header-handbiker

Andere kinderkarren

Een overzicht van kinderkarren: 

4. Chariot Captain, 614 euro
De Chariot Captain is de tweede kar van Chariot in de test. De koppeling en de wandelset zijn hetzelfde als bij de Chariot Couger. Verschil is dat deze kar als frame een kunststof bak heeft in plaats van een frame met doek. De huif kan daardoor in een beweging naar beneden klappen. Toch is de totale vouwtijd langer dan de Couger door de lastig te demonteren wielen. En net als bij alle aanhangers met een kunststof bak blijft er een onhandelbaar pakket over. Als wandelwagen is de Captain daarom minder aan te bevelen dan de Couger omdat de Captain minder compact is op te bergen.
De Chariot Captain scoorde goed in de trillingstest doordat de kinderen niet op de kunststof bak maar in een opgehangen stoffen zitje zitten. Het model wat wij testten had nog geen vering bij de wielen. Het allernieuwste model van 2003 heeft die wel zodat die waarschijnlijk beter scoort. De Captain heeft een laag dak waardoor kinderen ouder dan plusminus drie jaar er niet meer in passen.

5. Burley Cub, 559 euro
De Burley Cub is de gemiddelde fietskar uit de test. Op bijna alle punten scoort die goed, zonder ergens in uit te blinken. En dat is ook de zwakte van de Cub. Waar je een fietskar ook voor wilt gebruiken, er lijkt altijd een betere koop mogelijk dan de Cub. De Cub heeft de meeste overeenkomsten met de Dolphin. Op twee punten scoort de Burley Cub echter duidelijk minder. De Cub rammelt erg, het meest van allemaal. Net als bij de Dolphin komt dit vooral doordat de kinderen direct op de kunststof bak zitten. De vering bij de wielen werkt duidelijk onvoldoende. Daarnaast heeft de Cub een rugleuning van gaasdoek. Dit is voor kinderen een stuk minder comfortabel dan een harde vormvaste leuning zoals de Dolphin die heeft. De koppelingen en het buggywieltje zijn bij de Cub gelijk aan de Burley d’Lite. Bij het wandelen en fietsen merk je dat de Burley Cub een paar kilo zwaarder is dan de Burley d’Lite.

6. Kidcar Comfort, 549 euro
Van de geteste kinderkarren met wandelfunctie is de Kidcar de goedkoopste. Voor dat geld krijg je een ruime robuuste kar. Deze voordelen zijn ook gelijk de nadelen want met 93 cm is het de breedste van alle aanhangers. Lastig bij paaltjes en deuren. Met 18 kilogram hoort de Kidcar ook tot de zware jongens van de test. Dat werd vooral gevoeld bij het wandelen. Omdat een parkeerrem ontbreekt, moet je opletten dat de Kidcar niet wegrolt. Het ombouwen van fiets naar wandelwagen gaat wel snel. Op het eerste gezicht heeft de Kidcar een prima zitje. Onze testrijders klaagden echter dat de kinderen hinderlijk met hun hoofd tegen een metalen stangetje kwamen dat zich boven in de rugleuning bevindt. Gecombineerd met het trillen van de kar niet echt comfortabel voor de kinderen. Constructief maakt de Kidcar een degelijke indruk. Er lijkt niks kapot te kunnen

7. Weber Ritschie2, 799 euro
De Weber Ritschie2 lijkt de veiligste fietskar omdat de huif als een veiligheidskooi is ontworpen met een dak van schuim dat de klappen bij een ongeluk moet opvangen. In de Weber Ritschie zitten kinderen erg goed door de goede vering, stevig zitvlak en harde rugleuning. Het zitje kan bovendien in hoek versteld worden. Ook fietst en wandelt de Ritschie goed, al voel je tijdens het fietsen wel snel een afwisselende duwende en trekkende beweging door beweging in de oplooprem. Op zich is het een goed idee om een fietskar te voorzien van een eigen rem (werkt automatisch als je vaart mindert), alleen hebben we niet kunnen merken dat die bij de Ritschie ook tot een kortere remweg leidt. De Ritschie is met wandelset de duurste fietskar. Door het lage veiligheidsdak passen alleen kinderen tot plusminus drie jaar er goed in. De fietskar is zwaar. De bagageruimte is klein. Ombouwen van fiets naar wandelwagen gaat snel maar is lastig. Tenslotte functioneerden een aantal klikverbindingen niet. Kortom, ondanks de goede score op deelaspecten, is de Ritschie niet echt een praktische fietskar en wel erg prijzig.

8. Roady Roller, 749 euro
De Roady Roller is het snelst om te bouwen van fietskar naar wandelwagen. Dit dankzij het gepatenteerde systeem waarbij de trekstang met een soepele beweging is om te klappen waardoor het buggywieltje onder de kar klapt. Ook is de volbeladen kar eenvoudig aan de fiets te koppelen dankzij de Weber-koppeling. Deze koppeling beviel bij de testrijders duidelijk het beste. Bij de Roady Roller is erg efficiënt met de ruimte omgegaan. Daardoor biedt deze kar de meeste ruimte voor de kinderen terwijl de buitenbreedte (samen met de Dolphin) het laagst is. Hij is ook prima bruikbaar als ruime bagagekar. Daarvoor kan de huif en zitje eenvoudig verwijderd worden. Het wandelen met de Roady Roller viel echter tegen. Dit door het hoge gewicht, de slechte lagering van het loopwiel en het ontbreken van een parkeerrem. Het zitje werd voor kleine kinderen als te groot beoordeeld. Hoewel de Roady Roller van de testrijders geen hoog cijfer kreeg, is het een goede kar voor grote kinderen of voor het vervoeren van veel bagage.

9. Vanty, 275 euro
De Vanty is een goedkope eenvoudige fietskar. Hij wordt onder verschillende merknamen verkocht, onder andere als Kemper kinderkar. Gezien de prijs is het geen slechte kar. Qua constructie lijkt hij op de Burley d’Lite. Hij fietst aardig. Opgevouwen is het de meest compacte kar van allemaal en omdat hij niet erg zwaar is, is hij ook nog makkelijk op te bergen. Toch scoort hij duidelijk minder dan de andere karren. Constructief maakt de kar geen duurzame indruk door het matige laswerk van het stalen frame. De koppeling is lang niet op alle fietsen te monteren. De bagageruimte is slecht bruikbaar doordat die wordt afgesloten door een hoes met klittenband dat makkelijk per ongeluk opengaat. Het dak is aan de lage kant. De Vanty fietst het zwaarst. Het ontbreken van de wandelfunctie beperkt het gebruik. Het is een fietskar om af en toe een ritje mee te maken. Voor intensiever gebruik voldoet de Vanty niet.

10. Koolstop Original, 545 euro
De Koolstop Original scoort als enige fietskar wat veiligheid betreft een onvoldoende. Reden hiervoor is dat de dwarsstang waar het doek van de rugleuning aanhangt niet goed bevestigd is. Deze kan tijdens het fietsen loskomen waardoor de kinderen in de fietskar achterover vallen. Dat is tijdens de test ook gebeurd. Daarnaast bieden de zitjes erg weinig zitcomfort en zijn door de constructie de gordels lastig te bevestigen. Tijdens de testdag zorgde dit voor huilende kinderen die niet meer in de aanhanger wilden zitten. Al met al genoeg reden om deze aanhanger een negatief eindoordeel te geven. De Koolstop Original heeft wel goede rijeigenschappen. Dit komt mede door de manier van koppelen. Niet bij de linkeras zoals de andere kinderkarren maar met een hulpframe direct achter het achterwiel. Het grote voordeel hiervan is dat als je hard remt je veel minder risico loopt dat de kinderaanhanger het achterwiel opzij duwt.

Naschrift
De Koolstop Original is als onveilig beoordeeld omdat tijdens de praktijktest van de Fietsersbond de stang is losgeschoten waar de kinderzitjes aanhingen. Deze stang kan op twee manieren gemonteerd worden. Zoals de Fietsersbond hem monteerde kan hij makkelijk losschieten. Als de stang 180 graden gedraaid wordt, schiet de stang niet tijdens het gebruik los. In de gebruiksaanwijzing stond naar het oordeel van de Fietsersbond niet aangegeven wat de correcte manier van montage was. In maart 2004 heeft de fabrikant de gebruiksaanwijzing voor de montage van de Koolstop Original aangepast. Er staat nu duidelijk in aangegeven hoe de dwarsstang gemonteerd moet worden. Indien de kar op de juiste manier in elkaar wordt gezet, kan – volgens het oordeel van de Fietsersbond – de dwarsstang tijdens het gebruik niet losschieten.


Uit: Vogelvrije Fietser, mei 2003
Tekst: Kees Bakker