Fietsontwerpers: ontwerp een auto!

Een onderzoeksbericht in de kranten van 22 juli: Kleine automobilisten raken bij verkeersongelukken zwaarder gewond dan lange mensen [link naar artikel Telegraaf]. Daardoor zijn vrouwen kwetsbaarder in de auto dan mannen. Het Duitse Verbond van verzekeraars ontdekte bij toeval het verband tussen de zwaarte van letsels en de lichaamslengte van de slachtoffers bij een ongeluk. De impact bij kleine mensen is soms wel vijf keer zo krachtig als bij grotere automobilisten. Dit bericht zet me aan het denken. Als ik een fiets koop, kies ik een merk en type, met mijn frame-maat. Door de keuze voor de lengte van de stuurpen kan ik het fietsstuur dichterbij of verder weg zetten. En de hoogte van het stuur en het zadel zijn standaard instelbaar. Als je veel geld hebt, kun je zelfs een frame compleet op maat laten bouwen. Een bureaustoel idem dito. Je gaat proefzitten, er zit een hele handleiding bij hoe je alle onderdelen van de stoel precies op maat kunt instellen.

Dan de auto: je kunt natuurlijk het merk en type kiezen, de kleur en vervolgens de bekleding en de vele extra’s. Maar dan houdt het op. Ik kan niet vaak kiezen om het stuur wat hoger te zetten of de stoel wat hoger. De enige instelmogelijkheid die ik heb, is stoel en de leuning naar voren of naar achteren. En natuurlijk de hoofdsteun die instelbaar is. Eigenlijk is dat raar. Waarom zou ik duizenden euro’s uitgeven voor een auto, om vervolgens nauwelijks boven het stuur uit te komen? Of mijn eigen kussentje mee te moeten noemen, waardoor ik weer moeilijk bij de pedalen kan? De hoogste tijd dat (fiets)ontwerpers zich eens op de auto storten, om de auto beter instelbaar te maken! Wie weet wordt het verkeer daardoor weer een stukje veiliger.

Miriam van Bree, beleidsmedewerker Fietsersbond

Categorieën