Verslag van de workshop Wielwijkfietst!

Stedenbouwkundige en verkeerskundige input voor Wielwijk

Op dinsdag 12 oktober kwam een groep specialisten op uitnodiging van de Fietsersbond bijeen om de plannen van de gemeente Dordrecht voor de krachtwijk Wielwijk te bespreken. Doel van deze bijeenkomst was om specialisten, die voorheen nog niet betrokken waren bij Wielwijk, met een frisse blik naar de plannen te laten kijken.

Hierbij kwamen 2 hoofdpunten naar voren: de noodzaak van een doorgaande fietsroute over het Admiraalsplein en de locatie voor de nieuwbouw van de gezamenlijke basisscholen.

Inleidende presentaties
Ineke Spapé (SOAB Adviseurs en NHTV lector Verkeer en Stedenbouw) gaf een uitdagende inleiding. Puttend uit een rijke internationale ervaring, bracht ze het veilig fietsparkeren (in de etalage van een kantoortuin (Australië) en het recreatieve fietsen (16 km zonder een auto tegen te komen) onder de aandacht. De rasterstructuur verwees ze naar de prullenbak. Met een diagonale verbinding dwars door wijken, langs voorzieningen als scholen en winkels zijn fietsers pas goed af. Die bieden de beste basis voor dagelijks fietsen in de eigen wijk. Verder wees ze op het belang van een duidelijke visie (staat de fiets echt op plek 1?) en de doorvertaling daarvan op structuur- en inrichtingsniveau. Tot slot schetst ze voorbeelden van mogelijke tools voor fietsvriendelijke wijken.

Arij van der Stelt (stedenbouwkundige van de gemeente Dordrecht) presenteerde de ontwikkelingen in Dordrecht en belandde via de beoogde fietsstraat op de Nassauweg in Wielwijk. Hier wordt de wijkontsluitingsweg naast de snelweg A16 gepland en de vrijgekomen ruimte gebruikt voor de Tromptuinen. Hiermee wordt het Wielwijkpark de wijk ingetrokken via een groenstrook van 55 tot 80 meter breed, met daarin een solitaire fietsroute. Rondom het Admiraalsplein wordt een 30 km weg gepresenteerd met fietspaden vanwege de intensiteit van het autoverkeer. De locatie van de school op het Admiraalsplein wordt als definitief aangewezen, al is de precieze situering nog open.

Excursie Wielwijk
Tijdens de excursie wordt de locatie van de school bekeken en hoe leerlingen hier het beste kunnen komen. De andere groep bekijkt de alternatieven voor de doorgaande fietsroute vanuit de Tromptuinen rondom en dwars over het Admiraalsplein. Naderhand blijken de onderwerpen nauw met elkaar verbonden te zijn.
Binnen de bezoekende expertgroep was veel waardering voor de solitaire fietspaden aan noord- en zuidzijde van het Admiraalsplein, dit is sterk als fietsroute vanuit Wielwijk naar het stadscentrum. Als grap werd aangegeven dat de bomen bovenop het vernieuwde winkelcentrum in de lijn van de groenstructuur liggen.

Locatiekeuze basisschool
De 1e groep richt zich op de schoollocatie en de kinderen op weg naar school. Aanbevolen wordt om de voorzijde van de school te richten op het Admiraalsplein. Het plein biedt de school mogelijkheden voor extra ruimte. Een plein vormt vaak het hart van de buurt, een school aan het plein versterkt dat.

In beide excursiegroepen wordt de ontsluitingsweg aan de zuidkant langs de school als ongewenst gezien. De problemen, veroorzaakt door ouders die hun kinderen per auto bij school afzetten, zullen onoplosbaar zijn wanneer dit plaatsvindt op de ring. De parkeerplaatsen bij het winkelcentrum kunnen hiervoor prima gebruikt worden (dubbel ruimtegebruik), bij voorkeur op enige afstand van de schoolingang. Kinderen kunnen dan lopend naar de ingang van de school, samen met vriendjes die lopend en fietsend naar school komen.
Ook wordt aanbevolen om het autoparkeren op het plein verder terug te dringen en meer aan de buitenzijde van het plein te realiseren om zo de verblijfskwaliteit te verbeteren. Dit komt overeen met het verzoek van bewoners op de bewonersavond (d.d. 14 september 2010).

Hoofdfietsroute
De 2e groep richt zich op de aansluiting Tromptuinen- Admiraalsplein en de hoofdfietsroute. De Tromptuinen kunnen als groen aantrekkelijk verblijfsgebied uitstekend aansluiten bij het levendige Admiraalsplein, wanneer de wegstructuur als hoefijzer wordt aangelegd (en niet als ring). De fiets- en wandelroute vanuit de Tromptuinen via het Admiraalsplein door het park bij de Laan der Verenigde Naties vormen een verbindend element, dat nog versterkt kan worden door ook het groen langs de school tot aan of op het Admiraalsplein te laten lopen. Op deze fietsroute vervalt dan bovendien een oversteek, waardoor deze aantrekkelijk en sneller wordt (en ook nog veiliger voor leerlingen van de basisschool). Vanaf het Admiraalsplein ontstaat nu de mogelijkheid om aan een autovrije recreatieve route naar het buitengebied te creëren!
Het oversteken van de wegen langs het Admiraalsplein verdient nog extra aandacht. Dat is mede afhankelijk van de definitieve routes van de buslijnen in Wielwijk en Crabbehof.

De ruimte die aan de zuidzijde van het Admiraalsplein vrij komt, door het vervallen van de weg en de kiss en ride zone, zou op het plein moeten worden ingezet om hier de fiets- en wandelroute vorm te geven. Ook wordt aangegeven dat zoals o.a. uit een publicatie van KPVV en het onderzoek van SOAB blijkt dat winkeliers de klandizie van autobestuurders structureel overschatten en van fietsers structureel onderschatten. Een fietsende klant geeft per week even veel of zelfs meer uit dan de autorijdende klant, maar heeft daar meer bezoeken voor nodig.

Met name doorgaand scooterverkeer moet door de inrichting van het Admiraalsplein geweerd worden. Tevens moetop drukke tijden een doorgaande fietsroute om het plein worden aangeboden.

Categorieën