Op jacht naar het gouden idee

Gepubliceerd op 04-10-2012. Laatste update op 07-12-2012.

Als ik van het landelijk bureau van de Fietsersbond naar het Centraal Station van Utrecht ga doe ik dat natuurlijk met de fiets. Dat is op papier prima te doen. Ons kantoor ligt niet ver van het station en je komt weinig gevaarlijke punten tegen. Maar zoals altijd is de praktijk weerbarstiger en kun je op de route van kantoordeur naar treindeur heel wat hindernissen tegenkomen. Omleidingen in de fietsroute, slecht wegdek, stampvolle etagerekken op het Jaarbeursplein, een groot bord met de tekst VOL! bij de bewaakte fietsenstalling west, incheckpaaltjes die buiten werking zijn, etcetera, etcetera. En dit geldt natuurlijk niet alleen voor Utrecht. Omrijden doen ze ook in Assen, terwijl je in Middelburg ook misgrijpt bij de OV-fietsen.

Nu is het makkelijk om zoals ik hier een potje te gaan mopperen. Maar je kunt ook meedenken over de oplossing. Onder de titel Van Hot naar Her - De Nationale Reisvraag zoekt Agentschap NL in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu originele oplossingen en innovatieve ideeën voor het verbeteren van de reis van en naar het station. Denk hierbij in brede zin. Dus of het nu om een groene golf voor fietsers gaat, of om LED-lampjes in de fietsenstalling om aan te geven waar er nog plek is, ze zijn allemaal welkom. Om meer ideeën te krijgen organiseert De Nationale Reisvraag co-creatiesessies op stations. De Fietsersbond is benieuwd naar de uitkomsten. Kijk voor meer informatie op de website.

Wat zou ik nou zelf willen verbeteren aan de aanreisroute naar Utrecht Centraal? Ik zou wel een app op mijn telefoon willen hebben die me vertelt in welke fietsenstalling er nog plek is voor mijn  fiets. En als ik hem eenmaal heb gestald, dan onthoudt de app voor mij waar dat dan was. Dat zou een hoop zoekwerk schelen.

Martijn van Es, medewerker communicatie

FOTO9

App voor fiets op station

Of een app die onthoudt waar je je fiets hebt neergezet op het station en/of verbinding heeft met een GPS-tag in je fiets. Vooral als je je fiets netjes in het rek wil zetten dan staat ie elke dag ergens anders. Zo heel af en toe ben ik dan ook vergeten waar ik hem ook alweer heb gezet. Vooral als er veel fietsen staan, zoals bij Utrecht CS, ben je nog wel even aan het zoeken.

opstoppingen bij stoplichten

In Den Haag( en naar ik vermoed ook in veel andere plaatsen in Nederland) is het bij de meeste stoplichten zo geregeld dat de stoppende fietsstroom de doorgaande ( van links komende) fietsstroom blokkeert.
Dit zou eenvoudig op te lossen zijn door de stopstreep terug te leggen in de richting van de fietsstroom tot een zodanig punt dat het verkeer van links vrij doorgang heeft.
het is daartoe wel noodzakelijk om de paaltjes met drukknoppen voor verkeerslicht aanvraag, alsmede de detectie lussen te verplaatsen.

fietsring

Ik heb zelf een ligfiets en op het recente symposium heb ik begrepen dat het beleid is om alle fietsers via het centrum te leiden. Als ligfietser fiets ik grotere afstanden dan van dorp naar stad en ik moet vaak niet in het centrum zijn. Ik plan dus mijn route zo veel mogelijk om steden en dorpen heen, want hierin is het: druk, zijn er veel stoplichten, kruispunten, voetgangers etc. En ik heb er niks te zoeken.
Op de de vraag om het bij het station minder druk te krijgen met fietsers het antwoord: maak een goed alternatief voor fietsers die niet in het centrum willen zijn. (stations zitten bijna altijd in het centrum) Maak een soort van fietsring om het centrum heen, met afslagen naar andere dorpen en afslagen naar het centrum toe (voor fietsers die hier wel willen zijn) . Hiermee wordt de ruimte benut door fietsers die er ook gebruik van moeten maken, omdat ze er moeten zijn.

-

fietsen door de stad

Ik ben een fietser en een voetganger en het valt mij op dat er op sommige plekken in de stad op de stoep geen ruimte is voor de voetganger omdat er terrassen zijn gecreëerd, elk café moet een terras. De voetganger wordt dus de straat op gestuurd en de fietser kan dan vervolgens zien te laveren tussen de van de stoep verbannen voetgangers door. De omgekeerde wereld.
Geef de stoepen weer terug aan de voetgangers.

aanvulling op de vorige reactie

Ik vergat er aan toe te voegen dat de fietsers dan ook weer de straat terugkrijgen.

drukte op fietspaden

Een van de manieren om het op fietspaden minder druk te maken is door het scootervrij maken van fietspaden. Maar ik heb geen zin meer om hier verder nog over door te zeuren. Dat heb ik al zo vaak gedaan en er gebeurt toch niets, niet door de Fietsersbond en niet door de Gemeente.

aparte stopstreep voor scooters - 72 woorden

Scooters en brommers staan doorgaans op de stopstreep bij een verkeerslicht stil, voor de fietsers. Ze willen als eerste optrekken. De fietsers staan de uitlaatgassen in te ademen. Voor de auto's is er al een aparte stopstreep achter de fietsers. Maak ook zo een aparte stopstreep een paar meter terug voor de scooters en brommers. Laat de fietsers voorgaan. Zonder zo'n streep is het moeilijk om de scooters te overtuigen elders te gaan staan.

--

het witte fietsenplan, dankzij technologie en hergebruik van wee

Het witte fietsenplan is al oud, maar de uitvoering blijft lastig. De populariteit van huurfietsen in buitenlandse steden toont aan dat dit hier ook zou moeten werken: fietsen op een 'publieke fiets' die je achterlaat bij aankomst.

Het doel is het probleem van de 'weesfietsen' op te lossen. De fietsen die stallingen bezetten maar geen eigenaar meer hebben. De gemakzuchtige fietser die dit probleem veroorzaakt moet ook te verlokken zijn om een publieke, gratis fiets te gebruiken. Dit zijn geruimde weesfietsen die voortaan niet naar een opkoper gaan maar een GPS-zendertje diep in het frame krijgen ingelast.

Op je smartphone kan je zien waar ze staan. Als je ze bij bus- en tramhaltes of buiten het centrum achterlaat krijg je punten. De punten kan je weer in tram of bus gebruiken, want soms is er geen fiets te vinden. Defecte fietsen bewegen niet meer en worden snel opgehaald ter reparatie. Een defect melden levert ook punten op.

De fietsen kunnen wel tegen een stootje omdat het hele frame onomkeerbaar met een dik rubberen lint is omzwachteld. Makkelijk te herkennen en lastig om de fiets verkoopbaar te maken. De fiets is juridisch straatmeubilair, dus vernieling ervan heeft een bekende strafmaat.

--

Groene fietsgolf bij regen

Neem een voorbeeld aan de stad Groningen.
Als het regent dan de stoplichten voor fietsers vaker op groen

verkeersdrempels aftoppen

Net na de deadline bedacht ik nog iets. In de jaren negentig gezien op één van de eerste fietspaden in Parijs. Kennelijk verzonnen door een overijverige ambtenaar die redeneerde als automobilist. Afgetopte verkeersdrempels. Een geultje aan de zijkant die een stuk ervoor begint en in de top snijdt. Als fietser hoef je geen snelheid te minderen, je voelt geen klap. Dit maakt het aantrekkelijker om door stille straten te fietsen in plaats van over het fietspad langs de drukke doorgaande weg. Gezonder, veiliger en (minder verkeerslichten) sneller. Een praktische variant zou zijn om een kwak asfalt in het hoekje voor de drempel te storten en die zacht glooiend te walsen.

--

It is a little bit pitty that

It is a little bit pitty that I dont understand your language guys. I have tried to translate everything with a dictionary but I have to admit that it as a little bit difficult for me. Anyway I will bookmark your site. Thanks.
Greetings from viagra ireland

nice

This was really an interesting topic and I kinda agree with what you have mentioned here!
köpa-viagra.se/

nice

This is an excellent post I seen thanks to share it. It is really what I wanted to see hope in future you will continue for sharing such a excellent post
viagra online

Alysa1

And, if you are posting at other sites, I’d like to follow everything new you have to post. Could you make a list of the complete urls of all your public sites like your twitter feed, Facebook page or linkedin profile?
http://www.cleantech-calendar.com |
http://www.timehousebrands.com |
www.kieslerautosucks.com |
backtohealthnow.com |
sd-homequest.com |