Bereidheid tot beter verkeersgedrag gegroeid

De Fietsersbond voert vanaf 2009 de campagne Vriendelijkverkeer.nl. Met deze campagne wil de Fietsersbond bereiken dat verschillende verkeersdeelnemers, ook fietsers, meer rekening met elkaar houden in het verkeer. Hierdoor kan het verkeer veiliger en plezieriger worden. De bond liet dit jaar door Perspective onderzoeken wat mensen van de campagne vinden en hoe de verschillende verkeersdeelnemers denken over verkeersgedrag. De belangrijkste conclusies:

Impact campagne

  • De evaluatie van de campagne is gunstig. Zowel de TV-spot, radiospots en posters worden positief tot zeer positief ontvangen.
  • De positieve insteek van de campagne wordt door het publiek gewaardeerd. Aanbevolen wordt om de nadruk te leggen op het thema ‘maak contact met elkaar, laat weten wat je van plan bent’. 
  • Perspective schat in dat de campagne 1/5e van het publiek bereikt. 2/3e van het bereikte publiek is bereid het eigen verkeersgedrag te verbeteren. 
  • De beoordeling van de campagne door fietsers en automobilisten is min of meer gelijk.

Verkeersbeleving

  • Het valt op dat fietsers in grote steden zich vaker ergeren aan andermans verkeersgedrag (zowel van fietsers als van automobilisten).
  • Fietsers voelen zich onveiliger in het verkeer en zijn van mening dat asociaal verkeersgedrag is toegenomen t.o.v. 2006
  • Automobilisten vinden ook dat het asociaal verkeersgedrag is toegenomen, maar voelen zich toch minder onveilig in het verkeer t.o.v. 2006.
  • Haast is voor fietsers in de grote steden een reden om de verkeersregels te overtreden. 
  • Automobilisten ergeren zich aan fietsers als die (1) naast elkaar fietsen, (2) geen richting aangeven en (3) fietsen zonder verlichting.) Fietsers ergeren zich daarnaast ook aan andere onoplettende fietsers. 
  • De wil onder fietsers om het gedrag te verbeteren lijkt toegenomen t.o.v. 2009. Automobilisten zijn over het algemeen bereid om op hun verkeersgedrag te letten. 
  • Fietsers ergeren zich het meest aan automobilisten in kruispuntsituaties (voorrang geven, richting aangeven, hoge snelheid) en wanneer zij op geringe afstand inhalen.

Logo vriendelijkverkeer.nl

De Fietsersbond is blij met de toegenomen bereidheid zich socialer te gedragen in het verkeer. Dit najaar worden de Radio- en TV spotjes uitgezonden in de provincies Drenthe, Overijssel en Flevoland en zijn posters met het thema: altijd eerst in de spiegel kijken te zien op straat. Het thema voor 2012 van de campagne Vriendelijkverkeer.nl wordt: Maak contact met elkaar en laat zien wat je van plan bent. Hiervoor worden onder andere posters ingezet en maken scholieren in het kader van de maatschappelijke stage filmpjes over verkeersgedrag.

Het volledige rapport van Perspective is hier te lezen in PDF formaat.

Categorieën