Wetgeving transportfiets

Ik heb een opdracht voor mijn opleiding waarvoor ik onderzoek moet doen naar een transport fiets. Een deel van dit onderzoek betreft de wetgeving omtrent Elektrisch aangedreven fietsen. Na gezocht te hebben op de rijksoverheid website heb ik een hoop regels gevonden over elektrische fietsen maar er staat niks op over transportfietsen.

Wat ik wil onderzoeken is het volgende: elektrische fietsen (niet speed pedelecs) mogen maximaal 25 km/h en een motor hebben van maximaal 250 watt. Echter kan ik mij voorstellen dat 250 watt misschien niet genoeg is voor een zwaar beladen transport fiets. Als we voor de beeldvorming even voorstellen dat we een bakfiets beladen met 150 kilo aan spullen. Dit is een driewieler dus daar gelden al andere regels voor dan normale fietsen (voorbeeld: driewielers mogen 1.5 meter zijn normale fietsen slechts 0.75 meter.). Zou deze bakfiets geen sterkere motor mogen hebben die ook uitschakeld bij 25 km/h?

Een ander iets dat ik wil onderzoeken maar wat ik niet kon vinden is of er een maximaal zit aan het gewicht dat een fiets mag wegen of mee mag nemen. Ik weet dat er allerlei van dit soort regels gelden voor auto's (met aanhanger) maar ik kan er niets over vinden over fietsen.

Is er iemand die mij kan helpen met bovenstaande? alle hulp/suggesties zijn welkom.

Groeten en alvast bedankt.

Over de e-bakfiets (iets heel anders dan transportfiets) kan ik niets zeggen.
Er zit geen maximum aan wat een fiets met bepakking enz mag wegen. Indien je het voertuig niet meer kan beheersen, dan ben je uiteraard gevaarlijk bezig. En ook wanneer je het beladen maximum dat de fabrikant opgeeft, overschrijdt.

Kun je me wel wat vertellen over een E-transportfiets? Ik kan me voorstellen dat daarvoor andere regels gelden omdat het doel van de elektromotor heel anders is dan bij een reguliere fiets.

Wellicht was de bakfiets een verkeerd voorbeeld, ik wilde daarmee duidelijk maken dat het niet per se om een tweewiels transport fiets gaat maar dat ik ook wat wil weten over driewiels transport fietsen. Met name omdat deze meer gewicht mee kunnen nemen, lijkt het mij logisch dat deze zwaardere motoren nodig hebben. Mijn vraag is of de wetgeving voor transportfietsen anders is.

Ik ben niet deskundig op e-bike gebied. Bestaan er wel e-transportfietsen? Transportfietsen zijn thans vooral lookalikes, zeer populair onder jongeren, maar helemaal niet geschikt om bestellingen o.i.d. rond te brengen. E-Bakfietsen wel, al zien die er heel anders uit, dan vroeger.

Er staat niet zoveel beschreven in de wet. Het meeste is er inmiddels uitgehaald. De wetgeving op het gebied van e-ondersteuning is fout. Er moet staan dat de ondersteuning niet verder ondersteund dan 25km/u. Een gezond persoon kan met of zonder deze ondersteuning ook heel wat harder fietsen. Op mijn Brompton haal ik moeiteloos tegen de 30km/u en daar zit geen ondersteuning op.
Als de transportfiets het moet doen met een motor van 250W dan moet je de motor onderdeel maken van de versnellingsbak. Systemen met een trapas koppeling of achterwiel motor zijn allemaal ongeschikt omdat de aandrijvende delen niet zijn berekend op de kracht van de motor. Met een zware belading komt daar dan nog het gewicht bij. De ketting en de tandwielen zullen dan snel slijten. Een voorwiel motor is riskant, er staat geen of nauwelijks druk op het wiel en in gladde omstandigheden kan het wiel wegglijden door het blijven doordraaien.

Bedoel je de “aandrijvende delen” of de aangedreven delen. Het laatste kan ik begrijpen, het eerste niet.