Een mythe doorbroken!

Een publicatie van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (Kpvv) ontkracht een oude mythe die al veel fout ingerichte winkelgebieden op zijn naam heeft staan: Winkelend publiek dat met de fiets naar de supermarkt komt, komt vaker en geeft op weekbasis meer uit dan de supermarktbezoeker die met de auto komt.

Helaas wordt ook nu nog bij veel nieuw opgeleverde wijkwinkelcentrade fiets categorisch vergeten. Ontwikkelaars (én veel winkeliers) zien graag veel autoparkeerplaatsen voor de deur. En als de gemeente of de lokale Fietsersbond even niet oplet, worden er geen fietsparkeervoorzieningen gerealiseerd. Ten onrechte, zo blijkt uit de Kpvv-publicatie.

Bike & Buy

In Oostenrijk denkt de supermarktketen Spar daar gelukkig heel anders over: Bij maar liefst 114 filialen in de regio Wenen zijn fietsstandaards geplaatst, en bovendien wordt een deel uitgerust met een oplaadpunt voor e-bikes. De keten ondersteunt deze actie met een ‘Bike & Buy’-programma, waarmee zowel fietsaccesoires als e-bikes tegen aantrekkelijke prijzen zijn aan te schaffen. Overigens hebben we het hierbij naar Nederlandse maatstaven wel over een zeer beperkt aantal fietsklemmen van 6 a 8 per winkel.

Het kan ook anders…

Dat het ook anders kan, blijkt gelukkig ook in een aantal recente Nederlandse voorbeelden. Het Dordtse bedrijf Dupont stimuleert haar werknemers om te fietsen, de gemeente Breda richt een deel van een autoparkeergarage in als fietsberging, de gemeente Amsterdam beleidt haar liefde voor de fiets in een prachtig filmpje, Zevenaar koppelt de invoering van betaald autoparkeren aan de opening van gratis fietsenstallingen en Veenendaal heeft een succesvol actieprogramma tegen fietsendiefstal opgezet.

Dat maakt het extra schrijnend dat bij de nieuwbouw van veel basisscholen het fietsparkeren een sluitpost is. Jong geleerd is oud gedaan, een oud gezegde dat bij uitstek opgaat voor het fietsen.

Categorieën