3 Fietsroutes van Wielwijk naar centrum Dordrecht

Er zijn maar liefst 3 fietsroutes tussen krachtwijk Wielwijk en het centrum van Dordrecht. Dat bleek tijdens de bewonersavond in het kader van de fietsvriendelijke wijk op 14 september in De Markt (Admiraalsplein). Dat is één route meer dan ons uit eerdere besprekingen was gebleken. Nogmaals het bewijs dat een fietser altijd op zoek is naar een route die voldoet aan de eigen wensen (qua snelheid, directheid, veiligheid of mooiheid), en zich niet tot een door de gemeente gewenste route beperkt.

Route 1: Zuidendijk – Viottakade – Hugo de Grootlaan

De fietsroute vanuit Wielwijk via de Zuiderdijk, Viottakade en onder het spoor door naar de binnenstad is een korte, snelle route, waar in de afgelopen jaren een aantal verbeteringen zijn doorgevoerd. Dit is over het algemeen ook een autoluwe route, m.u.v. het deel vanaf de Weg der Verenigde Naties naar het Admiraalsplein.

Bewoners maken veel gebruik van deze route, maar merken op dat er een flink aantal onveilige kruisingen te passeren zijn:

  • Hoek Admiraalsplein – Karel Doormanweg kent een onoverzichtelijke indeling, met de voorrangsweg die rechtsaf buigt.
  • Rond schooltijden zorgen de scholierenbusjes bij de school aand e K. Doormanweg voor extra drukte en een versmalling van de vrije ruimte op de weg.
  • De kruising van de Weg der VN is voor fietsers niet optimaal ingericht. De smalle rijstroken zijn niet uitnodigend voor ouders om met hun kind(eren) naar de stad toe te fietsen.
  • Op de kruising Patersweg – Zuidendijk zijn de fietsstroken beeindigd en is het voor fietsers moeilijk om linksaf de Zuidendijk op te gaan a.g.v. het gelijktijdige groen voor het autoverkeer.
  • Op de Viottakade is de fietsstrook niet consequent aangelegd. De paaltjes versmallen de fietstrook, zodat het daar onmogelijk is om met zijn tweeën naast elkaar te fietsen.

Route 2: Patersweg – Krijspijnseweg 

De tweede route loopt via de Krispijnseweg, een drukke route voor het autoverkeer maar met fietspaden voor de fietsers, die voor de wijken Crabbehof en Sterrenburg de route naar het centrum en het station is. Het lawaai van de auto’s blijft net als de vieze lucht een probleem voor fietsers. Bovendien staan er veel verkeerslichten langs deze route. Ze staan er om het autoverkeer goed af te wikkelen, maar voor fietsers heb je er (vooral buiten de spits) alleen maar last van.

Route 3: Mijlweg – Weg der VN – Achterhakkers

Nu blijkt dat bewoners ook een derde route langs de snelweg gebruiken om naar de stad te fietsen. Ze fietsen vanuit Wielwijk via de fietsbrug aan de noordwestzijde over de A16 en dan via een fietspad langs de Mijlweg en de Weg der VN naar de binnenstad. Een route met weinig kruisingen of stoplichten, maar lopend langs het industriegebied en de Oude Maas, waardoor de sociale controle met name ‘s avonds een probleem is.

Om het fietsgebruik in Wielwijk te verhogen, zullen ook de routes naar het centrum, het Leerpark, de sportboulevard, ziekenhuis en de Bieschbos op orde  moeten zijn. Bewoners fietsen namelijk niet alleen in hun eigen wijk rond…

Categorieën