header-groen

Soorten verlichting

Ruwweg zijn er twee soorten fietsverlichting. Lampen waarmee je alleen gezien wordt en lampen waarmee je zelf ook wat kunt zien. Rij je meestal door verlichte straten? Dan heb je waarschijnlijk genoeg aan een lamp waarmee je gezien wordt. Zie A. Rij je (ook) over donkere plattelandspaden? Kijk dan verder bij B.

A. Fietsverlichting om gezien te worden

ikzilight3led5

Het meest praktische lijken oplaadbare koplampen. Je moet ze elke 5 a 10 uur laden. Maar dat is een stuk praktischer dan steeds batterijen verwisselen.  Ze geven veel licht om goed gezien te worden zonder te verblinden. Een goed voorbeelden is de Spanninga Arco. Dankzij de gebogen lichtstrip is de lamp niet alleen recht voren goed zichtbaar maar ook van opzij. Een goedkoper alternatief is het Hema magneetlampje usb.  De magneetbevestiging tussen de lamp en de houder op het stuur lijkt praktisch dan de bevestiging met rubber elastiek van de Arco. .

Een goedkoop alternatief voor de USB-koplampen zijn batterijlampjes die weinig energie verbruiken en lekker lang meegaan. TestKees heeft een aantal gangbare lampjes onder de loep genomen. Als je het Ikzi lampjes van zo’n 5 euro en koopt, weet je zeker dat je waar voor je geld krijgt. De batterijen zijn vervangbaar. En ze zijn veilig, want ze geven genoeg licht om er mee gezien te worden (wat dus niet van alle geteste lampjes gezegd kan worden). 

Magneetlichten

Als het je er alleen maar omgaat dat je geen boete krijgt, kun je ook nog de magneetlampjes van Reelights overwegen.  Als je die eenmaal op je fiets hebt bevestigd, heb je er geen omkijken meer naar. Je hoeft nooit je batterijen te vervangen want ze lopen op magnetische krachten die bij het fietsen vrijkomen. Kanttekening van TestKees bij de naafversie: Duur, ze geven weinig licht en zitten ook nog eens op een plek waar ze slecht gezien worden. De markt van magneetlichten is overigens volop in beweging. Misschien dat het in de toekomst nog wel eens een goed alternatief wordt.

Tip: losse fietslampjes kun je ook met een tie-wrap vastmaken.

 

B. Fietsverlichting om zelf goed mee te zien

axendo 60 USB
Beeld-auteur: Kees Bakker

Wil je ook in donkere steegjes de omgeving nog goed kunnen zien? Rijd je veel over onverlichte plattelandswegen? Wil je ‘s nachts nog over bospaden raggen?
Dan zoek je een ander soort lamp. Eentje waarmee je zelf goed kunt zien. Daarbij gaat het niet alleen om zoveel mogelijk licht. Uitwaaierend licht in plaats van een felle, priemende bundel is beter. Dat heeft de maken met de werking van het oog.
TestKees beoordeelde de Spanninga Axendo60 koplampen als de beste van 2017. Die zijn niet duur. Voor zo’n 40 euro heb je daarmee een zeer goede koplamp.

Is meer licht altijd beter?
Nee. Dat heeft te maken met de werking van het oog. Dat past zich aan aan de hoeveelheid licht. Zo kun je bij maanlicht vaak goed fietsen. Als een fietslamp fel is maar een smalle bundel licht geeft, zie je alleen op de plek van die smalle bundel goed. Daarbuiten is het pikkedonker. De breedte van de bundel kun je voor een deel regelen door de lamp verder voor je op de grond te richten. Zie ‘afstellen koplamp’.

Waarom zou je zo’n goede koplamp kopen?
De fietslamp die standaard op nieuwe fietsen wordt gemonteerd, is zelden het beste van het beste. Fietslampen zijn vaak sluitpost, terwijl goed licht een wereld van verschil kan maken. Veel lange-afstandsfietsforenzen hebben dat al ontdekt. Mountainbikers die ‘s nachts door de bossen rijden, geven er ook grof geld aan uit. Maar een goede lamp kan ook een zegen zijn voor de wat oudere fietser. Als je zicht wat minder wordt of als je wat banger bent geworden om te fietsen, is het een verademing om, in plaats van vage silhouetten, duidelijk te zien dat links een schuur staat, rechts een vervaarlijk fietspaaltje, en dat op tien meter afstand een man met een slingerende hond wandelt.

Krijg ik een boete als mijn batterijen bijna leeg zijn?
In Duitsland moet fietsverlichting een bepaalde sterkte hebben, maar in Nederland niet. Als het je er alleen maar om gaat dat je geen boete krijgt, kun je dus lang doorrijden met batterijen die amper nog licht geven. In het licht van je eigen veiligheid kun je het beter niet zo ver laten komen.

Naafdynamo vs oplaadbare batterijen (accu)

Een krachtige koplamp kan branden op naafdynamo of oplaadbare batterijen (of interne of externe accu). Voor de lichtopbrengst maakt het niks uit. LED-lampen zijn inmiddels zo goed dat ze met naafdynamo zeer veel licht geven.

Een naafdynamo heeft nauwelijks nadelen. Doet het altijd, hoog rendement en geluidloos. Een koplamp met accu heeft als nadeel dat je op tijd moet laden en dat je de accu niet leeg mag bewaren. En dat een acculamp toch onbetrouwbaarder lijkt dan een naaf met koplamp. Toch zijn er voordelen aan een koplamp met accu:

  • Een koplamp met accu is ook te gebruiken als zaklamp. Handig bij pech onderweg, op fietsvakantie of gewoon voor algemeen gebruik.
  • Een koplamp met accu is makkelijker te gebruiken op verschillende fietsen
  • Een koplamp met accu hoef je niet op de fiets mee te sjouwen als je alleen overdag fiets.
  • Het licht opwekken met een naafdynamo kost zo’n 0,5 km (5 a 7 watt) aan snelheid.

 

Wettelijke regels fietsverlichting:
Hema wheellight

Voor fietsverlichting gelden in Nederland een beperkt aantal regels. Zo mag fietsverlichting niet knipperen. En je mag je fiets ook niet uitdossen met kerstlichtjes in je wiel en grappige ledjes rond je frame. Bekijk alle regels voor fietsverlichting.