Ongevallen met oudere fietsers

Het aantal ongevallen met oudere fietsers is in 2009 weer toegenomen. Dat maakte minister Schultz vanochtend bekend op de radio. De meerderheid van ongevallen met fietsers zijn eenzijdig: ongevallen waarbij geen andere partijen betrokken zijn. Vooral oudere fietsers hebben een verhoogd risico op letselongevallen. Oorzaken zijn slechte infrastructuur (paaltjes), drukte op het fietspad en individuele oorzaken als teruglopende beheersing van de fiets en toenemende breekbaarheid van de oudere fietser.

Vorig jaar onderzocht de Fietsersbond de verkeersveiligheid van de oudere fietser (bekijk hier het rapport, pdf). Enkele opvallende conclusies uit deze studie zijn:

  • in gemeentes waar meer ouderen fietsen, lopen oudere fietsers minder risico op een ongeval
  • in gemeentes met meer verkeershinder en meer geluid op straat lopen oudere fietsers meer risico op een ongeval.

Vanwege de toenemende vergrijzing vergt de veiligheid van de fietsende oudere steeds meer aandacht. Er zijn verschillende mogelijkheden om de eenzijdige ongevallen bij oudere fietsers te verminderen. De minister en de Fietsersbond zitten op één spoor wat betreft de aanbevelingen hiervoor:

  • betere fietsinfrastructuur: minder obstakels en bredere fietspaden
  • betere scheiding van gemotoriseerd verkeer
  • fietseducatie voor oudere fietsers

Fietseducatie is een onderwerp waar de Fietsersbond al enkele jaren actief mee is, samen met verkeersveiligheids- en ouderenorganisaties. Via de Fietsschool organiseert de Fietsersbond “Fietsinformatiedagen” met een speciaal programma gericht op de oudere fietser. In deze training worden oudere fietsers zowel theoretisch als in de praktijk bijgeschoold. Tijdens de lessen krijgen de deelnemers verkeerstheorie uitgelegd, onderzoeken ze of er problemen zijn met het gehoor, zicht of reflexen en krijgen de deelnemers tips om binnen hun mogelijkheden beter en veiliger te kunnen blijven fietsen.

Ook RTL Nieuws berichtte over de Fietsschool.

Categorieën