Fietsstimulering vraagt om integrale aanpak: rij2op5 seizoen gestart

Fietsstimulering is een zaak van de overheid, het bedrijfsleven en de fietser zelf. Goede infrastructuur en fietsfaciliteiten in de openbare ruimte en bij bedrijven zijn belangrijk, maar er is ook een extra prikkel nodig om automobilisten op de fiets te krijgen. De provincie Utrecht, SNS Reaal, FNV Bondgenoten, KNOV, PepsiCo, Belastingdienst, ASR Nederland N.V., TNO, Gemeente Utrecht, SVB en Conclusion gaven maandag 21 maart de aftrap voor het rij2op5 seizoen 2011. Met deze campagne wil de Fietsersbond in samenwerking met het bedrijfsleven het fietsen naar het werk stimuleren.

Bedrijven geven het goede voorbeeld
Het begin van de lente is het juiste moment om een fietsstimuleringscampagne te starten. Tijdens de kick-off maandag waren er goede voorbeelden van hoe de bedrijven de campagne rij2op5 gebruiken voor fietsstimulering. Zo maakt SNS Reaal de aanschaf van een E-bike aantrekkelijk door het verstrekken van een renteloze lening die afbetaald wordt met de reiskostenvergoeding. Wethouder van Verkeer Frits Lintmeijer van de gemeente Utrecht schafte onlangs ook een E-bike aan: ‘Ik heb hierdoor ervaren dat een E-bike de drempel om te gaan fietsen echt verlaagt’. Verder organiseerde ASR een fietsmarkt in samenwerking met de plaatselijke fietshandelaar Van Meerten Tweewielers en bij de FNV staat het fietsen centraal tijdens een gezondheidsmarkt. Maar er zijn meer goede voorbeelden.

Rij2op5
De campagne rij2op5 richt zich op werknemers die dicht bij hun werk wonen en toch uit gewoonte altijd de auto pakken.  Met de inzet van onder andere E-bikes, routeadvies, fietsambassadeurs en prikkelende campagnematerialen zoals felgekleurde weegschalen voor in de kantine willen de organisatoren automobilisten verleiden vaker de fiets te pakken. Een groot deel van de files rondom steden wordt veroorzaakt door mensen die dicht bij hun werk wonen. Doel van de campagne is dan ook de bereikbaarheid in Nederland te vergroten door meer mensen te laten fietsen. Vervanging van autoritten door de fiets levert daarnaast een positieve bijdrage aan de gezondheid en het leefmilieu. “ En twee dagen fietsen naar het werk maakt al een groot verschil,”aldus Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond. Na Utrecht start dit voorjaar rij2op5 ook bij bedrijven in Woerden, Nieuwegein, IJsselstein, Nijmegen, Arnhem en de regio Haaglanden.

Maatschappelijke baten snelle fietsroutes
Recent heeft de Fietsersbond binnen het project Fiets filevrij aan Goudappel Coffeng gevraagd, de potentie van fietsgebruik in beeld te brengen en te onderzoeken op welke manier verbetering van fietsroutes tot fietssnelwegen kan bijdragen aan het stimuleren van fietsgebruik bij werknemers. Uit dit rapport blijkt dat verbetering van fietsroutes tot snelle fietsroutes of fietssnelwegen de concurrentiepositie van de fiets ten opzichte van de auto, aanzienlijk verhoogt. Daarnaast heeft het ook verschillende maatschappelijke baten:

  • Door de aanleg van fietssnelwegen verlaagt het autogebruik waardoor er jaarlijks 80 miljoen kg minder CO2 uitstoot is.
  • Fietsbeweging leidt tot meer vitaliteit. Door gebruik van fietssnelwegen wordt jaarlijks € 100 mln. bespaard op gezondheidszorg en op vroegtijdig overlijden. 
  • Door een hogere fietssnelheid neemt de reistijd in de spitsuren af met 15.000 uren per dag. Omgerekend naar waardering van de reistijd betekent dit een besparing van 40 mln. per jaar. 
  • Door fietssnelwegen daalt het aantal autoritten met  1% en stijgt het aantal fietsritten met 1,5%.

Het volledige rapport van Goudappel Coffeng is hier te downloaden.

Kansen genoeg dus om met de fiets de mobiliteit en Nederland op gang te houden. De Fietsersbond zal zich ook in 2011 actief inzetten om deze boodschap onder de aandacht te blijven brengen.

Categorieën