Evaluatie subsidieregeling Fietsersbond zeer positief

In de Subsidieregeling vereniging Fietsersbond 2007 is vastgelegd dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu jaarlijks subsidie verstrekt aan de vereniging Fietsersbond. De subsidieregeling loopt af in 2011 en daarom heeft XTNT Experts in Traffic and Transport in opdracht van het ministerie een evaluatiestudie uitgevoerd naar de doeltreffendheid en effecten van de subsidieregeling in de praktijk.

Uitgevoerde activiteiten
In de subsidieregeling is opgenomen dat de subsidie ingezet mag worden voor het in stand houden van de vereniging en voor het uitvoeren van projecten gericht op belangenbehartiging, het handhaven of verhogen van het aantal fietsers en het verhogen van de verkeersveiligheid. Binnen deze randvoorwaarden bepaalt de Fietsersbond waaraan zij de subsidiegelden besteedt. Het ministerie stuurt hier beperkt op.

Concreet heeft de Fietsersbond de volgende activiteiten ondernomen met de subsidiegelden:

  • de ondersteuning van vrijwilligers door professionele krachten van het Landelijk Bureau (vraag- en aanbodgericht);
  • de ondersteuning van lokale afdelingen bij het werven van vrijwilligers;
  • de ondersteuning van Fietsersbond leden en overheden bij de groei van het aantal afdelingen;
  • het uitvoeren van projecten samen met de lokale afdelingen en provinciale teams met als doel het
  • analyseren van het lokale en regionale fietsklimaat, het mogelijk maken van een benchmark tussen overheden (Fietsbalans) en het kunnen melden van ergernissen in infrastructuur (Meldpunt ‘Mijn slechtste fietspad’);
  • de inbreng van kennis en ervaring bij kennisontwikkeling over onderwerpen gerelateerd aan de fiets door deelname aan diverse CROW-werkgroepen en het Fietsberaad;
  • de inbreng van de fiets in het beleid van grote landelijke partijen;
  • het uitwerken van de koers en richting van de Fietsersbond.

De Fietsersbond houdt zich aan de procesmatige en inhoudelijke randvoorwaarden die gesteld zijn in de subsidiebeschikking. De activiteiten passen binnen de randvoorwaarden van de subsidiebeschikking: de Fietsersbond heeft expliciet aandacht gegeven aan het verhogen van de verkeersveiligheid en het verhogen van het gebruik van de fiets. Alle activiteiten dragen bij aan de belangenbehartiging op lokaal, regionaal en landelijk niveau. De uitgevoerde projecten passen bij het werk van een belangenvereniging.

Belangenbehartiging is effectief
Beleidsmedewerkers van overheden en de vrijwilligers van de Fietsersbond beoordelen de belangenbehartiging op lokaal, regionaal en landelijk niveau als effectief. De Fietsersbond behaalt concrete resultaten en krijgt op alle overheidsniveaus onderwerpen op tafel. De beleidsmedewerkers zien een toegevoegde waarde van de Fietsersbond en beoordelen de adviezen over het algemeen als goed. Aandachtspunt is de manier van adviseren door de vrijwilligers. De vrijwilligers zijn positief over de ondersteuning die zij krijgen en geven aan dat dit hun belangenbehartiging verbeterd.

Fietsersbond werkt doeltreffend
De Fietsersbond zet de subsidie doeltreffend in: zij werkt doelgericht en projectmatig. Daarnaast is zij een fijne samenwerkingspartner voor vrijwilligers en landelijke partijen. Belangrijk positief punt is dat de Fietsersbond de fiets plaatst in het totale verkeers- en vervoerssysteem en zich niet beperkt tot de fiets. Daarnaast vraagt zij niet alleen om aandacht en maatregelen, maar denkt en werkt zij mee.

Lees hier het volledige rapport (pdf).

Categorieën