Bewoners Wielwijk vragen uitvoering aanbevelingen uit fietsbalans Dordrecht

Tijdens de Fietsbalans metingen in 2001 zijn de drie routes die door de bewoners gebruikt worden om naar de binnenstad te fietsen geheel of gedeeltelijk in kaart gebracht. Met de Fietsbalans wordt het gemeentelijke fietsklimaat onderzocht, geanalyseerd en beoordeeld.

Er loopt een route langs de A16, een route via de Zuidendijk/Viottakade en route via de drukke Krispijnseweg. Op de route langs de Viottakade zijn een aantal van de in de Fietsbalans aanbevolen verbeteringen uitgevoerd. Het gaat dan om invoeren 30 km gebied en het aanbrengen van fietsstroken.

Bewoners vroegen tijdens de bewonersavond aan de gemeente om door te gaan met het uitvoeren van verbeteringen en de fietsvoorzieningen over de hele route consequent door te voeren. Ook voor de uitritten van de tunnel onder het spoor naar de binnenstad vraagt men aandacht, wellicht maakt een rotonde dit onoverzichtelijke kruispunt veiliger.

Het aanbrengen van de fietsstroken op de doorgaande wegen van Wielwijk medio 2009 maakt de positie van de fietsers op de rijweg duidelijk. De fietsstroken zijn echter aan de smalle kant, zeker gelet op de vele brede voertuigen die gebruik maken van de (sluip)route door de wijk, zoals vrachtwagens en autobussen. Het creeren van vrijliggende fietspaden staat hoog op het verlanglijsteje van de Wielwijkers.

Hieronder de conclusies van de Fietsbalans voor Dordrecht uit 2001:

In 2001 heeft de fietsersbond in Dordrecht een fietsbalans uitgevoerd. Uit een dag van meten en observeren en uit het enquêteren van Dordtse fietsers zijn de sterkten en zwakten van het fietsklimaat in Dordrecht in beeld gebracht.

Sterk:

  • Goede score op stedelijke dichtheid;
  • Goede score op comfort (hinder). Dit komt door een lage stopfrequentie, weinig hinder an andere verkeersdeelnemers, veel voorrang en relatief weinig hoeven afslaan;
  • Weinig last van trillingshinder door asfalt (comfortabel). Kwaliteit tegelpaden laat soms te wensen over.

Zwak:

  • Veel last van geluidshinder, de afstand tot het gemotoriseerd verkeer is klein;
  • Fiets heeft slechte concurrentiepositie ten opzichte van de auto (in tijd);
  • Fietsers zijn ontevreden over het fietsklimaat;
  • Beleidsinspanningen van de gemeente en verwachtingen van fietsers sluiten niet op elkaar aan. Fietsers hebben negatief oordeel over fietsdiefstalaanpak;
  • Fietsers in Dordrecht hebben hoge kans om slachtoffer te worden van een ernstig verkeersongeval;
  • Fietsbeleid staat matig op papier met name incompleetheid fietsparkeerbeleid en onvoldoende inzicht van budgetten. Positief is stimulatie van ambtenaren om te fietsen door goede voorzieningen en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Onder gestelde norm maar beter dan gemiddeld in Nederland:

  • Directheid is matig, fietsers moeten flink omrijden ten opzichte van de hemelsbrede afstand, hoge omrijfactor. Wel weinig last van oponthoud door kort wachten bij verkeerslichten;
  • Gemiddelde snelheid van fietsverkeer is goed;
  • Fiets neemt 36% van alle ritten tot 7,5 kilometer voor zijn rekening in Dordrecht.

Categorieën