Actieplan fietsparkeren bij stations onvoldoende

Fietsersbond vreest grote problemen rond stations grote steden
De Fietsersbond is verheugd dat minister Schultz op 28 juni 2011 een Actieplan Fietsparkeren bij stations heeft gepubliceerd. Het actieplan is nodig om capaciteitstekorten in te halen en om een vernieuwende aanpak bij de grotere stations mogelijk te maken. De inhoud van het actieplan is echter op onderdelen onvoldoende.

De minister herhaalt dat er 107 miljoen beschikbaar is voor stationsstallingen en suggereert bij de begrotingsbehandeling nog eens 67 miljoen te vragen. Daarmee komt ze echter – ook als er wordt uitgegaan van 50% co-financiering door gemeenten en provincies – niet bij het benodigde bedrag van 450 tot 650 miljoen euro. Dit bedrag is nodig om het totaal van 180.000 tot 260.000 extra plekken tot 2020 te financieren. De aanpak is daarmee niet robuust genoeg. Vooral in de grote steden, waar de stations ingrijpend verbouwd worden, dreigen er met de huidige budgetten volstrekt onvoldoende plekken gebouwd te worden.

Altijd een gratis variant
De minister stelt verder dat de huidige verplichting om zowel gratis als betaalde plekken aan te bieden vervalt. De Fietsersbond vindt dat ook in de toekomst altijd een goede gratis variant moet worden aangeboden. Dat kan door combinaties van gratis en betaalde plekken, door alle plekken gratis aan te bieden of door alle plekken in gebouwde voorzieningen aan te bieden met een gratis stallingsduur van 48 uur en daarna betaling in te stellen. De Fietsersbond vreest dat het uitsluitend aanbieden van betaalde plekken het fietsen naar het station zal ontmoedigen en dat fietsers de bus of de auto zullen nemen.  Betalen is in strijd met het doel om meer mensen te laten fietsen, vanuit het oogpunt van leefbaarheid, gezondheid en milieu. Ook zal er rondom de stations een groot en duur handhavingsprobleem in de openbare ruimte ontstaan.

Het voornemen van de minister is om na 2020 het fietsparkeren bij stations volledig te decentraliseren naar gemeenten en provincies. De Fietsersbond vindt dat geen goed idee, omdat nationale inhoudelijke en financiële randvoorwaarden nodig zijn om de gouden combinatie fiets-trein in stand te houden. Reizigers op het hoofdrailnet hebben daar recht op. Naast gratis plekken gaat het daarbij ook om openingsuren van de eerste tot de laatste trein en menselijk toezicht in beveiligde stallingen.

Het actieplan zal na het reces in de Tweede Kamer besproken worden. De Fietsersbond zal daarbij bovenstaande punten met klem onder de aandacht van de Kamer brengen.

Van deze reactie is ook een uitgebreide versie (PDF) beschikbaar.

Categorieën