Nieuws

Goede verlichting is belangrijk, maar bonnenpaniek is onnodig

Geplaatst op:
08-07-2015

Uit onderzoek van het Algemeen Dagblad blijkt vandaag dat de politie steeds minder bekeuringen uitdeelt voor het fietsen zonder licht. In het artikel wordt gesuggereerd dat de Fietsersbond veel dodelijke fietsongelukken verwacht door het ontbreken van verlichting. Die suggestie is onterecht.

Geen verband

Fietsersbond reikt twee extra prijzen uit rond Fietsstadverkiezing

Geplaatst op:
30-06-2015

De Fietsersbond reikt in het kader van de Fietsstadverkiezing twee extra prijzen uit. Deze prijzen zijn respectievelijk voor de best samenwerkende regio en de gemeente met de beste cijfermatige onderbouwing van haar fietsparkeerbeleid. De beide prijzen zullen worden uitgereikt op het Fietsstad-symposium: Bikenomics op 13 oktober aanstaande.

Speciale fietsrouteplanner voor de Tour

Geplaatst op:
26-06-2015

Plan je route naar de Tour de France in Utrecht met de speciale Tourrouteplanner van de Fietsersbond en Conclusion

Tour-routeplanner

Alexandra van Huffelen nieuwe voorzitter Fietsersbond

Geplaatst op:
22-06-2015

Alexandra van Huffelen (46) is afgelopen weekend door de Ledenraad van de Fietsersbond benoemd tot nieuwe voorzitter van de vereniging. Ze volgt in deze functie Marijke van Haaren op die na acht jaar voorzitterschap statutair aftreedt.

Fietsersbond ontvangt bedenker 8-80 steden

Geplaatst op:
16-06-2015

De Fietsersbond ontvangt deze week Gil Peñalosa in Nederland. De van oorsprong Colombiaanse stedendeskundige is de bedenker van de 8-80 Cities-filosofie. Die gaat er vanuit dat wanneer je een stad bouwt waarin kinderen van 8 en ouderen van 80 zich zelfstandig voort kunnen bewegen, je de perfecte stad bouwt. De Fietsersbond heeft deze filosofie omarmd, en wil deze week zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met de ideeën van Gil Peñalosa.

Meer aandacht voor de fiets in provinciale coalitieakkoorden

Geplaatst op:
04-06-2015

In de provinciale coalitieakkoorden die zijn afgesloten en de komende weken in de nieuwe Provinciale Staten worden besproken komt in bijna alle gevallen een serieuze passage voor over het fietsbeleid. Vooral de snelfietsroutes en de opkomst  van de e-bike krijgen de nodige aandacht in de akkoorden. De Fietsersbond, die uitvoerig inhoudelijk input leverde en alle provinciale programma’s met elkaar vergeleek, is positief over de uitkomst.

Fietsersbond blij met openhouden Limburgse overwegen

Geplaatst op:
30-05-2015

Goed nieuws voor fietsers in Limburg: drie spoorwegoverwegen in Elsloo, Geleen en Heerlen worden niet opgeheven. Prorail had gepland om deze onbewaakte spoorwegovergangen te sluiten. Daarmee werden fietsers, hardlopers, wandelaars en paardensporters gedupeerd omdat hun route dan langer zou worden en soms ook onveiliger.  Door druk van de Fietsersbond en de belangenorganisaties voor lopen, fietsen en paardensport is dit nu van de baan.

'Geen brommerhelm voor snelle e-bike'

Geplaatst op:
29-05-2015

Bestuurders van een snelle e-bike (speed pedelec) moeten niet verplicht worden om een bromfietshelm op te zetten. De Fietsersbond, de VNG, het IPO, de BOVAG, RAI Vereniging en Vereniging DOET hebben dat aan de Tweede Kamer laten weten. Een fietshelm (Norm EN 1078) is een betere oplossing. De organisaties vrezen dat verplichting van de bromfietshelm leidt tot een roemloos einde van de snelle e-bike.

Fietsersbond regelt extra fietsstallingen voor de Tour

Geplaatst op:
12-05-2015

Fietsersbond verleidt regio Utrecht met extra fietsstallingen voor de Tour 

De Fietsersbond organiseert voor de Tour de France van 1 tot en met 5 juli een uniek experiment: kun je mensen uit de regio verleiden om met de fiets naar een groot evenement te komen? Hoef je dan minder bussen in te zetten?

Aantal dode fietsers blijft gelijk, Fietsersbond heeft wel zorgen

Geplaatst op:
30-04-2015

Het aantal fietsers dat overlijdt na een verkeersongeval is in 2014 zo goed als gelijk gebleven, dat blijkt uit cijfers van het CBS en Rijkswaterstaat. In 2014 overleden er 185 mensen, tegen 184 in 2013. De Fietsersbond vindt dat de overheid werk moet blijven maken van verkeersveiligheid, maar dat ook de algehele verkeersgezondheid moet worden meegewogen.