Minister Schultz over scooteroverlast

Minister Schultz is in een uitgebreide brief aan de Tweede Kamer ingegaan op de bestrijding van scooteroverlast. De maatregelen die de minister voorstelt zijn volgens de Fietsersbond een stap in de goede richting.

De minister reageert met haar brief op oproepen van de Fietsersbond om de overlast door snorscooters te bestrijden. Aanleiding waren daarnaast een aangenomen motie van de Tweede-Kamerleden Dijksma en Monasch en een nota van de GroenLinks-gemeenteraadsfractie in Amsterdam.

De belangrijkste aanbeveling die de minister bestaat uit het terugdringen van de meetmarges bij overschrijding van de maximumsnelheid. Nu wordt een snorscooter die 25 kilometer mag rijden pas bekeurd bij een snelheid op de rollentestbank van 39 kilometer per uur. De minister schrijft:

  • na te gaan of de 5 kilometer marge bij de permanente eisen van brom-en snorfietsen binnen de Europese regelgeving omlaag kan;
  • de 5 kilometer marge bij de rollenbanktest omlaag kan;
  • het Openbaar Ministerie de 4 kilometer marge voor vervolging gaat laten vervallen.

Resultaat van deze drie aanpassingen zal zijn dat snorscooters die te hard rijden veel sneller bekeurd kunnen worden.

De minister stelt verder tegen verplaatsing van de snorscooter naar de rijbaan te zijn, vanwege de snelheidsverschillen tussen snorscooter en overig verkeer. Zij voegt daar echter aan toe: “Onder bepaalde omstandigheden kan de afweging gemaakt worden om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen. De lokale overheid is bij uitstek geschikt om een dergelijke afweging te maken. De wet biedt daartoe al verschillende mogelijkheden”.

De Fietsersbond juicht het toe dat de marges bij snelheidsovertredingen omlaag gaan. Daaraan wil de bond de ambitie koppelen dat binnen een jaar minimaal 85% van de snorscooters zich houdt aan de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. De Fietsersbond betreurt dat de minister geen landelijke veranderingen wenst over de plaats van de snorscooter op de weg. De bond hoopt dat gemeenten waarin veel scooteroverlast bestaat, zoals Amsterdam, over zullen gaan tot een lokale proef om snorscooters van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen.

Categorieën