Fluitende fietsers in het Limburgs Heuvelland

Gepubliceerd op 04-09-2013.

Van 80- naar 60-kilometerwegen

Het Limburgse Heuvelland is een van de mooiste gebieden van Nederland, maar je kunt niet overal veilig fietsen. Gelukkig is er de laatste tijd veel gedaan om de veiligheid te verbeteren. Vooral rond Gulpen-Wittem is hard gewerkt. De toegestane snelheid op de verbindindingswegen  is van 80 kilometer naar 60 kilometer gegaan. Bovendien zijn aan weerszijden opvallende fietsstroken op het wegdek aangebracht. Adviseur Laurent Theunissen is erg blij dat het advies van de Fietsersbond is overgenomen. 'Ik zag pas voor het eerst een fluitende fietser op het nieuwe fietspad bij Wittem. Missie geslaagd denk ik dan.' 

Door Suzanne Brink
redacteur Vogelvrije Fietser

Wittermerweg voor

Wittemerweg vóór de veranderingen

Wittemerweg na

Wittemerweg na de aanpassingen

Advies Fietsersbond
Laurent Theunissen werkte jaren voor de Fietsersbond in Limburg. In 2009 adviseerde hij samen met andere Fietsersbondleden de gemeente Gulpen-Wittem. ‘We zijn daar rond gaan fietsen en hebben gekeken hoe je het fietsen daar veiliger maakt. Het is een heel bijzonder gebied omdat er zoveel hellingen zijn. Fietsers komen soms met 60 kilometer per uur zo’n helling afzeilen. Dan heb je brede fietspaden nodig, maar dan wordt de weg weer zo breed. We hebben geadviseerd niet overal vrijliggende fietspaden aan te leggen. Dat verstoort het landschap en als de wegen breed genoeg zijn, voldoen fietsstroken ook.’ Maar waar plaats is voor een fietspad en veel schoolgaande kinderen rijden, zijn op sommige plekken wel vrijliggende fietspaden gekomen.

Theunissen is blij dat het advies van de Fietsersbond bij Gulpen-Wittum grotendeels over is genomen. Hij ziet dat ook andere gemeenten in het Heuvelland aan de slag gaan met fietsveiligheid. De gemeenten Eijsden-Margraten en Vaals hebben bijvoorbeeld ook fietsstroken aangebracht op 60 kilometerwegen. Theunissen: ‘In de gemeente Vaals zijn ze helaas niet rood gemaakt omdat daar geen geld voor was. Bij Margraten vind ik ze eerlijk gezegd wat smal. Maar een verbetering is het wel.’

Fluitende fietser
Het is Theunissen ook opgevallen dat het Heuvelgebied minder aantrekkelijk is geworden voor automobilisten die een zondagse toer maken door het prachtige landschap. ‘Ze klagen ontzettend over al die racefietsers die zomaar midden op de weg rijden. Maar je kunt ook denken: als al die renners in een auto hadden gezeten was het erger geweest.’

Theunissen kwam pas voor het eerst een fluitende fietser op het nieuwe fietspad van Wittem tegen. ‘Missie geslaagd, denk ik dan!’

Fietsstroken zijn zo handig:

Fietsstroken zijn zo handig: Je kan er op parkeren, je kan vlak langs fietsers rijden, dus de weg is breder en als je moet remmen kan je opzij, de fietsers achter je wachten maar even. En bij het stoplicht heb je een extra brede wachtplek; de fietsers sluiten wel achteraan en ademen daar de heerlijke uitlaatgassen in. Ze zijn echt jaloersmakend handig!

O, ze zijn voor fietsers. Ik dacht al, wat hoor ik.

Fietsstroken

Fietsstroken zijn zo handig: Je kan er op parkeren, je kan vlak langs fietsers rijden, dus de weg is breder en als je moet remmen kan je opzij, de fietsers achter je wachten maar even. En bij het stoplicht heb je een extra brede wachtplek; de fietsers sluiten wel achteraan en ademen daar de heerlijke uitlaatgassen in. Ze zijn echt jaloersmakend handig!

O, ze zijn voor fietsers. Ik dacht al, wat hoor ik.

Handig

Inderdaad Francqie. Ik ken de plaatselijke situatie niet, maar het lijkt mij dat de fietsers gewoon vrijliggende fietspaden hadden moeten krijgen. Liefst midden door het landschap en dus niet langs de weg, als er tenminste sociaal veilige alternatieven zijn voor wanneer het donker is.

Qua racefietsen moet er misschien maar een discussie komen, of die niet beter net als bromfietsers op de rijbaan kunnen of op een circuit net als andere snelheidsliefhebbers.

Limburgse fietsstroken

Snel maar eens gaan proberen dus met de racefiets naar Zuid-Limburg. Deze maand wel 2 weekenden.

fietsstroken

in Frankrijk mag een automobilist een fietser pas passeren als ie 1,5 m ruimte kan creëren, waarom kan dat in Nederland niet. Men bleef netjes achter ons rijden tot er ruimte was, als ze gezien worden is dat een punt op het rijbewijs. Waarom hier niet? Vlak langs fietsers rijden. Er moeten in Nederland eens wat meer wegen autovrij gemaakt worden, dan is de fietser Vogelvrij,

Marina Govaert de Groene, Westdorpe