Compensatie voor verdwenen oversteken

Minister Schultz heeft beloofd de barrièrewerking van spoorwegen en autowegen tegen te gaan. ‘De minister vindt dat Rijkswaterstaat en ProRail moeten zorgen voor compensatie als wandel- en fietspaden in het gedrang komen.’

Schultz heeft de toezegging gedaan tijdens de behandeling van de initiatiefnota Een Stap Vooruit, waarin 39 voorstellen staan voor uitbreiding en betere benutting van het recreatieve fiets- en wandelpaden.
‘Het is nog geen wettelijke bescherming, dat hadden we natuurlijk het liefst gehad. Maar er komt wel een richtlijn waarin staat dat de afstand tussen twee oversteken maximaal 500 tot 1500 meter mag zijn’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond. ‘Er kan wel vanaf geweken worden, maar dat moet gemotiveerd worden. En dat is een groot verschil met hoe het nu is.’

Compensatie

‘Bij een verbreding van een provinciale weg verdwijnen soms twee van de drie oversteken waardoor fietsers kilometers moeten omfietsen. Bij spoorprojecten hebben organisaties als de Fietsersbond al een adviesfunctie. Nu krijgen we die rol ook bij wegen. De minister vindt dat Rijkswaterstaat en ProRail moeten zorgen voor compensatie als wandel- en fietspaden in het gedrang komen door een nieuwe weg.’

Rapporteren

Martijn van Helvert (CDA) diende – mede namens SP en PvdA – een motie in om de initiatiefnota tot uitgangspunt van rijksbeleid te kiezen. Minister Schultz vond deze motie te ver gaan, maar verklaarde zich bereid voortaan jaarlijks in het Meerjaren Investeringsprogramma Ruimte en Transport (MIRT) te rapporteren over de voortgang van het fiets- en wandelbeleid.

Categorieën