Overheid moet ingrijpen tegen opgevoerde snorscooters

Afgelopen zaterdag besteedde het tv-programma Kassa aandacht aan de snorscooters. Uit de uitzending bleek dat het heel eenvoudig is om een opgevoerde snorscooter te kopen (bekijk het fragment hier). Zonder problemen werd de snelheidsbegrenzer verhoogd van 25 km/h naar 40, 50, 60 en zelfs 70 km/h. Niet zo gek, dat bij metingen blijkt dat 95 % van de snorfietsen te hard rijdt en de meeste veel te hard.1. Met alle overlast en verkeersonveiligheid van dien. Arien de Jong zei namens de Fietsersbond in de uitzending dat fietsers zich door de scooteroverlast niet meer veilig voelen op het fietspad.

In 2004 sloot de overheid een convenant af met de branche om het opvoeren van brom- en snorfietsen te beteugelen. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu onderstreepte in de beantwoording op Kamervragen eind vorig jaar nog eens het belang van dit convenant. Op de website van Kassa! noemde directeur Koos Burgman van de BOVAG dit convenant sterk verouderd en niet meer toepasbaar, daarmee de praktijk van de afgelopen jaren bevestigend. Het kamerlid Dijksma (PvdA) stelt dan ook terecht dat ze jarenlang door de branche verkeerd voorgelicht is.

Burgman liet op de website weten dat de brancheorganisaties werken aan een nieuw convenant. Op zich prima, maar de Fietsersbond vindt het tijd worden dat de overheid zelf de handhaving van de regels weer ter hand neemt, zowel op straat als in de winkel. Het grootschalig overtreden van de voertuigeisen door het opvoeren zou aanleiding moeten zijn om de typegoedkeuring van deze
modellen snorfietsen ter discussie te stellen. De wet geeft de Rijksdienst voor het Wegverkeer hiertoe handvaten2.

1 | Zie http://www.fietsersbond.nl/nieuws/2011/01/fietsersbond-wil-einde-scheurende-scooters-op-amsterdamse-fietspaden
2 | in het bijzonder artikel 23 en 25 van de Wegenverkeerswet

Categorieën