Prijzen zijn van juni 2014.
Geteste fietsen in 2014:
- Pegasus Ravenna Nu-E (algehele testwinnaar)
- Koga E-Deluxe
- Batavus Ventoux Easy
- Flyer T-8
- Gazelle Orange EM
- Sparta B2
- Dutch ID Sport Active
- TDR Flox
- Trek T700
- Giant Prime E+0
€2000-2500:
- Kalkhoff Tasman City Impuls 8 (klassewinnaar)
- Sparta ION RXS+
- Pegasus Ravenna 8 Speed
- Flyer C5 Deluxe
- Batavus Milano E-Go
- Gazelle Impuls C7
- Pegasus Sienna 7 Speed
- Trek TM400
- Dutch ID Tour Active
- Giant Prime E+1
Tot €2000:
- Batavus Monaco E-Go (klassewinnaar)
- Sparta C5
- Stella Verona
- Bikkel Ibee T3
Prijsklasse 2500 euro en hoger
Koga E-Deluxe
Prijs: €2999,-
Gewicht: fiets met accu 26,8 kg, accu 3,0 kg.
Accu
Capaciteit: 317 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 44km / 13,9km per 100 Wh
Accu is makkelijk uitneembaar en te plaatsen. Laadt traag met 80watt. Actieradius valt wat tegen.
Display
Fraai display met veel extra informatie, makkelijk afneembaar, goed afleesbaar in het midden van de fiets en bediening rechts bij het stuur. Actieradiusaanduiding erg nauwkeurig. Draadjes naar display en bediening zijn dun en ogen wat kwetsbaar.
Ondersteuning
Koga gebruikt de ION-technologie van Accell (moederbedrijf van Koga, Batavus en Sparta). De ondersteuning, met krachtsensor en de motor in het achterwiel, voldoet onder alle omstandigheden zeer goed. Motor is geluidloos! Ondersteuning met extra functies: parkeerhulp, achteruit, powerboost en recharge. (Fiets remt op de motor en laadt dan de accu. Nuttig bij lange en steile afdaling.)
Overige punten
De Koga is uitstekend afgewerkt. Goede verlichting en goede remmen. De derailleuraandrijving is kwetsbaar, vraagt veel onderhoud en je kunt niet schakelen bij stilstand. Zelf vervangen achterband is lastig. Het rijgedrag werd in combinatie met de ondersteuning het hoogst gewaardeerd door het testpanel! Hoge instap.
Eindconclusie
Uitstekend rijdende fiets met zeer goede ondersteuning onder alle omstandigheden. Volgt de berijder op de voet. Net geen winnaar door kwetsbaar derailleursysteem en hoge instap.
Batavus Ventoux Easy
Prijs: €2599,-
Gewicht: fiets met accu 28,1 kg, accu 3,4 kg.
Accu
Capaciteit: 504 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 74 km / 14,7km per 100 Wh
Accu beetje lastig plaatsbaar door een onhandige rail onder in de drager heeft waar de accu opgeschoven moet worden. Laadt traag met 80watt.
Display
Fraai display met veel extra informatie, makkelijk afneembaar, goed afleesbaar in het midden van de fiets en bediening rechts bij het stuur. Actieradiusaanduiding erg nauwkeurig. Draadjes naar display en bediening zijn dun en ogen wat kwetsbaar.
Ondersteuning
Deze Batavus gebruikt de ION-technologie van Accell (moederbedrijf van Koga, Batavus en Sparta). De ondersteuning, met krachtsensor en de motor in het achterwiel, voldoet onder alle omstandigheden zeer goed. Motor is geluidloos! Ondersteuning met extra functies: parkeerhulp, achteruit, powerboost en recharge. (Fiets remt op de motor en laadt dan de accu. Nuttig bij lange en steile afdaling.)
Overige punten
De fiets is prima afgewerkt. De derailleuraandrijving is kwetsbaar, vraagt veel onderhoud en je kunt niet schakelen bij stilstand. Zelf vervangen achterband is lastig. Het frame is aan de slappe kant. Goede lage instap.
Eindconclusie
Goed rijdende fiets met zeer goede ondersteuning onder alle omstandigheden. Volgt de berijder op de voet.
Sparta B2
Sparta B2
Prijs: €2599,-
Gewicht: fiets met accu 27,8 kg, accu 2,5 kg.
Accu
Capaciteit: 400 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 70km /17,5 km per 100 Wh
Monteren accu gaat makkelijk.
Display
Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van de fiets en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met klikjes. Met aansluiting voor laden telefoon e.d.
Ondersteuning
Sparta gebruikt op de B2 het nieuwe elektrisch systeem van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor en motor bij de trapas, voldoet onder alle omstandigheden zeer goed. Motor is redelijk hoorbaar.
Overige punten
Prima rijdende fiets met stijf frame. Goede remmen maar hoge instap.
Eindconclusie
Prima fiets.
Prijsklasse 2000-2500 euro
Batavus Milano E-go
Prijsklasse 2000-2500 euro
Batavus Milano E-go
Prijsklasse 2000-2500 euro
Batavus Milano E-go
Batavus Milano E-go
Batavus Milano E-go
Prijs: €2499,-
Gewicht: fiets met accu 26,6 kg, accu 2,5 kg.
Accu
Capaciteit: 400 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 61 km /15,3 km per 100 Wh
Monteren accu gaat makkelijk.
Display
Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van de fiets en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met klikjes. Met aansluiting voor laden telefoon e.d.
Ondersteuning
Batavus gebruikt voor de Milano E-go het nieuwe elektrisch systeem van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor en motor bij de trapas, voldoet onder alle omstandigheden zeer goed. Motor is licht hoorbaar.
Overige punten
Prima rijdende fiets met goede remmen en lage instap. Frame had net wat stijver gemogen.
Eindconclusie
Prima fiets!
Pegasus Sienna 7 speed
Prijs: €2199,-
Gewicht: fiets met accu 28,2 kg, accu 2,5 kg.
Accu
Capaciteit: 400 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 59 km /14,8 km per 100 Wh
Monteren accu gaat makkelijk.
Display
Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van de fiets en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met klikjes. Met aansluiting voor laden telefoon e.d.
Ondersteuning
Pegasus gebruikt het nieuwe elektrisch systeem van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor en motor bij de trapas, voldoet onder alle omstandigheden zeer goed. Motor is licht hoorbaar.
Overige punten
Prima rijdende fiets met stijf frame en lage instap. Wel met slechte pedalen en slechte jasbeschermer.
Eindconclusie
Prima fiets. Zwaarste fiets met Bosch ondersteuning.
Dutch ID Tour Active
Prijs: €2499,-
Gewicht: fiets met accu 27,5 kg, accu 2,5 kg.
Accu
Capaciteit: 400 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 60 km /15 km per 100 Wh
Monteren accu gaat makkelijk.
Display
Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van de fiets en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met klikjes. Met aansluiting voor laden telefoon e.d.
Ondersteuning
Dutch ID gebruikt het nieuwe elektrisch systeem van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor en motor bij de trapas, voldoet onder alle omstandigheden zeer goed. Motor is duidelijk hoorbaar.
Overige punten
Prima rijdende fiets met stijf frame en lage instap.
Eindconclusie
Prima fiets. Geluid had wat beter gekund.
Giant Prime E+1
Prijs: €2499,-
Gewicht: fiets met accu 27,5 kg, accu 3,1 kg.
Accu
Capaciteit: 409 Wh
Materiaal: li-ion
Actieradius: 59,4 km /14,5 km per 100 Wh
Monteren accu gaat makkelijk, zolang het rubber afdekdopje bij de laadaansluiting goed op zijn plek zit. Kwetsbare stekker lader. Laadt traag met 80watt
Display
Uitgebreid display in het midden van de fiets. Niet afneembaar.
Ondersteuning
Giant gebruikt de nieuwe middenmotor van Yamaha. De ondersteuning voldoet onder alle omstandigheden goed. Motor is licht hoorbaar met hoge toonhoogte. Geen loophulp.
Overige punten
Frame is merkbaar te slap en instap te hoog.
Eindconclusie
Fiets met duidelijke minpunten.