepaald, na een tijdje rammelen en ze remmen altijd, ook als je niet remt. Dus kiezen voor Magura.
Waar nog op te letten? Het gewicht van de fiets. De Strada zou wel eens flink zwaarder kunnen zijn dan de Aero. De bagagedrager van de Giant is nogal minimaal. Die van de Sensa lijkt volwaardig voor het aanhangen van een tas.

Dank voor je reactie!

De Sensa is nog lichter dan de Aero CS1 (15.9 kg vs. 16.2 kg).

Maar indien Magura remmen de voorkeur hebben, is de keuze voor de Sensa Strada al gemaakt.

De website noemt overigens wel Shimano Nexus 8 Premium:
http://www.sensabikes.com/product_info.php?cPath=8&products_id=833

Ter volledigheid ook specificities voor de Aero CS1:
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bikes/model/aero.cs.1/16578/71770/#specifications

Weet niet hoe groot het verschil is tussen de gebruikte banden (Schwalbe Road Cruiser vs. Schwalbe Citizen) en zadel (Sportourer FLX Gel Flow vs. Selle Royal Freecia).

Nu nog een plek vinden om te testen. De Sensa Strada lijkt nergens in Amsterdam te koop te zijn (wel vlakbij in Zwanenburg overigens).

Zeer verrassend dat lichtgewicht.
Dat de website van Sensa “Premium” gebruikt, wil niet zeggen dat er een verschil is tussen met en zonder Premium. Volgens mij (en Shimano website) is er geen verschil.
Het verschil tussen de banden is beperkt: Road Cruiser zal een iets langere levensduur hebben. Over de zadels is geen zinnig woord te zeggen, ik in elk geval niet. Is heel persoonlijk, het beste uitproberen, maar nooit je keuze voor de fiets laten afhangen van het zadel.

Heb om vergelijkbare overwegingen eind 2013 de Sensa Strada gekocht i.p.v. de Giant. Met name de dichte kettingkast prevaleerde daarbij. De geveerde vork van de Sensa Strada is echter een zeer slechte. De vork is na diverse defecten (2* bij mij en 2* bij een vriend) onder garantie vervangen door een veel betere geveerde vork.
Remmen (de V-brakes) doen het trouwens vlekkeloos. Wat mij betreft geen flink duurdere, hydraulische remmen noodzakelijk.
Overigens is er volgens mij wel een verschil tussen de Nexus 8 en de Nexus 8 premium naaf. Geen expert hierin, maar google gerust.

Ik heb ook een strada en zou graag willen weten welke voorvering bij u is geplaatst en of deze nu goed werkt
Mvg chris