brose_mellen_detail

Welke motor?

Het karakter van de motor bepaalt hoe het fietsen voelt. Het is belangrijk om te weten welke type ondersteuning voor jou het prettigste voelt. TestKees geeft advies.

Middenmotor: ‘Voelt het meest natuurlijk’

bosch middenmotor

‘De middenmotor is al jaren het meest gangbare systeem. Niet zo gek, want de ondersteuning voelt heel natuurlijk aan. De motor heeft een krachtsensor die registreert hoeveel kracht je op de pedalen zet. De motor versterkt vervolgens wat je zelf aan trapkracht levert. Waar moet je op letten? Het koppel (uitleg onderaan de pagina) van de motor is belangrijk voor hoe het fietsen voelt. Koppel is de kracht die motor levert. Een hoog koppel betekent dat je vanuit stilstand gemakkelijk op kunt trekken. Voor sommigen voelt het iets te pittig. Een hoog koppel betekent ook dat je met een laag traptempo toch goed kunt fietsen. Je kunt dan goed ‘lui fietsen’, met weinig inspanning heb je toch vaart. Tenslotte het geluid. Dat was voorheen echt een issue. Het geluid is al veel minder dan vroeger, maar de ene motor is toch wat stiller dan de andere.’

Kies de beenkrachtversterking die bij jou past!

TestKees Hoofd

‘Let goed op welke maximale beenkrachtversterking je kiest. Er zijn motoren die 200% beenkrachtversterking geven en motoren die 400% beenkrachtversterking geven. Wat betekent dat in de praktijk? Het maximale vermogen van een elektrische fiets is 250 watt. Om die 250 watt te halen moet je met een beenkrachtversterker van 200% zelf 125 watt leveren. Bij 400% moet je iets zelf meer dan 60 watt trappen. Dat is een enorm verschil. Als je op een gewone fiets behoorlijk trapt, lever je 80 tot 100 watt. Dus als je niet meer veel kracht kunt leveren, kun je beter 400% versterking kiezen. Maak wel eerst een proefrit. Als je niet de hele tijd goed op de pedalen kracht kunt zetten, kan het wat schokkerig aanvoelen. Een beetje als stampend fietsen.’

Ebikezspark

Elektrische fietsen

De elektrische fiets: altijd een duwtje in de rug. En: Nooit meer zwetend op de fiets. Lees meer

Voorwielmotor: 'Ideaal als je zelf weinig kracht hebt'

Voorwielmotor

‘Voorwielmotoren zijn simpel, robuust en goedkoop. Elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn daarom meestal goedkoper. Een voorwielmotor voelt wat minder natuurlijk aan. Vaak slaat de motor met een beetje vertraging aan. Het wiel moet eerst draaien voordat de motor begint te werken. Een voordeel van de voorwielmotor is dat die je goed kan ondersteunen als je zelf weinig kracht hebt. Dat hangt samen met de gebruikte sensoren. Een voorwielmotor is gekoppeld aan een bewegingssensor. Als het wiel draait krijg je ondersteuning, onafhankelijk van wat je zelf trapt. Een fiets met een middenmotor registreert hoeveel kracht je zet en geeft op basis daarvan ondersteuning. Een prima systeem. Nadeel is wel dat je weinig ondersteuning krijgt als je weinig kracht kunt leveren. Een voorwielmotor registreert alleen dat je fietst. Als je de fiets op maximale ondersteuning zet, krijg je ook maximale ondersteuning. Of je nu zelf veel kracht levert of niet. Je ziet het effect daarvan bij de pizzakoeriers. Die trappen amper, maar gaan toch vrij hard. Welke fiets je kiest maakt niet meer zo heel veel verschil. De meeste hebben een Bafang-motor.’
‘Een fiets met voorwielmotor is voor veel fietsers een goede elektrische fiets. De motor is minder krachtig om te voorkomen dat je gaat slippen. Als je de e-bike gebruikt voor de dagelijkse ritjes in de stad of door de polder dan is een voorwielmotor gewoon prima. Maar het gebrek aan kracht maakt een elektrische fiets met voorwielmotor ongeschikt voor de hellingen. Als je de fiets daarvoor wilt gebruiken, kun je beter een middenmotor kiezen.’

Meehelpen? Word lid!

De Fietsersbond is de onafhankelijke belangenbehartiger van fietsers. We kunnen je hulp goed gebruiken om het fietsen aangenamer en veiliger te maken.

Ja, ik word lid
MG_44931

Achterwielmotor: ‘Alleen nog op speedpedelecs en hippe e-bikes’

‘Een achterwielmotor heb je bijna niet meer. Eigenlijk alleen nog te vinden op speedpedelecs en hippe e-bikes voor in de stad. Het probleem is de bergen. Als je klimt wordt de motor te warm en schakelt dan uit. Daarom laten de meeste fabrikanten de achterwielmotor links liggen. De hippe e-bikes voor in de stad hebben dit oververhittingsprobleem niet. Door de snelheid koelt de motor voldoende.’

Wat is het koppel van een motor?

‘Vrijwel alle elektrische fietsen zijn begrensd op een vermogen van 250 watt. Maar er zijn wel grote verschillen in kracht. Het koppel van de motor geeft aan met hoeveel kracht de motor maximaal het kettingblad kan aandrijven. Het koppel van een motor wordt uitgedrukt in newtonmeter (Nm). Hoe hoger het getal, hoe hoger het koppel. Wat betekent dat in de praktijk voor de fietser? Met een motor met een hoog koppel kun je makkelijk wegrijden of (eventjes) in een laag traptempo blijven fietsen als bijvoorbeeld de weg een stuk steiler wordt. Met een hoog koppel hoef je minder te schakelen omdat de motor ook bij een laag traptempo vol vermogen kan leveren.’

En wat betekenen de Nm-getallen van de motor?

Een rekenvoorbeeld
Een motor met koppel van 40 Nm levert bij een traptempo van 60 omwentelingen per minuut pas zijn maximale vermogen. Een motor met koppel van 80 Nm levert bij een traptempo van 30 omwentelingen per minuut al zijn maximale vermogen.

De vuistregel is: hoe hoger het Nm-getal, hoe meer ondersteuning je krijgt met een laag traptempo.

Krachtsensor of rotatiesensor?

Een e-bike geeft alleen ondersteuning als je zelf de trappers rondtrapt. Het meten kan op twee manieren. Een rotatiesensor kijkt alleen of de trapas draait. En een krachtsensor meet ook hoeveel druk je op de pedalen zet.
Met een rotatiesensor is de mate van ondersteuning  onafhankelijk van je eigen inspanning. Je kunt als je wilt weinig druk op pedalen zetten en toch de volle ondersteuning krijgen.
Met een krachtsensor is de mate van ondersteuning   afhankelijk van je eigen inspanning. Dit voelt natuurlijker Met krachtsensor is het alsof je een toverdrankje hebt geslikt en veel sterker bent geworden. Maar je moet wel zelf altijd een bepaalde inspanning leveren.

Wat zijn de voor- en nadelen van een rotatiesensor?

Pluspunten

  • Goedkoop
  • Ook veel ondersteuning mogelijk als je zelf weinig kracht levert
  • Betrouwbaar ( in combinatie met voorwielmotor betrouwbaarder dan krachtsensor)

Minpunten

  • Start met vertraging: hij begint pas als je de pedalen al rond zijn geweest
  • Stopt met vertraging: hij gaat nog even door wanneer je stopt met trappen.
  • Voelt minder natuurlijk dan krachtsensor
  • Als je loopt met de fiets aan de hand en trappers draaien mee(door bv stroef lopende versnellingsnaaf)start de ondersteuning
  • Vooral bij het wegrijden kan het lastig zijn dat de ondersteuning vertraagd start.
  • Als je onbelast de pedalen draait, bijvoorbeeld bij een manoeuvre, kan toch de ondersteuning vol starten.

Wat zijn de voor- en nadelen van een krachtsensor?

  • Ondersteuning voelt natuurlijk aan
  • Ondersteuning start direct bij wegrijden
  • Ondersteuning stopt direct bij stoppen trappen
  • Ondersteuning start niet als je de pedalen onbelast draait, bijvoorbeeld bij een manoeuvre of lopen met de fiets

Minpunten:

  • Als je zelf weinig energie  wilt of kunt leveren levert de motor ook weinig ondersteuning
  • Duurder dan rotatiesensor
  • In combinatie met voorwielmotor heb je een losse onderhoudsgevoelige krachtsensor nodig.

Bij sommige systemen moet de sensor regelmatig opnieuw gekalibreerd worden.

Benieuwd naar de beste E-bikes van 2022?

Vraag de gratis special aan en lees alles over de top 10 E-bikes, trends, onderdelen en tips. Deze special wil je als fietser niet missen.

Ja, ik vraag 'm aan!