Driewielfiets header

De driewielfiets voor professionals

Bent u huisarts of fysiotherapeut en heeft u belangstelling voor de Driewielfiets voor uw patiënten? Of bent u WMO-ambtenaar en wilt u meer weten? Op deze pagina vindt u meer informatie.

Nederlanders gebruiken de fiets voor alles en nog wat. Om naar het werk te gaan, om boodchappen te doen of gewoon om lekker een stukje te fietsen. Een bijkomend voordeel is dat al dat gefiets bijdraagt aan onze dagelijkse beweging. We zijn daarmee uniek in de wereld, in andere landen wordt fietsen toch vooral als sport gezien.

Maar wat doe je als het je niet meer lukt om een stukje te fietsen? Omdat je ouder wordt, of omdat je om een andere reden tegen de beperkingen van je lichaam aanloopt? Dan is de driewielfiets een prima oplossing.

Bron: www.youtube.com

Scootmobiel of driewielfiets?

Wanneer het fietsen niet meer gaat is de eerste reactie vaak om het fietsen vaarwel te zeggen en over te stappen op een scootmobiel. Fietsdocent en oud-fysiotherapeut Ivo Smit is het hier niet mee eens. “Tegenwoordig krijgen ouderen of andere mensen met lichamelijke beperkingen vrij snel een scootmobiel voorgeschreven. Terwijl sommigen gewoon zouden kunnen blijven fietsen op een driewielfiets. Dat is zo veel gezonder. Je blijft in beweging, en dat is voor iedereen beter.”

Toch bestaan er ook onder zorgverleners hardnekkige mythes bestaan over de driewielfiets. Martijn van Es maakte het mee tijdens de Ontdekdagen die de Fietsersbond in 2017 en 2018 organiseerde. “Mensen met een beperking krijgen soms te horen dat fietsen er voor hun niet meer in zit omdat de driewielfiets te ingewikkeld is om te leren. Na een paar ritjes zie je echter hun zelfvertrouwen groeien en fietsen ze alsof ze nooit anders gedaan hebben. Ik hoorde ook verhalen van mensen die werd verzekerd dat fietsen voor hen veel te gevaarlijk zou zijn, omdat hun reactievermogen te traag zou zijn voor het verkeer. Natuurlijk is dat een belangrijk punt, maar veel driewielfietsers hebben een lage snelheid, en fietsen alleen in een voor hen zeer bekende omgeving. Dan zie je dat een iets lager reactievermogen vaak helemaal niet erg is.

WMO en gemeentelijke regels

De gemiddelde driewielfiets kost enkele duizenden euro’s. Dat is een flinke investering, waardoor veel mensen uit de doelgroep een beroep moeten doen op een bijdrage van de overheid. Diverse gemeenten vergoeden uit de WMO-budgetten een driewielfiets. Helaas zijn nog niet alle gemeenten zover. De Fietsersbond wil graag dat alle gemeenten kiezen voor de driewielfiets, omdat de regels dan voor iedereen het duidelijkst zijn.

Ook op straat verschillen de gemeentelijke regels. In sommige gemeenten mag je met de driewielfiets niet in het voetgangersgebied komen. De Fietsersbond werkt er aan om ook deze regels te harmoniseren.

Starten met de driewielfiets

Is uw patiënt toe aan een driewielfiets? Laat hem of haar dan contact opnemen met het WMO-loket. Als de patiënt een indicatie krijgt, dan heeft de gemeente contracten met leveranciers die langskomen voor een adviesgesprek. Krijgt de patiënt geen indicatie, dan kan hij of zij natuurlijk een gespecialiseerde fietsenmaker benaderen.

Wil uw patiënt liever eerst wat oefenen, neem dan contact op met een gespecialiseerde fietsdocent. Deze docent kan ook helpen met concrete tips voor verdere begeleiding.