stalling_header

De drie beste kinderkarren

Beste voor alledaags gebruik
Dolphin XL, 789 euro
De testrijders beoordeelden de Dolphin gemiddeld met het hoogste cijfer. Door de eenvoud maakt de Dolphin een duurzame indruk. Er kan bijna niks kapot en het is daarom een goede aanrader voor alledaags gebruik.
Deze eenvoudige kar scoort goed op de eigenschappen die voor een gemiddelde kinderkar belangrijk zijn. De zit in de Dolphin is erg goed. Kinderen kunnen eenvoudig instappen, zitten goed op het zitbankje met harde rugleuning, hebben veel bewegingsruimte en een goed uitzicht. Samen met de Burley d’Lite werden de rijeigenschappen van de Dolphin het hoogst gewaardeerd. Ook als wandelkar is hij goed, al is het jammer dat het voorwiel niet zwenkt. De Dolphin heeft een ruime bagageruimte die goed bruikbaar is. Door de harde rugleuning hoef je niet bang te zijn dat de bagage in de rug van de kinderen prikt.
De Dolphin heeft ook een paar minpuntjes. Hij trilt veel, ondanks de veerconstructie. Dit komt omdat de kinderen rechtstreeks op een bankje in de kunststof bak zitten. De Dolphin is ook de enige kar waarbij kinderen de huif aan de zijkant los kunnen maken en hun armen buitenboord kunnen steken. In theorie kunnen de vingers dan tussen de spaken komen.
Tot slot duurt het opvouwen van de kar vrij lang en er blijft een grote onhandelbare bak over. Voor het ombouwen van wandelwagen naar fietskar moet je het loopwiel verwisselen door de trekstang, wat moeizaam gaat met een volle kar. Wie het klein opvouwen of het gebruik als wandelwagen belangrijk vindt, kan daarom beter voor de Burley d’Lite of Chariot Couger kiezen.

Licht en goed opvouwbaar
Burley d’Lite, 599 euro
De Burley d’Lite is verreweg de lichtste kar uit de test. Het is de beste koop als je niet veel bergruimte hebt of het lage gewicht bij het fietsen belangrijk vindt.
De Burley d’Lite dankt zijn lage gewicht aan zijn constructie van een metalen frame met nylon doek omspannen. Dit maakt nogal een kwetsbare indruk, maar kinderen kunnen probleemloos bij het instappen op het nylon doek gaan staan. De Burley d’Lite rijdt mede dankzij het lage gewicht erg soepel. Dat merk je vooral als je moet optrekken bij een stoplicht of als je tegen een heuvel opfietst. Door het lage gewicht is Burley d’Lite ook makkelijk op te bergen. Je kunt makkelijk de wielen verwijderen. Wat overblijft is een licht frame met huif dat je eenvoudig aan de muur hangt.
De Burley d’Lite heeft geen geveerde wielen. Toch trilt de kar niet erg. Dit komt door de vering in het frame en doordat de kinderen zitten in een zitje waarbij zowel het zitvlak als de rugleuning van gaasdoek is. Dat gaasdoek is wel een nadeel want het biedt weinig steun en je duwt makkelijk bagage tegen de rug van de kinderen.
Burley levert twee verschillende koppelingen. De standaardkoppeling moet je vastdraaien tussen de staande en liggende achtervork. Dat is een heel gedoe. Makkelijker koppel je de Burley met de alternatieve askoppelingen. Dan is de Burley ook eenvoudig om te bouwen naar wandelwagen. Wandelen gaat soepel, mede door het lage gewicht. Alleen steekt het zwenkwiel aan de trekstang ver uit.

Snel en ook een goede wandelkar
Chariot Couger2, 614 euro
De Chariot Couger2 scoort het beste op het gebruik als wandelwagen. Dankzij de lage trilling is het een goede fietskar voor jonge kinderen.
De Chariot Couger is de kinderkar die het meest lijkt op een gewone wandelwagen. Voor het wandelen zijn de twee zwenkwieltjes aan de zijkant ideaal. Alle kinderkarren van Chariot kunnen ook uitgerust worden met een groot wandelwiel bedoeld voor onverharde paden. Hierover waren de testrijders minder te spreken. Het ombouwen van wandelwagen naar fietskar is simpel maar duurt wel lang doordat je de buggywieltjes moet losdraaien.
De Chariot Couger trilt het minst, wat hem geschikt maakt voor ouders met jonge kinderen. Hij trilt weinig door de bladveren bij de wielen, die wel een irritant tikkend geluid maken. Het zitje werd door de ouders van kleine kinderen als erg comfortabel beoordeeld. De Couger is wel vrij smal waardoor twee kinderen naast elkaar er snel uitgroeien (vanaf 2,5 jaar).
De Couger vouwt het snelst van alle kinderkarren. De wielen zijn simpel te verwijderen en vervolgens kun je met een soepele beweging het frame inklappen. Wat overblijft is een plat pakket dat je eenvoudig aan de duwbeugel kunt ophangen of mee kunt nemen in de auto. De tijd in de tabel is relatief lang omdat hierin ook het verwijderen van de buggywieltjes is meegenomen.
De trekstang die Chariot levert voor al haar aanhangers is vrij slap en heeft daardoor veel vering. Daardoor voel je een schokkende beweging als je bijvoorbeeld een verkeersdrempel overgaat of snel wegfietst.

Uit: De Vogelvrije Fietser, mei 2003