Santos Travel Lite met GoSwiss motor

santospinion2

Santos heeft als motto ‘Built for Life’ en de door onze geteste Travel Lite lijkt daar geheel aan te voldoen.

Santos Travel Lite met GoSwiss motor en Pinion-naaf: €7578,-

Santos heeft als motto ‘Built for Life’ en de door onze geteste Travel Lite lijkt daar geheel aan te voldoen. Er kan weinig kapot en als er wat door slijtage vervangen moet worden – remblokjes of de Gates-tandriem – kun je dat prima zelf doen. Schoonmaken van de fiets is ook zeer eenvoudig: even de tuinslang erop en de fiets is schoon.
De fiets heeft 50mm brede, lichtrollende Schwalbe Almotion banden. In combinatie met het stijve frame rijdt de fiets daarmee zeer stabiel. Lage bandenspanning biedt in de meeste gevallen voldoende comfort. Maar met 2 bar in voor- en achterband en de hoge snelheid van de elektrische ondersteuning had ik op de Veluwe al last van trillingen. Dat testrondje heb ik regelmatig gereden met een ongeveerde fiets met dezelfde banden en bandenspanning en dat ging prima. Maar door de hogere snelheid heb je meer trillingen. Je fysieke inspanning is minder en daardoor zit je ook wat minder stevig op de fiets. Ook op de onverharde paden en in steile afdalingen met slecht asfalt in de Eifel miste ik een verende voorvork voor de controle.
Bijzonder is de achterdrager. Santos laat die bij Tubus op maat maken met buizen met grotere diameter. Grotere buizen maken de drager veel stijver en de bagage hangt dan zeer stabiel aan de drager.
De fiets is voorzien van het elektrische systeem van Go SwissDrive. Alle elektronica en sensoren zitten in de motor. Het achterwiel is vrij eenvoudig te verwijderen door de moeren los te draaien en een stekker los te trekken. En na een bandenwissel hoeft er niks meer opnieuw ingesteld te worden, zoals bij de meeste e-bikes. Dat maakt het een zorgeloos en robuust systeem. De ondersteuning voelt onder alle omstandigheden natuurlijk en krachtig. De meeste hellingen in de Eifel waren goed te doen. Alleen op het steile onverharde bospad zakte de snelheid te veel voor de motor om nog echt ondersteuning te bieden.
De achterwielmotor op de Santos – en ook op de idworx – heeft nog een nadeel. Als de klim wat langer duurt, stopt de motor in het achterwiel er gewoon mee. Op een gegeven moment wordt de motor te warm. Om schade te voorkomen schakelt hij dan automatisch uit. Dan moet je een kwartiertje wachten voor je weer verder kunt.

De motor kan als rem dienen en zo win je meteen energie terug. Je kunt kiezen uit drie standen. Dat werkte goed. Je gaat net wat rustiger naar beneden. Op een steile helling val je niet gelijk vol naar beneden. In een lange afdaling met een 6%-helling bleven we in de zwaarste stand keurig rond de 35 per uur rijden. Het afremmen is wel begrensd tot 42 per uur en werkt niet als de accu vol is.
De testfiets gaf ondersteuning tot 35 per uur. Dat mag officieel niet maar laat wel de potentie zien van de fiets als speed pedelec voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer. Want juist als je onder alle weersomstandigheden veel kilometers maakt, komt de onderhoudsvrije versnelling, duurzame en schone aandrijving en robuuste probleemloze motor goed tot zijn recht.
De testfiets was voorzien van het eenvoudige, standaard display van Go SwissDrive. Het kiezen van de ondersteuningsstanden was soms wat moeizaam. Vooral als je in een afdaling snel wilt wisselen tussen de verschillende standen ondersteuning en remmen op de motor. Ik heb ook kort een fiets met het luxe display getest en daarbij was de bediening en de afleesbaarheid duidelijk beter.
Bij Santos kun je de fiets geheel naar wens samen laten stellen. Nog bredere banden en een verende voorvork lijken mij een goede optie.

Voordelen
Nadelen
  • Achterwiel alleen los te maken met moersleutel
  • Motor kan op steile hellingen te heet worden en stopt dan
  • 50mm is voor onverhard aan de smalle kant
  • Bediening en aflezen display wat lastig

Fietsersbond oordeel: