Wat vind je van de nieuwe bromfietsregels voor de speed pedelec? We zijn benieuwd naar jouw mening!

Sinds 1 januari gelden voor speed pedelecs de regels voor de bromfiets. Is dat een goed idee? Laat het ons weten. 

De speed pedelec is een elektrische fiets met trapondersteuning die maximaal 45 per uur kan. De snelle e-bike kwam via een maas in de wetgeving als snorfiets op de markt. Dat hield in dat je ermee op het fietspad mocht.  

Nu de speed pedelec officieel een bromfiets is, betekent het dat het blauwe plaatje vervangen wordt door een geel brommerplaatje. En net als voor bromfietsers is de helm verplicht. In dit geval een lichte helm die speciaal voor de speed pedelec is ontworpen. 

Maar het vervelendste vinden veel speed-pedelec-bezitters dat ze niet langer op het fietspad mogen. Tenzij er een verplicht fiets/bromfietspad is, dan moet je daarop rijden. De meeste speed pedelecs rijden gemiddeld zo’n 30 tot 35 per uur. Op de rijbaan voelen veel speed pedelec-bezitters zich met die snelheid niet veilig. Ook al rijd je net zo hard als gewone fietsers, het fietspad blijft verboden terrein voor de speed pedelec.  

Wat vind je van de nieuwe bromfietsregels voor de speed pedelec? We zijn benieuwd naar jouw mening! 

  • Is het een goed idee dat die snelle elektrische fietsen niet langer tussen gewone fietsers rijden? Is dat veiliger voor gewone fietsers?  
  • Of is het nu juist gevaarlijker geworden voor fietsers op een speed pedelec?  
  • We willen ook heel graag weten op welke plekken er problemen zijn. Onze afdelingen kunnen er dan in overleg met de gemeente misschien iets aan doen.

Speedpedelec

Slecht idee om de fiets naar de rijbaan te sturen.
Men lijkt te denken dat elke HS fiets continu 45 km/u rijdt en dat is niet zo. Sterker: dat haal ik bij lange na niet met bijvoorbeeld stevige tegenwind of heuvel op. Dan loopt de maximum snelheid zelfs met volledige ondersteuning terug tot ± 25 a 30 km/u met mijn fiets (Blue Label Cruiser). Nadeel is ook dat de accu dan veel te snel leegloopt. Ik hou zelf een maximale snelheid aan van ± 30 km/u indien toelaatbaar. Bij drukte (veel) minder en bij alle ruimte soms harder.
En mocht het onvoorstelbare zich gaan voordoen dat alle snorfietsen met blauwe plaatje en ± 40 a 50 km/u zonder helmplicht op het fietspad mogen blijven en ik met 30 en een zware brommerhelm naar de rijbaan dan gaat mijn fiets terug naar anoniem. Plaatje eraf en gewoon op het fietspad. Net als alle reeds (licht) opgevoerde E bikes met een ander tandwiel of software.

Dick Wories

speedpedelec naar rijbaan

De fietspaden, vooral in grote steden, zijn niet veilig meer vanwege fietsen met elektrische of brandstof aangedreven ondersteuning. Veel mensen, met name ouderen en moeders met kinderen, zijn bang op het fietspad of durven gewoon niet meer te fietsen. Wij streven ernaar het fietspad weer veilig te maken voor de meest kwetsbare fietser en dat is de fietser, die een snelheid haalt van tussen de 14 en 25 km.
We zijn blij dat de snorfietser in ieder geval in grote delen van Amsterdam naar de rijbaan worden verwezen. Dat is een gevaar minder. Nu nog andere voertuigen die harder gaan dan 25 km per uur. En dat zijn de speed pedelecs. Uit voorgaande reacties blijkt dat die toch meestal minstens 30 km per uur gaan. Dat is te hard om fietsers veilig te kunnen laten fietsen.
Daarom ben ik het eens met het standpunt van de Fietsersbond: speedpedelecs naar de rijbaan, maar waar dat echt te gevaarlijk is moeten we een oplossing vinden die de veiligheid van fietsers niet in gevaar brengt en die tevens de veiligheid van de speed pedelecs garandeert.

Florrie de Pater

De fietsersbond lijkt het niet te willen begrijpen

De huidige regeling waarbij Speed Pedelecs naar de rijbaan worden verbannen lijkt tot stand te zijn gekomen met instemming van de fietsersbond.

Blijkbaar is deze van mening dat een Speed Pedelec geen fiets is. Vertegenwoordigd de bond deze fietsers eigenlijk wel? We zijn namelijk fietsers en worden hierbij ondersteund tot een snelheid van 45 km/h. Velen van ons halen deze snelheid nooit en we maken gebruik van een fiets die in tegenstelling tot een brommer niet vooruit komt zonder lichamelijke inspanning.

De fietsersbond zou zich moeten inspannen voor snelheidslimieten voor fietsers ongeacht het ondersteuningsniveau. Daarmee komt er ook meteen duidelijkheid ten aanzien van het rijgedrag van sommige wielrenners. Die gaan over het algemeen even snel en soms sneller dan de Speed Pedelec rijders die jullie van het fietspad proberen te verbannen.

Eens met deze reactie.

Theoretisch ben ik het met deze reactie eens, maar praktisch word ook ik niet graag gehouden aan een maximum snelheid (25? 30? 35? 40? 45?) op het fietspad, of ik nou met de racefiets, e-bike of speedbike onderweg ben. Het probleem is breder dan de speedbike en het fietspad is te smal voor ons allemaal.

Jan Dijkhuis

Speedpedelec

Zeer slecht idee om de speedpedelec gelijk te stellen aan een bromfiets. De snelheid wordt nooit gehaald.
Zeer gevaarlijke wegen. Toegang Maarssen. Verkeer moet van 70 naar 50 en bij 50km komt de speedpedelec met zo'n 37km/h max de weg op.
Provinciale weg Kootwijk Apeldoorn. Van 80km/h moet de auto opeens naar 50km/h. De speedpedelec voegt in met max 37km/h. Onverantwoord. Brede voertuigen kunnen de fiets de berm induwen.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1540446/man-rijdt-191-kilometer-per-uur...
"Een ander reed met 121 kilometer per uur over de Einsteindreef en daar mag je maar 50 kilometer per uur. " Speedpedelec moet daar ook gaan rijden.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1394830/maximumsnelheid-einsteindreef-na...

In het laatste artikel van RTVUtrecht wordt tevens de Beneluxlaan genoemd. Het besluit om de snelheid op de Beneluxlaan te verlagen is inmiddels onherroepelijk, zegt het college van B en W. De borden zijn daarom al aangepast naar 50 km /u.

Ik denk dat een helm niet genoeg is......
Misschien enige opvoeding nodig voor iedere fietser op een fietspad.
Maakt niet uit welke snelheid gereden wordt. Speedpedelec minder gevaarlijk dan op gewone een fiets een groepje scholieren in halen die met z'n 3-en naast elkaar rijden, oortje in en ook nog een keer aan het appen zijn.

Een voorstel dat is gebaseerd op aannames en dus onzinnig

De keuze om een speed pedelec op de rijbaan te zetten in de bebouwde kom is een zeer slechte keuze. Verder is alles gebaseerd op aannames, er wordt vanuit gegaan dat de speed pedelec altijd een kruissnelheid heeft van 45 km/u (want dat staat toch overal vermeld in de webshops of omschrijvingen)

Bovenstaande is dus niet het geval. De versies met 500Wh motor rijden een stuk harder als de meer betaalbaren 350Wh varianten. Deze 350Wh varianten halen die snelheden zelden. En de 500WH varianten gaan iets sneller maar zeker niet continue 45 km/u.

Er is al een aversie van automobilisten tegen brommers / scooters die op de rijbaan rijden, en die halen nog steeds wel een constante snelheid van > 60 km/u.

De huidige wetgeving is ondoordacht en gevaarlijk. En er blijkt ook uit dat de wetgever een geforceerde keuze wilde te maken: We categoriseren de speed-pedelec als een snorfiets of als een brommer. Common sense gebruiken en een nieuwe categorie voertuig maken (want dat is het!) komt in de hoofden van deze "experts" niet bovendrijven.

Het is nu wachten tot het eerste serieuze ongeval. Ik heb zelf (nog) geen speed-pedelec maar ben wel van plan om deze in de toekomst aan te schaffen om mijn reistijd nog wat te drukken. Gelukkig bevat mijn route maar een heel klein stukje waar ik tussen de auto's zou moeten rijden. Dit ga ik dan overigens niet doen, liever een boete dan een serieus ongeval.

Speed pedelec

Is het een goed idee dat die snelle elektrische fietsen niet langer tussen gewone fietsers rijden? Is dat veiliger voor gewone fietsers?
#: JA

Of is het nu juist gevaarlijker geworden voor fietsers op een speed pedelec?
#: OOK JA. Véél gevaarlijker zelfs. Speedped. vaak voor woonwerk. Er zijn helaas automobilisten in de spits die weigeren rekening te houden bij het inhalen van speed pedelecs. Het gaat binnenkort een keer gruwelijk fout ben ik bang.

Oplossing: Snel ruimere brom/fietspaden

We willen ook heel graag weten op welke plekken er problemen zijn. Onze afdelingen kunnen er dan in overleg met de gemeente misschien iets aan doen.
#: Bijvoorbeeld. Hagelingerweg, Velsen.

Speedpedelec

Helaas moeten we constateren dat de overheid een gouden kans laat liggen, om milieu- file- en gezondsheids- problemen in één keer stuk kleiner te maken.

De speedpedelec, en dan bedoel ik toch echt alleen de versies met 500 watt motor, mogen best als brommer gezien worden. De tussen versie, zeg maar de fietsen met 350/400 watt motor en de licht opgevoerde 250 watters, moet je gewoon als fiets benaderen.

Als middellange afstand fietser woonwerkverkeer (16 km enkele reis) heb ik niet genoeg aan 250 watt met een begrenzing. Op de buitenwegen wil ik gewoon 30 kunnen rijden (25 met harde wind tegen, 35 met harde wind mee). In de stad (slechts 2,5 km v.d.16) rij ik altijd op het fietspad met een gangetje van 16 tot 20. Harder is niet safe.
U raad het al, ik heb de begrenzing van mijn 250 watter eraf gehaald. Hoewel ik 3 auto's bezit, ga ik sinds ik deze fiets heb nog maar in 20 % vd gevallen met een auto naar mijn werk. (Daarvoor 100%)

Geen officiële speedpedelec voor mij, want ik wil geen helm op. En 45 op een fiets hoef ik niet, vind ik eigenlijk wel eng.

Op 30 zone's wordt ik steevast voorbij gereden door auto's ... deed ik vroeger ook. Nu ik zelf veel fiets houd ik mij aan die grens als ik met de auto ben. (Soms leer je wat bij ook al heb je een grijze kop;-) )

Dus wat zou de wetgeving moeten worden:

- 250 watters met max ondersteuning 25 km, rijbewijs vrij, alle leeftijden, altijd op het fietspad.

- 250 t/m 400 watters, max ondersteuning 35 km, blauwe plaat, helm vrij, rijbewijs verplicht, binnen de bebouwde kom max. 25 km. Leeftijd vanaf 16 jaar. Maar toelaten op alle soorten fietspaden! (dus ook recreatieve, niet verplichte paden waar je dan maar 25 mag)

- 400 t/m 500 watt, gele plaat, helm plicht, rijbewijs, toelaten op verplichte fietspaden binnen de bebouwde kom met max 25 km.Ook toelaten op gewone weg, maar dan is de max snelheid de snelheid van de weg. Verbieden op niet verplichte fietspaden. Leeftijd vanaf 16 jaar.

- 501 watt en hoger, ongeacht bij-trap functie, benaderen als motor, dus a1-rijbewijs. (dus 18 jaar)

500 Wh

Hoi, ik heb een 500 Wh fiets en ik rij daar zo'n 29 km/u mee (gemiddeld 24,4 km/u). Dus dat fietsen met 500 Wh wel in zo'n brommercategorie zouden moeten vallen, daar ben ik het niet mee eens.

Je zou net als met de velomobiel binnen de bebouwde kom de keuze moeten hebben: òf maximaal 25/30 op het fietspad òf harder op de rijweg. Je gaat met een speed pedelec echt geen 40 rijden op een druk fietspad binnen de bebouwde kom. News flash: er zit een mens op zo'n fiets en die past zijn snelheid aan.

Met 9000 speed pedelecs in NL gaat de automobilist niet wennen aan de speed pedelec op de rijweg. Er wordt groot licht gegeven, getoeterd: men wil je daar niet. In Almere op de dreven wordt ook veel harder gereden dan 50. Zit ik daar met mijn speed pedelec, 30 te rijden.

Sinds de aankondiging van de nieuwe regels zit de verkoop van de klad. Wég mooi milieuvriendelijk alternatief voor woon-werkverkeeer van rond de 30 kilometer enkele reis (waar mijn man de fiets voor had gekocht). Die zit overigens weer in de auto, omdat hij met de speed pedelec niet meer over de mooie paden door de natuur mag fietsen. Zijn redenatie: als ik dan toch op een asfaltpad naast een stinkende N-weg moet fietsen, kan ik net zo goed met de auto gaan.

Rij eens in het donker in de ochtendspits van Laren naar Hilversum. Op een duister stuk weg, waar iedereen nog (minimaal) 80 rijdt, moeten brommers opeens de rijbaan op, nog voor het plaatsnaambord Hilversum. Mocht je het leven moe zijn: vooral de regels hier gaan volgen.

Er bestaat geen bromfietsplanner. Ik rij regelmatig lange tochten van zo'n 150 kilometer (nog zo'n misrekening: ik gebruik de speed pedelec recreatief, net als de velomobiel en ik gebruik deze typen fietsen omdat ik daarmee een grotere actieradius heb en dus in drie weken fietsvakantie vanaf mijn voordeur naar en door Denemarken en weer terug kan fietsen). Ik zou in Basecamp in de dorpjes een route moeten maken voor de auto en buiten de dorpjes een route voor de fiets en die vervolgens voor 1600+ kilometers aan elkaar moeten plakken. Nee dus.

Verder wil ik graag door het bos, over de heide en langs water fietsen. Op autowegen zit ik in de stank en moet ik ook heel vaak erg onlogisch lang omfietsen. Wat met een auto niet zo opvalt maar met een speed pedelec wel.

Ga het ook niet zo doen als in Zwitserland, waar de regels ook al bedacht zijn door mensen die nog nooit op een speed pedelec hebben gereden. Daar mag je op het fietspad met een uitgeschakelde motor. Maar veel speed pedelecs hebben weerstand van hun motor, dus is het heel zwaar om zonder motor te fietsen, zoals bijvoorbeeld Riese & Müller.

Ik heb maatregelen genomen, net als veel andere speed pedelec rijders zit mijn gele plaat in mijn fietstas. En ik heb ook geen helm op. Newsflash: die is nog niet eens te koop. Ik ga echt niet voor een paar maanden eerst een brommerhelm kopen. Dit geeft al aan hoe slordig deze wet is ingevoerd. Jullie kunnen de pot op. Ja: jullie. Want de Fietsersbond stond achter deze achterlijke wet, ondanks wetenschappelijke studies die aantoonden dat dit een heilloos plan was. Ik heb daarom ook mijn lidmaatschap van de Fietsersbond opgezegd. Voor mededader ANWB ben ik ook op zoek naar een alternatief.

Niet de fietser maar de infrastructuur is het probleem!

Een van de argumenten voor het verbannen van de speed pedelec (en eerder ook de brommer) is dat de fietspaden te smal en te gevaarlijk zijn voor hogere snelheden.

Dit is vaak waar. Amper ruimte om in te halen, rare kronkels, hobbelige tegels, iedere woonwerk-route van enige afstand zit er vol mee. Voor de korte-afstand-fietser met lage snelheid geen probleem, maar voor langere afstanden is een hogere snelheid en een veiligere infrastructuur gewenst. Of het nou een speed pedelec, een ligfiets, een racefiets of zelfs een velomobiel is, allemaal zijn het mensen die een andere manier dan de auto kiezen om langere afstanden af te leggen. Er is zoveel meer dan de rammelende omafiets waar de wegbeheerders hun ontwerpen op baseren.

Het zou het ministerie sieren als ze zich zou inzetten om deze fietsers te faciliteren, in plaats van de hand op de knip te houden en de lage snelheid (en daarmee de korte afstand) tot de norm te verheffen.

Fietsersbond: hier ligt jullie taak! Zet je in voor een goede infrastructuur en voor de belangen van alle fietsers! Er is nog een hoop werk te verzetten om onze fietspaden begaanbaar te maken. Het verbannen van welke catagorie dan ook van de fietspaden helpt daarbij niet. Integendeel. Het bevestigd het beeld bij de massa dat je voor langere afstanden toch echt beter af bent met een auto.

Eens

Eens met deze reactie

Jan Dijkhuis

Kan niet wachten

Ik kan niet wachten op dat gele kenteken. In Zaanstad rijdt ik 12 Km over brede geasfalteerde fietspaden. Geen centje pijn. Gewoon zelf goed opletten op andere weggebruikers en alleen hard gaan waar het kan. Echter, aan de overkant van het kanaal in Amsterdam zijn de fietspaden belabberd en het gedrag van medefietspadgebruikers en voetgangers op het fietspad is ronduit triest te noemen. Telefoongebruik en slechte kennis van regels en gebruiken maken de paden levensgevaarlijk. Je kan er niet eens 30/uur rijden, al zou je het willen. Niet snorscooters en speedpedelecs moeten daar van het fietspad worden geweerd, maar de fietsers zelf.
Ik kan niet wachten om in Amsterdam op de rijbaan te mogen rijden. Ik ben er klaar voor.

Speedpedelecs verplicht naar de rijbaan een slecht idee

Jammer dat de fietsbond zich nu pas verdiept in het fenomeen speed-pedelec nadat het eerst de overheid in al haar wijsheid heeft geadviseerd dat deze fietsen, die wel een snelheid halen van 45 km/u, binnen de bebouwde kom naar de rijbaan moeten middels een brommer status. Een heel slecht idee, waarbij de fietsersbond zich echt mag afvragen wie en wat ze nu en in de toekomst eigenlijk (willen) vertegenwoordigen.

Het fenomeen speedpedelec is een redelijk nieuw vervoersalternatief, en wel zo een serieus fenomeen dat dit transportmiddel een echt alternatief kan bieden aan autogebruik voor woon-werk verkeer tussen de 10-40 km. Hiermee zou de speedpedelec een enorm file probleem in NL kunnen helpen oplossen. Het zou hierdoor juist als groen alternatief van harte omarmt moeten worden door de overheid (en tot nu toe een gemiste kans voor de Fietsbond!). Een misverstand is dat deze fiets een continue snelheid behaald van 45 km/u, terwijl in de praktijk dit door de meeste berijders bij lange na niet gehaald wordt (35km/u is meer realistisch). 45km/u blijkt slechts voor korte tijd haalbaar, en weegt daarom niet op t.a.v. de snelheid van auto's binnen de bebouwde kom.

Helmplicht zoals voorgesteld is een prima en veilig voorstel, daar zullen weinig speedpedelecers een probleem mee kunnen hebben. Misschien zouden meer mensen met een normale e-bike en ook kinderen op normale fietsen een helm moeten gebruiken voor hun eigen veiligheid. De speedpedelec een brommer status geven en daarmee verplichten om op de weg te rijden is een zeer slecht idee: het wachten is tot ernstige ongelukken zich voordoen wegens het grote snelheidsverschil t.a.v. auto's.

Er zou een aparte (groene plaat) categorie moeten komen voor de speedpedelec: je mag op de weg (voor wie hard wil), maar je mag ook op het fietspad (waarbij je je moet houden aan een beperkte snelheid en waarbij rekening wordt gehouden met ander fietsverkeer). Speedpedelecs zijn ook fietsen, en wel van een nieuwe generatie fiets waarbij de leeftijd van berijders gemiddeld tussen de 30-55 jaar ligt die de speedpedelec als alternatief voor de auto gebruikt voor het woon-werk verkeer. Niet vervuilend (in tegenstelling tot de snorfietsen) en zeker niet sneller dan veel wielrijders die veelal met grote snelheid en zonder snelheidsbeperking welkom blijven op het fietspad. De overheid zou de speedpedelec als nieuwe vorm van groen transport juist moeten omarmen, misschien juist middels het verstrekken van subsidies. Het zou zich moeten inzetten de fietsinfrastructuur in veel binnensteden meer fietsbestendig te maken middels het verbreden en verbeteren van fietspaden. Stoplichten bij kruisingen meer afstellen op fietsers i.p.v. auto's, waarbij een nog betere een snellere doorstroming van fietsverkeer mogelijk wordt. Dit zal nog meer mensen met een beperkte woon-werk afstand stimuleren hun fiets of speedpedelec te gebruiken, en dat levert dan ook een goede bijdrage aan een betere volksgezondheid!

Veel succes met jullie enquete, en hopende dat de fietsbond zich nu ook gaat inzetten voor de belangen van de speedpedelec fietsen.

Verschillende maten meten

U schrijft: "Er zou een aparte (groene plaat) categorie moeten komen voor de speedpedelec: je mag op de weg (voor wie hard wil), maar je mag ook op het fietspad (waarbij je je moet houden aan een beperkte snelheid en waarbij rekening wordt gehouden met ander fietsverkeer). "

Dat was er al voor brom- en snorfietsers. En ook een wettelijk maximale snelheid op het fietspad voor deze twee typen rijwielen. Handhaving daarvan ontbreekt en een aantal gebruikers nemen hun verantwoordelijkheid niet. Oplossing volgens vele fietsersbondleden om het gevaar van snelheidsverschil met fietsers op te lossen: bromfiets naar de rijbaan en het liefst uiteindelijk de bromscooter ook.

Nu is er een goeiend aantal andere rijwielen (speedpedelecs) op het fietspad wat snelheden tot 45 km/u kan halen (goh, een bromscooter kan dat ook) en je dus weer een groot snelheidsverschil krijgt met fietsers : dan is het raar om te zeggen dat die wel op het fietspad mogen blijven als ze zich maar 'gedragen'.

Nee, geen verschillende maten, wel verschillende fietsen

Beste Han Solo (what's in a name!).

Ben het toch niet helemaal eens met je veronderstelling dat speedpedelecs zich als zodanig met 45 km/u zullen rijden op de fietspaden. Dit vervoersmiddel valt niet te vergelijken met een brommer of bromscooter. Brommers en bromscooters halen die snelheid van 45km/u gemakkelijk ruimschoots en continue, en soms zelfs bijna een veelvoud daarvan in veelal opgevoerde snelheid. En dat maakt een speedpedelec anders dan brommers en bromscooters, en moet het daarom gewoon als fiets gezien blijven worden. 45 km/u is een theoretische topsnelheid die inderdaad soms voor een korte tijd met zelf flink doortrappen is te halen. IN de praktijk is dit niet vol te houden en rijdt men in de praktijk veel langzamer. En dat maakt nou die speedpedelec wel iets sneller als een gemiddelde E-bike, maar niet van een absurde mate dat er nou direct sprake is van een enorm gevaarlijke situatie die is gaan ontstaan op het fietspad met de komst van de speedpedelec. De meeste ongelukken gebeuren ook zeker niet door verschil in snelheid tussen fietsers onderling, maar veelal door andere zaken en gedrag op het fietspad waar ik u niet over hoor, zoals met meer dan twee personen naast elkaar blijven rijden, mobieltjes op de fiets en daarbij geen oog meer hebbend voor hun plaats op het fietspad of weg, of met oortjes in rijden waardoor men letterlijk "doof" is voor het overige verkeer, alsof het fietspad er alleen voor hen is. Wat dat betreft is er voor iedere gebruikerscategorie wel iets te zeggen over het verbeteren van gedrag. Het wordt echt niet veiliger op het fietspad door de speedpedelec te verbannen naar de weg. Dat laatste maakt het wel een stuk onveiliger voor de gebruikers van speedpedelecs, terwijl wielrenners u gewoon nog voorbij zullen blijven snellen op het fietspad.

Speed-pedelecer slachtoffer gevaarlijk verkeerskundig expriment

Veel is al geschreven in de eerdere reacties.
Nog een tweetal toevoegingen:

1. Als een Speed-pedelec risico A op het fietspad vormt en risico B op de rijbaan. Zou dan B niet groter zijn dan A? En zou de impact van een eventuele aanrijding tussen fiets en auto niet eerder tot ernstiger consequenties leiden dan tussen twee fietsers? Een simpele rekensom die tot maar één conclusie kan leiden. Het dwingen van speed-pedelecs op de rijbaan zal het risico voor fietsers vergroten en niet verkleinen.

2. Het Ministerie maakt ca. 10.000 fietsers onderwerp van een gevaarlijk verkeerskundig experiment met als inzet hun eigen gezondheid, zo niet hun eigen leven.Iedereen die met de speed-pedelec al op de rijbaan heeft gereden weet dat dit in veel gevallen fysiek letterlijk doodeng is.

Kortom hoe is het mogelijk dat mijn Fietsersbond heeft toegestaan dat fietsers aan een dergelijke psychologische marteling worden onderworpen. Ik vind dit ongekend. En dat terwijl er geen enkel bewijs is dat deze 10.000 fietsers een serieus probleem vormen op de het fietspad. Niet in de laatste plaats omdat ze zich op zijn minst geen slechter rijgedrag vertonen dan andere fietsers.

Laat de Fietsersbond haar eigen 'normale' doelgroep eens stevig onderhanden nemen. Met een speed-pedelec ervaar je pas hoe dramatisch slecht de Nederlandse fietser zich in het verkeer gedraagt. En dat geldt niet alleen voor scholieren. Ik zie talloze ouderen en ook ouders met kinderen zonder licht rijden, tegen de rijrichting op rotondes of op éénrichting fietspaden. ca. 30% van de fietsers heeft geen licht of anders een halfbakke led-lampje met bijna lege batterij. En maar klagen dat het aantal verkeersslachtoffers niet daalt. Beste Nederlandse fietser ga eens voor de spiegel staan en bedenk of u het prettig vindt om uw kansen elke dag te maximaliseren om tussen 6 plankjes te eindigen.....

Vogelvrij

Ik wil niet op de rijbaan tenzij er geen fietspaden zijn. Ik wil me houden aan alle overige nieuwe regels. Ook speedpedelecs horen gewoon op fietspaden en dienen zich met een fietsbelletje hoorbaar te maken aan veel trager fietsverkeer. Gewoon wederzijds respect dus. Fietsersbond help ons om dit duurzame schone snelle vervoersmiddel ook een veilige plek op het fietspad te geven. Haast is geboden anders neemt t aantal pedelecs snel af en daarmee deze gezonde duurzame vervoerswijze voor vrije individuen. Veel fietsgroeten.

snelle e-bikes horen niet op de rijbaan

De verdediging van de fietsersbond voor het verbannen van snelle(re) e-bikes naar de rijbaan is voor mij de reden dat ik overweeg mijn lidmaatschap op te zeggen. Met zo'n 9000 fietskilometers per jaar op snelle e-bike en sportfiets voel ik me niet vertegenwoordigd door de fietsersbond.
Het argument: bescherming van kwetsbare fietsers wordt m.i. ingegeven door bange moeders en racefietsers die niet willen dat er een maximum snelheid wordt ingevoerd op de fietspaden.

Speed pedelec

Ik rijd veel voor mijn werk (vandaag 64 km) maar niet op vaste wegen. Ik probeer altijd op fietspaden te rijden en wil snel maar ook een beetje genieten van de omgeving.
Ik heb wel een speed pedelec en als ik die op High ondersteuning zet en mij in het zweet fiets kan ik 40-45 km halen maar dat haal ik eigenlijk alleen in de Beneluxtunnel naar beneden of op de Brienenoordbrug. Mijn batterij houdt het met flinke wind anders ook niet de hele dag vol en omdat ik van hot naar her fiets kan ik ook niet opladen.
Ik rijd nu gewoon niet te hard (gemiddeld 25-30 km). Maar volgens de nieuwe norm zou ik op de Erasmusbrug moeten rijden?? Op de Rotterdamseweg waar auto's 60 mogen rijden?? Ik mag niet meer op de mooie, rustige en korte fietsroute door de bossen rijden?? Maar wel vaak ingehaald worden door de stinkende blauwe brommertjes??
Ik ga juist op de fiets om niet in de file te hoeven staan maar wanneer ik officieel ga fietsen sta ik gewoon tussen de stinkende auto's.

Zoals vorige schrijvers al zeggen: fiets met beleid: wanneer het fietspad leeg is rijd ik wel hard, maar met honderden studenten in de TU Delftwijk pas je de snelheid aan en ook bij scholen.

Wie van de fietsersbond heeft ingestemd met dit wetsvoorstel? Ik heb er nooit iets voorbij zien komen.

We hebben het ook nog niet gehad over de zeer slechte voorlichting aan alle weggebruikers, de infrastructuur (ik ben te licht om het verkeerslicht op groen te laten springen) en zo kan ik nog wel even doorgaan:

Wet gewoon terugdraaien en met iets goeds komen: snelheid aanpassen de mogelijkheden.
Handhaving zou dan lastig zijn? Dat is het nu ook als ik wanneer ik 30 km rijd en door diverse blauwe brommertjes wordt ingehaald.

Speed Pedelec

Ik gebruik dit prachtige schone vervoermiddel voor mijn woon/werk verkeer, waarbij ik beweeg en gezond blijf, geen CO2 en fijnstof uitstoot, geen files en herrie veroorzaak en op mijn woon/werkafstand (20km) en in mijn omgeving (Schiphol) ben ik sneller dan per auto en veel sneller dan met OV. Als fietsersbond (??) zouden jullie dit vervoermiddel moeten toejuichen.
Veel is hierboven in andere reacties al geschreven, maar ik wil in mijn reactie de volgende punten nog een keer met klem benadrukken.

- Ik ben een fietser: op een speed-pedelec wordt geen 45 km/h gereden. Wij hebben geen gashandel. Gemiddeld ’n goede 30 km/h, en bij tegenwind of brug op zelfs een langzamere top.

- Met die lagere snelheid tussen de auto’s en vrachtwagens rijden is vervelend voor hen en leidt tot agressie en groot gevaar voor ons. En uiteraard is dat ook nog eens uitermate vervelend voor ons en geeft blijk van schandalig(!) weinig inzicht bij de regelmakers en hun adviseurs. Bij hele erge drukte sta je ook nog in de file tussen de auto’s stil.

- Welk probleem wordt er opgelost om nu juist de groep speed-pedelecs van het fietspad te weren? Wij zijn niet de snelste gebruikers van het fietspad. Dat zijn de snorscooters met blauw kenteken die mij massaal inhalen (ik schat 95% van hen met nog een flink snelheidsverschil) en die dat met z’n 100duizenden op het fietspad blijven doen. Net als bij hele erge drukte de geel gekentekende bromfietsen om ook de in punt 2 genoemde file te ontwijken. Ik denk dat het beeld op het fietspad voor veruit de meeste gebruikers ervan niet wijzigt en dus ook hun gevaarzetting niet. Alleen de onveiligheid voor de speed-pedelec gebruiker zelf neemt onverantwoord toe.

Tot zover,

Ik was lid vanaf het allereerste uur, toen jullie/wij nog ENWB heetten!

vrije keuze moet niet mijn probleem zijn

Als gewone fietser vind ik die speedpedelecs vervelend en gevaarlijk. Je hoort ze niet aankomen, ineens zijn ze daar en komen ze met een noodgang voorbij. Voor brommers geldt het zelfde, maar die krengen hoor je tenminste nog van ver aankomen.
En dan heb ik het over mijn dagelijkse ervaring op een te smal, vrijwillig fietspad. Helaas wordt er ook niet meer gehandhaafd in Nederland.
Hard willen rijden met een speedpedelec is een vrije keuze, en ik zie niet waarom het daardoor voor mij als gewone fietser of voetganger gevaarlijker moet worden. Een beetje cynisch, maar voor de automobilisten neemt het gevaar niet zo veel toe met speedpedelecs op de rijbaan. Voor de speedpedelec rijders hoop ik dat er spoedig genoeg snelfietspaden komen. En in de tussentijd dan maar maximaal 25 (handhaving?) op het fietspad. Mijn auto kan 200 en dat mag ook nergens in Nederland.

vrije keuze?

Om in uw redenering door te gaan: uw keuze om rustig aan te rijden mag toch ook geen belemmering zijn voor anderen om u in te kunnen halen. Het zou ook geen probleem moeten zijn. Onder fietsers lopen de snelheden sowieso flink uiteen. De een fietst langzaam, de ander fietst snel. Met de e-trend begint het aantal relatief snelle fietsers toe te nemen, maar snelle en langzame fietsers en hun onderlinge inhaalproblemen waren er altijd al.

Het probleem is in uw omschrijving niet de snelheid van de inhaler, maar het smalle fietspad waar inhalen erg lastig is. Dat is eigenlijk een heel ander probleem dat opgelost moet worden. Dat kost alleen wel geld, want dat betekent investeren in fietspaden. En dat is nou juist de sluitpost op iedere begroting.

Ik vind het daarom iets te kort door de bocht om uw snelheidskeuze dan maar tot norm te verheffen, simpelweg omdat u schrikt als u wordt ingehaald. De oplossing ligt dan meer in de onderlinge communicatie (zodat u niet schrikt) en actie ondernemen om bredere fietspaden aan te leggen, zodat inhalen veilig kan gebeuren.

Met brommers heb je natuurlijk het voordeel dat je ze hoort aankomen, maar is het niet juist een vooruitgang dat snel rijden tegenwoordig ook kan zonder stank en lawaai? Ook brommers en snorfietsen worden elektrisch en hoor je niet meer aankomen. Eigenlijk wordt het intussen tijd om een spiegeltje te monteren, nu we niet meer op onze oren kunnen vertrouwen.

Misschien is de snelste oplossing toch te vinden in gedrag. Als iedereen even een kort signaaltje (belletje, toetertje of gewoon "pardon") geeft voordat ie inhaalt, en als de ingehaalde daar dan op reageert door even niet te slingeren en de ruimte open te laten, dan kunnen we allebei met de snelheid van onze keuze onze weg vervolgen.

En dan natuurlijk het liefst een weg die breed genoeg is voor ons allemaal!

Vrije keuze

Sluit ik me helemaal bij aan Okkie, het fenomeen elektrisch vervoer is niet meer weg te denken in het hedendaagse en toekomstige verkeer, behalve fietsen, scooters en e-brommers, ook electrische auto's, bussen en vrachtwagens voor de binnensteden. Hier hoor ik Stuiver niet over, maar daar al hij toch ook van schrikken in de bebouwde kom daar waar de fietsers onderdeel uitmaken op de rijbaan. Op het fietspad is er sprake van grote verschillen in snelheden, zeker gezien het feit dat snorfietsen (waarvan de meeste toch ruim de 25km/u voorbij gaan zo niet het dubbele), en wielrenners en e-bikers, deze gaan allen vaak veel sneller als de normale fietser. Dus daar zal het toevoegen van speed-pedelecs niet echt meer overlast gaan bezorgen.

Speed Pedelec

De minister heeft gelijk dat ze Speed Pedelecs aanmerkt als bromfietsen. Ze kunnen 45 km p/u. Als hun accu's leeg zijn, zijn ze te zwaar om door spierkracht te worden voortbewogen. Je kan er gif op innemen dat er modellen verschijnen waar de spierkracht slechts als franje dient. Speedpedelecs hebben een garageknop omdat ze te zwaar zijn om de schuur in te duwen. Beschouw Speed Pedelecs daarom als brommers die worden ondersteund door spierkracht, in plaats van andersom. Speedpedelecs zijn ongetwijfeld mooie dingen, maar horen niet op een fietspad. Als fietser heb ik dezelfde bezwaren tegen speedpedelecs als tegen snorfietsen. Hoogstens maken ze minder herrie, waardoor als nieuw probleem ontstaat dat je deze zware snelheidsmonsters niet hoort aankomen.

LGM Clasquin

geen hout

Beste vrijwilliger,

Uw reactie getuigt niet van feiten kennis , mijn speed pedelec, een cityzen speed, is op de motor na vrijwel het zelfde als een cityzen c8 wat voor een gewone fiets moet doorgaan,

Hij rijdt ook prima zonder ondersteuning alleen aan de kenteken plaat kun je het verschil zien.

Die 45 haal ik alleen in ideale omstandigheden, berg af. de kruissnelheid ligt zo rond de 30 kilometer per uur , Als het wegdek het toelaat zo rond de 34.

De garage knop is een knop die op vrijwel elke electrische fiets zit en zorgt er voor dat je een eindje met de fiets kunt lopen, echter is het een onhandig verschijnsel , duwen zonder de knop gaat vele malen beter.

Hij weegt ruim 20 kilo een kilo of 2/ 3 meer dan een cortina ecomo.

Uw toekomstvisie is een subjectief gegeven, daar zal ik verder niet op reageren.

Veel veilige fiets kilometers toegewenst!

Klopt niet helemaal...

Beste LGM Clasquin,

Als u mijn speed pedelec eens nader wilt bekijken, van harte welkom. Dan kunt u onderzoeken hoe het precies zit, want wat u schrijft, klopt niet. Ik heb een Stromer ST1 en kan wel fietsen op spierkracht, dan fietst hij als een bakfiets: pittig, maar te doen. En die garageknop zit er op, maar ik gebruik 'm nooit (zou ik op moeten zoeken hoe ik dat ook alweer instel, het is geen gemakkelijk te bereiken knop), zelfs niet als ik de fiets een fietsbrug opduw als in onze mooie stad Groningen de brug open staat voor auto's en fietsers zichzelf omhoog kunnen duwen.

Hartelijke groet,
S. de Jong

Speedpedelecs verplicht naar de rijbaan een slecht idee

Jammer dat u niet reageert op basis van ervaring!

File killer

De speed pedelec is een file killer !!!!!

speedfietsen, brommers, scooters

Telkens vraag ik mij af waarom de wetgeving voor de verschillende voertuigen zo ingewikkeld is.
Zou men kunnen voorstellen : Alles sneller dan 20 Km/uur een helm verplicht op. Hoe je je ook voortbeweegt.
Op het fietspad maximaal 25 Km /uur. (om geen last te zijn voor andere fietsers)
Op de weg met auto’s, waarlangs ook een fietspad is: minimaal 45Km/uur (om geen last te zijn voor auto’s)
Zodra sneller dan 25 Km/uur: rijbewijs verplicht en W.A. verzekering verplicht.
Misschien zou u dit willen overwegen.
Met vriendelijke groet,
J.J.M. Wever.

Snelheid bepaalt - niet soort rijwiel

Ik ben het helemaal met u eens.

Kijk naar de snelheid als uitgangspunt. Of je nu op een elektrische fiets, gewone fiets, speedpedelec, snor- of bromfiets rijdt op het fietspad. Daarmee zou ik als bromfietsers ook gewoon weer op bepaalde stukken van het fietspad gebruik mogen maken. Als je je maar aan de snelheid houdt. En daar komt handhaving bij kijken. Zo was het eigenlijk ook gewoon tot nu toe. Maar door succesvol aangedragen argumentatie van het het gevaar van grote snelheidsverschillen, zonder enige statische gegevens over het aantal ongevallen op het fietspad waarbij een bromfiets betrokken is, is de bromfiets verbannen naar de rijbaan. Binnen de bebouwde kom.

Maar handhaving ontbreekt.
Op een snelweg mag ik maximaal 100-120-130. Maar elke auto in Nederland kan (veel) sneller rijden dan die maximale snelheid. Toch verbannen we die auto's niet van de snelweg zodat alleen vrachtwagens en bussen overblijven.

Gek dat we dit wel met fietspaden doen.....

Fietspadverbod is absurd

Beste Saskia Kluit, Wim Bot en Kees Bakker,

Jullie oproep verbaast mij. Lange tijd gedacht dat jullie dit gevoelige dossier zoveel mogelijk willen mijden. Wel mijn complimenten voor deze oproep. Chapeau !

Zoals jullie bekend ben ook ik tegen het totale fietspadverbod voor de snelle elektrische fiets. Elk pad voorzien van verkeersbord G11 of G13 is verboden, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Te absurd voor woorden, maar dat bewijzen de eerste filmpjes op het internet al wel. De grote groep zal pas in mei en juni van blauwe naar gele plaat gaan. Op het ministerie van I&M schijnen ze nu al zenuwachtig te zijn (…).

Jullie kennen mijn standpunt wel. Ik herhaal het weer even. Op de meeste autorijbanen bibeko is het prima rijden met de speed pedelec. Denk aan de rustige wijkontsluitingswegen, 30 km/h gebieden, etc. De autorijbaan is in principe de meest voor de hand liggende plek voor de speed pedelec in verband met de hogere snelheid. Maar dat wordt anders op de drukke doorgaande (stads)wegen. En laat nu net langs dit soort wegen het gecombineerd fiets/bromfietspad in veel grote gemeenten te zijn afgeschaft. Mede mogelijk gemaakt door de plaatselijke afdeling van de Fietsersbond. Want het brommerprobleem moest worden opgelost (vieze lucht, lawaai, te breed, te zwaar, etc.). Denk aan Utrecht, Rotterdam, Breda, Almere, etc. etc. Maar de brommerrijders werden snorscooterrijders en opnieuw gaan jullie de strijd aan. Het gevaar van die nieuwe fiets voor de middellange afstand moest maar gelijk de kop in worden gedrukt.
What’s next ? De scootmobiel verbannen van het fietspad? De gewone elektrische fiets verplicht naar de autorijbaan? (want begrenzing 25 km/h is makkelijk te omzeilen).

Terug naar het onderwerp. Het voorstel van een - gelukkig toenemend - aantal organisaties voor de speed pedelec is jullie wel bekend: op het fietspad? Okee, maar dan een nader vast te stellen max. snelheid. Wil je harder? Prima, maar dan verplicht naar de autorijbaan.

Maar jullie zien dat niet zitten: Citaat “Is niet te handhaven” en ook… “de speed pedelecers houden zich er toch niet aan”. Maar het merkwaardige is dat jullie voor de (groepen) wielrenners en ligfietsers een ander standpunt innemen: Die zouden – bij hoge snelheid – van de autorijbaan gebruik MOGEN maken.

En als ik jullie standpunt doortrek naar de fietsers, dan zou er een verbod moeten komen op fietsen in het donker. Immers “gewone fietsers voeren toch geen (deugdelijke) verlichting en die wettelijke plicht op goede fietsverlichting in het donker is toch niet te handhaven”.

Er moet gewoon meer gehandhaafd worden op het fietspad. Als ik met de auto op de A2 rij tussen Utrecht en Amsterdam, word ik door tig camera’s in de gaten gehouden. En iedereen houdt zich daar aan de maximum snelheid.

Jullie meten met twee maten. Reden: het grootste deel van de 35.000 leden kent de speed pedelec niet en heeft koudwatervrees. Daar hebben we in NL een mooi spreekwoord voor “onbekend maakt onbemind”. Dat de speed pedelec als – echte autokiller – en als fiets voor de middellange afstand, heel veel voordelen kent (minder autofiles, minder luchtvervuiling, minder geluidshinder, minder parkeerproblemen in de stad en een betere gezondheid voor de mens), is dan plots niet meer van belang. Dan is de Fietsersbond ineens niet meer zo met het milieu en met een goede leefomgeving begaan.

Mijn advies aan de Fietsersbond: stop met uw aversie tegen de fiets voor de middellange afstand. Jullie Belgische collega’s zijn een heel stuk positiever !!! En ook Milieudefensie is ongelukkig met jullie standpunt. Dat is volgens mij voor ’t eerst sinds 18 oktober 1975.

De fiets maakt na 100 jaar stilstand een ontwikkeling door. Denk aan het mega succes van de gewone elektrische fiets. En ja, daar horen bredere fietspaden bij.

Als jullie op deze weg doorgaan, valt de bond vroeg of laat uiteen.

een speedpedelec is geen fiets

Een speedpedelec is geen fiets. Een bromfiets of een scooter is immers ook geen fiets. Een tweewieler met een motor is geen fiets.

Ik hoor graag of je met mijn advies verder bent gekomen.

______________________________________________

http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2/welk-verzet#tot-slot

Beste Sjef, Hiermee sla je de

Beste Sjef,

Hiermee sla je de discussie dood.
Een velomobiel, is dat wel een fiets? Die dingen hebben tegenwoordig zelfs vier wielen. Trapauto's dus ;-) . Het lijkt mij dat deze bond ook hen vertegenwoordigd. Een fiets met elektrische ondersteuning is een fiets. Punt.
En als je nog nooit op een hele moderne e-bike hebt gereden, pak eens zo'n fiets, met achterwiel aandrijving en, hééééél belangrijk, met trapkrachtsensor, dan zul ook jij zeggen; dit is een fiets. Wel één die ervoor zorgt dat je 8 km p/u harder gaat. En dan is woon-werkverkeer voor het overgrote deel van de Nederlandse bevolking tot 20 km enkele reis goed te doen.

We hebben hier in het bomvolle Nederland een fileprobleem, een parkeerprobleem en een welvaartsziekteprobleem. Deze nieuwe generatie fietsen is een geweldige oplossing. Dat er infra structurele problemen zijn, klopt. Wettelijke problemen zijn ontstaan door de onwetendheid/ gebrek aan "feeling" met de "werkvloer" van de wetgevende macht, maar dat is te tackelen mits deze bond samen met ANWB en wellicht de Bovag(!) optrekt.

Maar dat is ook niets nieuws, mensen die bijv. werkzaam zijn in de zorg, het onderwijs, of als zzp-er of mkb-er hebben daar dagelijks tot gevaarlijk stress niveau, last van.

flitsfiets moet gewoon op fietspad kunnen

Al 35 jaar rijd ik op allerlei soorten ligfietsen inclusief een velomobiel. En ja, ik rijd altijd harder dan 95% van alle fietsers. En nee, ik hoef niet kost wat kost overal en altijd elke fietser te kunnen inhalen. Je moet je gewoon aanpassen aan de beschikbare ruimte op het fietspad. Als je niet veilig en prettig voor iedereen kunt inhalen, dan blijf je gewoon erachter tot het wel kan. Zoals elke andere fietser. Bellen (met een bel, niet met met telefoon) is niet nodig tenzij mensen breeduit rijden en er wel voldoende ruimte is. Daarom mijd ik ook met mijn velomobiel drukke en/of smalle fietspaden. Samenvattend: hard waar het kan, langzaam waar het moet. Wanneer ik in de stad op een open ligfiets wordt ingehaald door een speedpedelec (flitsfiets klinkt veel leuker), gebeurt dat ook pas op het moment dat daar alle ruimte voor is, niet eerder.
De velomobiel is net als de flitsfiets bedoeld voor de grotere afstanden. Dan kom je af en toe op plaatsen waar de fietspaden volstrekt ongeschikt zijn voor een velomobiel. Dan neem ik de rijbaan en probeer echt met 40+ en een rood hoofd mee te rijden met het autoverkeer. Maar zelfs in dat voertuig krijg je al aggressieve reacties. Op een fiets is dat onbegrip nog veel groter.
Net als een ligfietser zonder motor wil ook een flitsfiets met motor zo zuinig mogelijk omgaan met zijn energie, want anders haal je de eindstreep niet. Dat betekent dus altijd aanpassen aan de omgeving.
Niet de flitsfietsers, velomobilisten en ligfietsers zijn het probleem, maar bromfietsers en groepen wielrenners die consequent weigeren rekening te houden met anderen.
Als velomobilist heb ik er grote last van als een fietspad minutenlang volhangt met de walm van een inhalende opgevoerde snorfiets. Dat geldt evenzo voor de flitsfiets. Waarom kunnen we een verbod op verbrandingsmoteren niet regelen in het regeerakkoord? Gewoon generiek. En laat al die mensen dan maar op een flitsfiets rijden. Een verademing voor iedereen.
Het is een illusie om te denken dat er ooit aparte flitsfietspaden zullen komen. Daar is botweg de ruimte niet voor een Nederland. Laten we er eerst een voor zorgen dat we een netwerk van langeafstandsfietspaden zonder nodeloze bochten en omwegen krijgen. Te beginnen met de F12 van Den Haag naar Arnhem.
Tenslotte: de Fietsersbond, mijn Fietsersbond sinds 36 jaar begint aardig van het padje af te raken als ze niet juist alle dagelijkse fietsers willen omarmen.

Theo van Soest | Utrecht

Stel, over 10 jaar rijden er

Stel, over 10 jaar rijden er alleen nog elektrische fietsen en bromfietsen. De techniek is zover gevorderd dat alle voertuigen met gehele of gedeeltelijke ondersteuning overal in snelheid worden begrenst behalve op Zandvoort.

Op fietspaden binnen de bebouwde kom mogen nu ook speed pedelecs, ze kunnen immers niet harder dan 25 km/u. Gewone fietsers die harder fietsen nemen daarmee extra verantwoordelijkheid op zich, net als snellere ski-ers op de piste. Geen gestrest recht op inhalen. Fietspaden zijn steeds vaker te smal door de toenemende drukte en snelheidsverschillen en bredere fietsen. Aanpassen dus.

Op gedeelde wegen binnen de bebouwde kom kunnen auto's niet harder dan 30 km/u of zelfs langzamer als de situatie daar aanleiding toe geeft.

Auto's hebben een escape knop om tijdelijk harder te mogen rijden in noodgevallen. Later moet dit verantwoord worden.

Alle kennis is in huis. Aan de slag.

Beer

speed pedelec is geen fiets

De reacties van Beer, Ovni en Theo geven blijk van utopische fantasieën! Blijf met je benen op de grond; is al moeilijk genoeg.
Zo'n gewone e-bike is al spelen met de pedalen! Geen fiets. Speed pedelec is e-bromfiets.
Ik ben geen jonkie: 1948!

Ik hoor graag of je met mijn advies verder bent gekomen.

______________________________________________

http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2/welk-verzet#tot-slot

Burgerlijke ongehoorzaamheid

Ik vind de nieuwe regels ronduit levensgevaarlijk! Het is een zeer theoretisch verhaal dat deze fietsen met een dermate hoge snelheid rijden dat het veiliger is op de rijbaan.
Op het fietspad word ik zeer frequent ingehaald door snorfietsen, maar die mogen theoretisch niet harder dan 25 km/h. In de praktijk is dat zelden het geval. Een hoge snelheidsfiets kan theoretisch 45 km/h maar zal dit in de praktijk zelden halen.
Ik moet nu in Rotterdam op de Maasboulevard tussen de auto's gaan rijden. Ik heb geen remlicht, geen knipperlicht en rij in de praktijk zo'n 33 km/h. Auto's mogen niet harder dan 50 km/h per uur, maar dat is ook niet altijd het geval. Dan rij ik daar in het donker in de regen met mijn kleine achterlichtje tussen auto's die ruim 60 km/h (en vaak ook harder) rijden.
En als ik me mijn zoontje of vrouw wil gaan fietsen. Waar moet ik dan heen?
Of als ik geen zijn heb om op vol vermogen te fietsen?
Mag/moet ik dan met 20 km/h op de rijbaan?
Kortom levensgevaarlijk en kortzichtig van de bedenkers van deze wetswijziging.
Ik weiger dan ook me aan deze nieuwe regels te gaan houden.

snorfiets

Rijd enkele keren per week op de S-bike naar mijn werk. Wat mij opvalt is dat 9 van de 10 snorscooters net zo hard of soms harder rijden dan ik. Zij kunnen straks nog wel (zelfs zonder helm) op het fietpad blijven rijden en ik word naar de weg verbannen. Puur om het feit dat ik theoretisch 45km/u zou kunnen. Op sommige wegen is het prima, maar drukke provinciale wegen is echt levensgevaarlijk....

45 km/u?

Ik heb al jaren een ebike. Persoonlijk vind ik het ovedreven om ebikes harder dan 29km/u te laten rijden. Ik begrijp de regel dan ook wel een beetje. We moeten niet constant maar sneller willen.

Bromfietsregels voor Speed pedelec

In de stad zie ik de speedpedelecs liever niet op de fietspaden. Op de buitenwegen alleen als de fietspaden voldoende breed zijn.
Ik snap al die protesten van Speed-pedelcrijdrs niet. Waarom nemen ze niet een gewone E-bike, als die Speed-pedelec toch niet zo hard kan?

Jeroen Verhulst

Speedpedelec

De speedpedelec van vandaag is het rijwiel met hulpmotor uit de jaren 50. We weten allemaal wat van dat laatste geworden is. Je hoeft ook geen kristallen bol te hebben om te voorspellen dat over een jaar of 10 er geen trappers meer aan de speedpedelec zitten en dat ze dan minimaal 50 km/h per uur rijden.

Dus:
Elk voertuig dat sneller dan 25 km/h kan rijden en niet uitsluitend door eigen spierkracht wordt voortbewogen naar de rijbaan.
Het fietspad is voor zelftrappers, de huidige e-bike is mooi voor mensen met een beperking, maar de Fietsersbond zo zich niet zo ongeclausuleerd positief moeten uiten over de e-bike, zoals ze nu vaak doet.

LGM Clasquin

speedbikes wel/niet op rijbaan.

Het wel/niet op fietspaden toelaten van speedbikes, brom- en snorfietsen/scooters moet worden gekoppeld aan de uitvoering van het fietspad. áls het fietspad aan, te bepalen, minimum eisen t.a.v. breedte, ontbreken van obstakels, kwaliteit wegdek, verlichting, e.d. kunnen deze voertuigen zonder onaanvaartbaar risico voor anderen worden toegelaten; zo niet, dan ter bescherming fietsers, naar de rijbaan.
Het lijkt mij altijd beter (vracht)auto's en motoren van het overige verkeer te scheiden, en het op de rijbaan laten rijden van fietsers, in welke vorm dan ook, is altijd tweede keuze, ná de veiligste optie; een eigen weg/pad voor de zwakke kwetsbaarste verkeersdeelnemers.

Geen taak voor Fietsersbond

Dat speed-pedelec-bezitters het vervelend vinden dat ze niet langer op het fietspad mogen, kan best wezen maar behoort niet het probleem te zijn van de Fietsersbond. Sinds wanneer maakt de Fietsersbond zich zorgen over bromfietsen? Want dat zijn het. Je ziet nooit iemand fietsen op een speedpedelec met uitgeschakelde motor, omdat dat domweg niet gaat. Zodra de accu leeg is, is het over en uit, en moet de ANWB-service gebeld worden. De Fietsersbond heeft zijn handen al méér dan vol aan het behartigen van de belangen van 13,5 miljoen fietsers.

Jan Pieter Nepveu

leefbare steden

Beste LGM Clasquin,

Uit uw reactie maak ik op dat u zelf nog nooit op een speedpedelec heeft gereden en u het zich niet voor kunt stellen dat er mensen zijn die actief willen blijven bewegen op een e-bike.

De tijden zijn echter veranderd ten opzichte van de jaren '50. Mensen zijn zich steeds bewuster geworden van een gezonde leefwijze en de bijdrage die zij zelf aan een gezonde leefomgeving kunnen leveren. Een speedpedelec past helemaal in deze trend en kan de wereld zoals wij die nu kennen op een positieve manier veranderen.

Ter illustratie:
Toen mijn werk vorig jaar verhuisde van 8km naar 30km afstand van mijn huis stond ik voor de keuze. Koop ik een auto om naar mijn werk te kunnen reizen? ga ik voortaan met het openbaar vervoer? of is er toch een mogelijkheid om te blijven fietsen?

Aanschaf van een auto vond ik zonde van het geld, zonde voor het milieu (want helaas een e-auto past niet binnen mijn budget) en zonde van mijn gezondheid vanwege het gebrek aan beweging.
Reizen met het OV vond ik zonde van de tijd, aangezien een enkele reis mij 1,5 uur zou kosten (slechte overstappen en voor- en natransport).
Toch maar fietsen? Een speedpedelec bleek de oplossing. Een uur reistijd én actief in beweging, dus gezond bezig.
En hoe graag ik ook 45 km/u zou willen rijden, de huidige fietsen, staat van het wegdek en vaak ook de wind in Nederland laten dit niet toe. Bovendien pas ik mijn snelheid aan (er zit een 'aan' en 'uit' knop op een speedpedelec) aan de situatie. Dit betekent dat ik een gemiddelde snelheid van 30 km/u, in een stedelijke regio, haal. Veel sneller is op dit moment niet realistisch.

Verder is mijn ervaring - zoals meerdere mensen schrijven - dat je vaak door een SNORfiets, zonder helm, met volle vaart wordt ingehaald. Waarom deze snelle snorfietsers wel op het fietspad mogen blijven rijden en speedpedelecs niet, is mij een een raadsel.
Maar goed, in plaats van een hetze op snelheden te voeren, zou ik het een goed idee vinden om ons te richten op het gedrag van alle weggebruikers. We zijn de laatste jaren zo intolerant geworden in het verkeer, dat agressie in het verkeer bijna de normaalste zaak van de wereld is geworden. Volgens mij kan en moet dit anders en zouden we ons veel meer moeten richten op gezonde mobiliteit voor 8 tot 80-jarigen en als fietsers de handen ineen slaan ipv 'andersfietsenden' naar de rijbaan, tussen het blik te verbannen.
Dus, Fietsersbond, help ons in de verbroedering en niet in de uitzondering.

grt. L

5/25/40 is the way to go

IN THE CITY the infrastructure can ONLY support 3 speeds in parallel, stop asking for more! It cannot be done, period, unless you want to rebuild the whole city from the ground up, there is simply not enough space between buildings.

1. SLOW for pedestrians that go 5km/h - you cannot scrap that or you end up like some cities in USA that don't even have sidewalks. I know poor pedestrians don't even exist in some rich people's minds but they DO exist and when you are old or sick (or very young) and cannot operate machines it becomes so very clear why sidewalks are important! So keep them.
2. MEDIUM for any vehicle that goes MAX 25km/h (and actually the average biking speed is 18km/h but lets allow for A LITTLE speed so e-bikes are OK in my view as long as they have built-in speed regulators!) 25km/h should be our mantra!
3. FAST fast for the rest of traffic - so ANYTHING above 25km/h should go to the "car lanes" with a max speed of 40 km/h and HELM VERPLICHT: snorfiets, bromfiets, speed pedelec, fuel-cell and nuclear futuristic machines etc etc AND yes, the cars and motorcycles should be slowed as well! - as is happens already in many places with bumps and all kinds of obstacles! 40km/h in the city is totally ok for getting around on the main roads, quit bitching about it. Only ambulances and Police cars would be allowed to access these roads at more than 40km/h.

OUTSIDE THE CITY we have a different situation:

1. SLOW is combined with MEDIUM on a lane that allows max 40km/h - so here the bike is "the guest" and the speed pedelec s the king and here in some areas, and slowly in the course of time and where the land allows (there are no buildings here!) the overheid can afford to build two sub-lanes:
a.one for 25km/h bikes and e-bikes and
b.one for speed pedelecs max 40km/h - so the commuting outside of the city bounds should give priority to speed pedelec users - but again - WITH HELMET! Such nonsense as going over 25km/h without helmet is insane by its very definition and should, by law, not be allowed.
2. FAST lane for cars 80km/h
3. SUPERFAST lane - highways 120km/h

So what's so bloody difficult to implement this? I don't understand, is it really so difficult to see this solution?? I sincerely hope that the light of common sense dawns of the enlightened members of our ruling class soon and they make these simple separations in traffic.

Cheers and happy biking everybody!

RV

Henk

Do not forget the walkers!
For footpassengers OUTSIDE the CITY you need also for lane 1.a the speed of 5km/h.
And as there is in most of the cases no lane 1.b, there is an extra potential problem.

afd. Alphen aan den Rijn e.o.

speedverschillen

Fietsen moet ook mogelijk blijven voor trage mensen met een slecht evenwicht, nachtblind of altijd slechtziend, slecht evenwicht (driewieler), en onervaren kinderen.
Het drama van fietpaden is dat alles wat sneller gaat dan een voetganger en langzamer dan een auto er naar verwezen wordt. Met alle snelheidsverschillen en dus gevaar van dien.
Scootmobielen weren zou een beetje aso zijn. Maar brommers/scooters/speedpedalics: dat is een eigen keuze. Snorfietsen mogen op het fietspad. Wil je, af en toe, sneller? Be my guest op de autorijbaan. Een auto mag toch ook niet op het fietspad, als die stapvoets rijdt?
De discussie over onveiligheid is een herhaling van de discussie over bromfietsen op de rijbaan. Conclusie toen : op de rijbaan zijn brommers beter zichtbaar en beter voorspelbaar. Dus veiliger. Dus: geel plaatje erop, helm op en niet zeuren.
Of koop een fiets.

Brommers op rijbaan

Kijk eens naar de cijfers over verkeersveiligheid, aantal dodelijke slachtoffers: de groep brommerrijders is volledig het haasje: de meeste (dodelijke) ongevallen vallen in deze groep. En niet een paar procentjes meer maar gigantisch veel.

speed pedelecs

Van het fietspad af met die krengen.
We hebben al genoeg snelheidsfreaks op het fietspad. (racefietsers, opgevoerde snorfietsen en bromfietsen) Bromfietsen worden touwens maar zeer zelden de rijbaan opgestuurd... (in rijnmond)

speed pedelec is een fiets

Een fiets met een gemiddeld hogere snelheid dan de gewone fiets. Vaak is binnen en buiten de bebouwde kom het fietspad al te smal en met de toename van het fietsverkeer en de speed pedelecs is dus verbreden hiervan een oplossing.
Maar ook het gedrag van de gebruikers van het fietspad is bepalend.
Net als bestuurders van scooters en snorfietsen op het fietspad zijn er ook speed pedelec rijders die af en toe roekeloos overkomen, met name als het om nog net even inhalen gaat.
Daardoor ontstaat de irritatie en worden gelijk alle pedelec rijders er op aangekeken.
Snelheid aanpassen daar waar nodig is volgens mij al voldoende om de speed pedelec als fietspadgebruiker te accepteren. De speed pedelec naar de rijbaan is voor de veiligheid van de pedelecfietser een achteruitgang.

GvdS

Steun TestKees

Steun TestKeesTestKees heeft de afgelopen jaren al meer dan 100 testen uitgevoerd en tips gegeven voor fietsers in Nederland. Deze tips en testen worden mogelijk gemaakt door de Fietsersbond.

Wilt u dat TestKees fietsproducten kan blijven testen? Steun dan nu de Fietsersbond en maak kans op een elektrische fiets t.w.v. €2.899!

Word nu lid