FLYER_E–Bikes_TX–Serie_TX7_70_Herrenrahmen_tritonsilber_matt

Test: volgeveerde e-bikes

In de mountainbikewereld zijn volgeveerde (vering zowel in het voor- als achterwiel) fietsen niks bijzonders meer. Ook niet bij de steeds meer verkochte elektrische mountainbikes. Voor gewone e-bikes wordt het ook normaler. TestKees probeerde er twee.

FLYER_E–Bikes_TX–Serie_TX7_70_Herrenrahmen_tritonsilber_matt

Flyer TX 7.00

De Flyer TX 7.00 is een volgeveerde e-bike met spatborden, verlichting, bagagedrager, standaard en een Nexus 8-versnellingsnaaf. Op slechte ondergrond is de vering erg comfortabel en misschien nog wel belangrijker is dat je meer volledige controle hebt. Met achtervering kan ik op volle snelheid door kuilen fietsen. Zonder achtervering word je dan oncomfortabel heen en weer geschud en heb je het gevoel van de fiets te stuiteren. De fiets heeft ook duidelijke minpunten. Omdat de bagagedrager aan de geveerde achtervork zit krijgt de bagage ook steeds klappen te verduren. En omdat de standaard aan de achtervork zit klappert hij meer dan op een ongeveerde fiets. De banden zijn breed, iets breder dan normale stadsfietsbanden, maar voor op zand nog steeds te smal. Ander minpunt is dat het logischer was geweest om in plaats van de Nexus 8-naaf die er nu op zit een lichtere derailleur te monteren, die een groter bereik heeft en makkelijk schakelt onder belasting. Een kettingspanner heb je toch nodig.

Ries&Müller Delite Touring

Riese&Müller Delite Mountain

Riese&Müller levert een hele serie volgeveerde elektrische fietsen. Ik heb de Delite Mountain getest. De fiets reed op slecht terrein beter dan de Flyer, vooral door de bredere banden van maar liefst 70 millimeter, maar wellicht ook door de iets beter verende voorvork en achtervork. Schakelen met de derailleur ging ook makkelijker. Helaas heb ik niet de aangeklede versie met achterdrager van de Delite getest. Want bij deze fiets is de bagagedrager aan het frame bevestigd en niet aan de achtervork. Dan zou je verwachten dat de bagage minder klappen opvangt, maar dat heb ik dus niet kunnen testen. Een leuk extraatje van de Delite is dat er het DualBattery-systeem van Bosch op zit, twee losse accu’s van 500 Wh. Normaal heeft dat als nadeel dat je ze ook allebei afzonderlijk moet laden en ontladen, maar Bosch heeft daar wat op bedacht. Tijdens het fietsen worden de accu’s gelijkmatig leeggereden. Ze blijven dus altijd ongeveer even vol. Hetzelfde geldt voor het laden. Laad je ze terwijl ze op de fiets zitten, dan laden ze om en om, waardoor de laadtijd natuurlijk wel twee keer zo lang is.

Eindoordeel
Elektrische fietsen met achtervering zijn een uitkomst voor fietsers die op vakantie graag over elke ondergrond willen kunnen fietsen, extra comfort willen en daarbij volledige controle over de fiets willen houden. Maar de keerzijde is een duurdere en kwetsbare fiets. De zit van beide fietsen was verder wel erg sportief. Te sportief in mijn ogen om ook als relaxte vakantiefiets te dienen. Een alternatief is de Homage van Riese&Müller waarop je meer rechtop zit.