Bosch gates enviolo

Nieuwe Bosch-motor voor speedpedelecs, stiller en iets sneller

De nieuwe speedpedelecmotor van Bosch is duidelijk stiller en iets sneller dan de oude versie. Kees Bakker (TestKees) heeft op twee verschillende fietsen getest.

De nieuwe speedpedelecmotor van Bosch is duidelijk stiller en iets sneller dan de oude versie. Ik heb op twee verschillende fietsen getest. Eerste opvallende bevinding: het is mij net niet gelukt om 45 per uur te fietsen. Die snelheid is belangrijk om mee te kunnen op de rijbaan. De ondersteuning stopt bij 43 tot 44 kilometer per uur. Dat is op de teller 46. Als je flink meetrapt haal je die snelheid. In de praktijk is 40 kilometer sowieso goed te doen. En dat is duidelijk een verbetering ten opzichte van de vorige motor. Meestal wordt de motor gecombineerd met een Gates-riem en een Enviolo-versnellingsnaaf (traploze versnelling).

 

Bosch gates enviolo

Deze riem gaat langer mee dan een ketting en je hoeft hem amper te onderhouden. Wat de Enviolo-naaf betreft: dat is een robuust ding. Hij hoeft niet afgesteld te worden en is redelijk makkelijk te schakelen onder de zware belasting van de motor. Daar heb je dus ook weinig omkijken naar. De Enviolo-naaf kun je in twee varianten krijgen: de 330 en 380. Het belangrijkste verschil is dat de zwaarste versnelling bij naaftype 380 15% zwaarder is. Dat is een voordeel bij een speedpedelec, maar ook weer niet echt nodig. Belangrijk is dat de zwaarste versnelling zwaar genoeg is om bij hoge snelheid in een prettig traptempo mee te kunnen trappen. Bij een van de testfietsen maakte ik in de
zwaarste versnelling bij 30 kilometer per uur al 60 omwentelingen per minuut. Te licht om lekker rond de veertig mee te fietsen. Dan heb je echt een zwaardere versnelling nodig.

De Fietsersbond komt op voor alle fietsers

Als je lid wordt, steun je het werk van de Fietsersbond. Wij willen dat alle fietsers veilig en comfortabel kunnen fietsen. Samen met honderden vrijwilligers strijden we voor jouw belangen. Help je mee?

Ja, ik word lid

Bij de andere testfiets kwam ik pas bij 37 kilometer per uur aan 60 omwentelingen. Dat maakte meefietsen bij hogere snelheid makkelijker. Eventueel kun je andere tandwielen laten monteren voor een zwaarder verzet. Een speedpedelec combineren met een Kiox-display is handig want je kunt er goed op zien hoeveel inspanning je zelf levert en wat je traptempo is. Om makkelijk 45 kilometer per uur te halen op een speedpedelec moet je toch echt een krachtige achterwielmotor hebben, maar als je graag een nagenoeg onderhoudsvrije fiets hebt met een prettige ondersteuning, waarop je zo rond de 35 tot 40 kilometer per uur kunt rijden, is een fiets met de nieuwe Bosch-motor, Gates-tandriem en Enviolo-naaf ideaal.