Test

Van Moof Electrified S

TestKees ging met de Electrified S van VanMoof op pad. Wat waren zijn bevindingen?

Anti-diefstal

De Electrified S van VanMoof heeft een elektronische diefstalbeveiliging. Zodra je merkt dat de fiets gestolen is, rapporteer je met de bijbehorende app de fiets als gestolen. De app ‘belt’ dan met de fiets. Alle elektronische functies zijn dan in één keer uitgeschakeld en de fiets geeft ook meteen zijn GPS-positie door. Zo zou je hem terug moeten kunnen vinden.

Geen fietssleutel

Het kettingslot open en sluit je met je smartphone. Je zet hem op slot door een insteekketting in een gat in de bovenbuis te klikken. Losmaken doe je met de VanMoof-app. Je hebt dan vijf seconden om de ketting uit het frame te trekken. Dat werkt goed. Is je telefoon leeg of niet bij de hand dan kun je met een kleine afstandsbediening het slot ontgrendelen. De wielen hebben antidiefstalmoeren. En voor de het zadel en de zadelpen heb je een speciaal boutje nodig zodat die onderdelen ook lastig te stelen zijn.

Vormgeving


Opvallend is de fraaie vormgeving. Frame, velgen, spatborden, stuur, zadel, handvatten en banden passen allemaal bij elkaar. De verlichting zit weggewerkt in de uiteinde van de bovenste, framebuis. De zadelpenversteller is ook weggewerkt in het frame. De 420 Wh accu is verstopt in de onderste framebuis. Het display is geïntegreerd in de bovenste framebuis. Alleen de iets grotere voornaaf met motor verraadt dat het om een elektrische fiets is.

Hoe fietst de Electrified?


Een voorwielmotor is meer iets voor goedkopere e-bikes. In deze prijsklasse hebben elektrische fietsen doorgaans een middenmotor. Dit systeem geeft een verfijnde ondersteuning dankzij een krachtsensor die de ondersteuning meteen afstemt op de kracht die je zelf op de pedalen uitoefent. Een voorwielmotor slaat aan wanneer de trappers rondgaan. Dan duurt het soms even voor je daadwerkelijk ondersteuning krijgt.
Maar de voorwielmotor van VanMoof start wel snel. De rotatiesensor reageert al na iets minder dan een kwart omwenteling van de pedalen. De ondersteuning is voldoende krachtig. Heuvelop moet je wel je wel de powerboost-knop bij het stuur indrukken nodig om boven te komen.
Bediening gaat via de app. Dat werkt goed maar tijdens het fietsen de ondersteuning veranderen, is lastig. De app geeft geen informatie over gereden afstand en gemiddelde snelheid. Opvallend is dat je de fiets ook met de app op de Amerikaanse stand kunt zetten. De ondersteuning stopt dan pas bij 32 per uur in plaats van 25 per uur zoals in Nederland wettelijk verplicht is. En dat fietste veel prettiger. Bij lekker doorfietsen ga je dan zo’n 28 tot 30 per uur.  De accu laden kan alleen op de fiets en de laadsnelheid is met 80 watt vrij langzaam. Met kettingslot weegt de fiets maar 20,2 kilo en dat is extreem licht. Het display zelf geeft alleen de snelheid, de resterende accucapaciteit grof met vier streepjes en de ondersteuning van de motor met een ring van streepjes.
De fiets rijdt lekker dankzij brede ballonbanden, het stabiele frame, het prettige zadel en de sportieve houding. VanMoof levert maar een framemaat en voor mij was die goed. Eventueel kun je bij Van Moof eventueel een ander stuur en stuurpen laten monteren
De fiets wordt geleverd met de SRAM Automatix 2-versnellingsnaaf. Deze schakelt automatisch bij zo’n 18 per uur. Maar de overbrenging is niet goed gekozen. Pas bij 30 per uur (standje USA) fietste ik met een lekker beentempo. Bij typische stadssnelheid op zo’n e-bike tussen de 20 en 25 per uur is het beentempo te laag. Remmen gaat goed dankzij de mechanische schijfremmen.

Fietsersbond oordeel:

Categorieën