Vorkbreuk bij vouwfiets Dahon Cadenza 8 :(

Geen goed nieuws, maar wel belangrijk. Bij de Dahon Cadenza (in dit geval de Cadenza 8) is een vorkbreuk mogelijk met afschuwelijke gevolgen. Mijn volwassen zoon twee weken geleden overkomen, gehele gezicht kapot, helft van voortanden eruit en diverse breuken en breukjes in de aangezichtsbeenderen. Lippen en tong gescheurd enz. Kan nauwelijks praten enz. Aangezien dit forum ook door vouwfietsers wordt gebruikt, meld ik dit ter waarschuwing.
Vork breekt af 15mm boven kroonlagerring. Ik heb de breuk aan een deskundige laten zien en deze stelt onomwonden: "die breuk is ontstaan in 0.1 seconde, je kunt het niet aan voelen of zien komen. Metaalmoeheid is de oorzaak." Fiets is net 3 jaar oud en verder zijn er aan de vork, noch het balhoofdlager afwijkingen te zien.

In een recente test in vogelvrije fietser van vouwfietsen vermeld je Tern als een dochterbedrijf van Dahon (Tern by Dahon). Wat is de grond van deze bewering? Ik kan nergens hiervoor een onderbouwing vinden.

Heb je ooit een reactie van de fabrikant gehad?

Dat is nou zeer toevallig Thijs: ik was net op zoek naar mijn bericht om een update te plaatsen. Bedankt voor je belangstelling!
Ja, de stand is als volgt. Het proces verliep langs de lijnen van mijn rechtsbijstandsverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering van de Dahon-importeur. Dat is zo geregeld in de EU. Na een zeer stroef begin zijn wederzijds tussenpersonen ingeschakeld en is TNO Eindhoven belast met het materiaalonderzoek. Die deden 5 maanden over een onderzoek van 10 dagen!!! De conclusie, evenwel, was veelzeggend: vermoeiingsbreuk, hetgeen dus een fundamentele constructiefout betekent. Nog veelzeggender: de metaal hardheid werd met 60 Vickers gemeten. Dan moet je weten dat de tabellen hiervan bij 80 Vickers beginnen… Dus de hardheid van peperkoek ongeveer.
Inmiddels heeft de importeur de productaansprakelijkheid erkend, maar de eerste betalingen moeten nog volgen. Dit heeft 2 jaar geduurd. Het gaat inmiddels om vele duizenden euro’s medische kosten. Maar dit proces zal nog jaren duren. Het gezicht en gebit van mijn zoon zal nooit meer worden wat het was.
Inmiddels is Tern op de markt, gemaakt door bedrijf geleid door moeder en zoon Hon. Een van de redenen van de afsplitsing van het bedrijf van vader DAvid HON, was het lage kwaliteitsniveau bij DAHON. Ja, inderdaad, dat heeft mijn zoon aan den lijve ondervonden.

Goedenavond Sjef,

Wat een vreselijke ervaring. Hoe is het nu?

Sinds vanmiddag heb ik een grijze Dahon Cadenza met 8 versnellingen en schijfremmen.

Die lijkt een aluminium voorvork te hebben.

Is dat het model waar je het over hebt?

Wat raadt de importeur aan?

Kun je mij van advies voorzien?

Dank.

We zijn nu 9 jaar verder. Via diverse procedures zijn er gesprekken op gang gekomen tussen mijn verzekering en die van de Dahon importeur. Inmiddels is de case geheel afgesloten met als resultaat een uitbetaalde schade van enkele tienduizenden euro’s.
Cruciaal was het TNO rapport met als oordeel: breuk door metaalmoeheid. Hele slechte kwaliteit aluminium. De importeur heb ik geen boodschap aan. Dat is de tegenpartij!
Mijn advies: monteer snel een betere vork, bijv van alu 6061. Even zoeken, maar is zeker nog te vinden. Ik kan je helpen. Niet via dit forum.
Groet, Sjef

Als je klikt op de blauwe S dan blijven de berichten privé. Ik heb zelf 8 fietsen in die maat gebouwd. Van vorken weet ik (bijna) alles. Maar die kleine maat (559mm) is aan het verdwijnen en dus ook veel minder keuze. De vorkbuis dkte is 1 1/8 inch in een AHead systeem, zonder schroefdraad dus.

@Sjef , ben jij de enige fietser die in al die jaren een klacht heeft ingediend over de slechte kwaliteit van de fiets?
Of worden al die klachten zorgvuldig onafhankelijk van elkaar afgehandeld?

Nee hoor, ook Testkees Bakker heeft al gebroken onderdelen in de handen gehad. Ik meen een stuur. Ook andere fietsers, in elk geval in Nederland, hebben problemen gehad. In ons geval was er sprake van garantie, maar na die periode, 5 jaar, hoort de dealer er niets van. Ik ben niet op de hoogte van afhandeling van andere klachten. Het is inderdaad een zaak van het individu. Toch is Dahon wereldwijd, bij mijn weten, nog de grootste vouwfiets-fabrikant.

Andere keuze is, al zal dat na je recente aanschaf niet direct je voorkeur hebben, is de fiets weer te verkopen.