Vouwfiets voor mensen van 163 cm

Graag een tip van ervaren gebruikers: Ik heb een nieuwe vouwfiets gekocht, een Dahon Uno. Maar spijt nu al: eigelijk is het frame te groot.
Mag hem wel omruilen maar weer niet naar welke dan…
Als ik kijk op de site van Dahon zijn alle afstanden van zadelpen naar stuur zo’n beetje 61, 62 cm. Voor mij te verweg! Zit voorover.
Heb nu een Rhino, klein vouwfietsje, 54 cm stuurafstand maar fiets niet echt lekker en hij gaat kapot. Weegt 13 kg, dat gaat net.
Wil ook meer versnellingen. En geen Bromptom, ligt niet binnen mijn budget, beneden de 500 euro. Bij voorbaat erg veel dank! tineke

Die MU Uno is wel ongelofelijk licht, minder dan 10 kg! kwestie van bijna alles (ook de versnellingen!) weglaten. Te groot is te groot. Je kunt een ander stuur proberen, maar daarover kan ik je niet met zekerheid van hieruit adviseren. Er zijn losse sturen die 15 tot 35 graden buiging hebben naar je toe. O.a. merk Procraft. Kosten vallen best mee. Dat scheelt gauw 5 centimeter. Hoef je geen zware fiets te nemen. Wat dat voor het vouwen voor effect heeft, kan ik zo niet beoordelen. Je zegt: ik zit voorover, nou, eh… het is wel de bedoeling dat je voorover zit, want alleen dan kun je kracht zetten, alleen dan staan de spieren van je bovenbenen die aan bekken en ruggegraat vastzitten onder spanning en alleen dan kunnen spieren doen waar ze voor zijn: kracht zetten. Kijk maar naar de fietsers met wind tegen: want doen die? voorover buigen, …om kracht te zetten.
Dahon heeft toch ook kortere modellen: http://www.dahon.com/bikes/2011/bullhead Vraag is of die ook geimporteerd worden. Afstand stuur - zadel 57cm. Prijzen opzoeken is dan het volgende. een versnellingsnaaf is duur: een aangeklede fiets kost ook een aangeklede prijs. Het is niet anders. En zo’n fiets is een stuk zwaarder.
Ik zou het proberen het stuur te vervangen. Een standaard stuur heeft op het klemstuk een diameter van 25,4mm (= 1 inch). Als je dat ook hebt is je stuur te vervangen door bijna elk ander los stuur. Meet dat eerst op en kijk wat een gebogen stuur effect heeft op het vouwen (zou wel eens mee kunnen vallen). Als je een zwaardere versnelling nodig hebt op je lichte fietsje, dan vraag de dealer om een achtertandwiel met een tandje minder te plaatsen. Hoef je niet zo als een gek te malen met je benen.


meer fiets, meer mens, Sjef

Hallo Sjef, dank voor de reactie, ik denk niet dat ik de korte fietsen hier kan halen uit Amerika, dat is me het ook niet waard. Ik ga wel kijken naar andere fietsen, misschien een Puch, die leek me wat korter. Nee, het stuur zit echt te ver, kom 6 cm te kort. Ben gewend om stevig door te fiietsen in woeste stormen maar niet met een verweg stuur. Maar dank voor de nuttige tip, vooral van dat tandwiel lijkt me wel wat mocht ik er niet uitkomen met een fiets zonder versnelling…Het stuur wisselen lijkt me geen optie, de garantie van de fiets schijnt dan ook te vervallen. Maar evenwel: ik speur weer verder! gr. tineke

Ok, vergeet dan niet, bij welke fiets ook, dat het zadel over een afstand van 40-50mm voor-achter verschoven kan worden (afhankelijk van vormgeving zadelrails). Aan het vervallen van de garantie had ik inderdaad niet gedacht. Zonde! Puch zou wel eens een oplossing kunnen zijn. Stuur is ook meer gebogen. Ook geen verkeerd merk.


meer fiets, meer mens, Sjef

Hallo, uiteindelijk bleek ik de fiets niet terug te kunnen geven en geld terug te krijgen…( waardoor ik een Puch had kunnen kopen, in een andere winkel)
Heb toen maar een Dahon gekocht, een Ciao D3, zadel iets naar voren en hij rijdt lekker. En het is een hele degelijke fiets.
Jammer van die Puch…die was inderdaad de goede maat, dus mensen die dit lezen: als je klein bent is dit een prima fietsje! bv de Kelvin of Nautica. Op internet vind je goedkope aanbiedingen.
Ik heb mijn lesje geleerd, betere afspraken maken met de winkelverkoper!

Een proefrit vooraf, een flink rondje om de kerk dus, doet wonderen!


meer fiets, meer mens, Sjef