header-groen

Weg met de kettingkast

Kettingkasten hebben twee doelen: kleren beschermen tegen kettingsmeer en de ketting beschermen tegen vuil. Veel mensen zweren bij een dichte kettingkast. Volgens TestKees zijn de nadelen groter dan de voordelen

kettingscherm

Wel of geen open draaiende ketting?

Veel mensen willen geen open draaiende ketting omdat de ketting dan vies wordt, het smeer er uitregent en de ketting snel slijt. Maar is dat nadeel wel zo groot? Een ketting op een derailleur slijt vooral zo snel omdat bij het schakelen het vuil steeds opnieuw op de ketting gebracht wordt. Maar op een fiets zonder derailleur en tandwielblokje komt het vuil vooral aan de buitenkant van de ketting terecht en daar kan het geen kwaad.
Door pekel gaat de ketting weliswaar roesten, maar dat is makkelijk op te lossen door een roestvrijstalen ketting, zoals de KMC Z1X Inox te monteren. Een alternatief is een ketting met een tegen roest beschermende coating.
Je moet je ketting natuurlijk wel regelmatig smeren. Kies dan een olie die aan je ketting blijft plakken tijdens regenbuien. Het heet olie voor wet conditions en kost.
En de extra slijtage? Een nieuwe ketting kost 10 euro. Montage van een ketting met sluitschakel, waarvoor je verder geen gereedschap nodig hebt, is ook eenvoudig. Dat is veel goedkoper dan een nieuwe dichte kettingkast of een nieuwe Chainglider.
De ketting schoonmaken raad ik niet aan. Hooguit kun je de ketting met een tuinslang afspoelen als er zand op zit. Ingewikkeld gaan doen met schoonmaakmiddeltjes, poetsapparaten of zelfs de ketting demonteren en schoonspoelen zal meer kwaad dan goed doen. Het onschuldige vuil dat aan de buitenkant zit spoel je daardoor juist weer tussen de schakels en het smeermiddel tussen de schakels er juist weer uit.

Conclusie
Met alle voor- en nadelen op een rij heb ik een duidelijke voorkeur voor het kettingscherm. Dat is veel praktischer en duurzamer dan de dichte kettingkast en de Chainglider. Met een roestvrijstalen ketting, een beetje extra onderhoud en iets vaker vervangen is het geen probleem dat de ketting meer bloot staat aan de open lucht. En die klassieke stalen kettingschermen zien er ook nog eens prachtig uit.

TestKees zet drie systemen van kettingbescherming op een rij:

De traditionele kunststof kettingkast 

kapottekettingkast1

 

  • De kettingkast zit in de weg als je het wiel wilt verwijderen. Afnemen en verwijderen is ingewikkeld en de kast raakt snel beschadigd.
  • De ketting loopt makkelijk aan tegen de kast, vooral als de ketting ouder is en slapper staat.
  • Door de kast is de ketting onbereikbaar als hij gesmeerd of vervangen moet worden.
  • De kast is erg kwetsbaar. In de praktijk zie je ook een groot aantal stadsfietsen met een kapotte kettingkast rondrijden.

De Hebie Chainglider

chainglider_gebruikt

+ Makkelijk op de fiets te klikken en eraf te halen. Geen gereedschap nodig.
– Minder bescherming dan dichte kettingkast
– Loopt altijd een beetje aan omdat hij op de ketting hangt. Wordt erger als de ketting ouder is.
– Demontage gaat iets makkelijker dan bij dichte kettingkast, maar is toch nog veel gedoe.
– Doorgaans niet erg duurzaam, vallen makkelijk stukken af.

Het kettingscherm 

kettingscherm

+ Broek wordt prima beschermd
+ Kettingscherm hoeft niet gedemonteerd te worden als het wiel eraf moet.
+ Ketting is goed bereikbaar om te smeren en te vervangen
+ Ketting loopt niet aan, ook niet als hij ouder wordt
+ Metalen exemplaren zijn onverwoestbaar. Zoals de kettingschermen op veel oude fietsen (Gazelle Grand Tourist, en de Kronan). De kunststof variant is veel kwetsbaarder.
– Ketting wordt viezer dan bij de dichte kettingkast en de Chainglider

 

Help je mee?

Wij strijden voor jouw belangen. We kunnen het niet alleen. Help je mee?

Ja, ik word lid!