bakfiets_header

Gazelle Friiik

De fiets zelf is niets bijzonders, maar het aandrijfsysteem van de Gazelle Friiik is een heuse vondst. Het zit ingepakt in een spuitgegoten magnesium kettingkast, een innovatie van ligfietsbouwer Flevobike. Deze lichtgewicht kettingkast is echt waterdicht en daardoor slijt het versnellingssysteem nauwelijks. Bovendien loopt hij erg soepel door een nieuw derailleursysteem.

http://www.youtube.com/watch?v=9CJ8wPtZHF8

Iedereen die op het punt staat een fiets met een Shimano Nexus 7-naaf te kopen, zou verplicht moeten worden eerst een proefrit te maken op de Gazelle Friiik. De fietsen met de Nexus 7-naaf vind ik een kleine ramp om op te fietsen. Deze Nexus-naaf geeft namelijk veel weerstand. De Friiik daarentegen rijdt lekker vlot door de efficiënte aandrijving. Moeiteloos kan ik rustig fietsend een kruissnelheid van meer dan 20 kilometer per uur halen. Een elektrische fiets hoeft dan niet eens meer. Schakelen gaat prima. Het gaat misschien iets minder soepel en met meer geluid dan wanneer je een goed derailleursysteem hebt, maar dan moet de derailleur wel helemaal nieuw en blinkend schoon zijn. In de praktijk is dat niet het geval. Een ander pluspunt is dat het achterwiel maar aan één kant van de achteras is opgehangen. Bij fietsen is dat zeldzaam, maar autowielen worden altijd zo bevestigd. Het vervangen van een band is een eitje. Jammer dat het voorwiel ook niet eenzijdig is opgehangen. Niet alleen handig bij een lekke band, maar ook als je in bar weer winterbanden wilt gebruiken. De Gazelle Friiik is een moderne stadsfiets, maar het aandrijfsysteem zou misschien beter tot zijn recht komen op een onderhoudsvrije, snelle woon-werkfiets waar je het hele jaar mee wilt fietsen. En zo zijn er nog veel meer handige toepassingen te bedenken voor het waterdichte en soepele systeem. De Gazelle Friiik kost 849 euro en is daarmee zo’n 100 euro duurder dan de vergelijkbare Gazelle Chamonix met Nexus 7-naaf. Maar die 100 euro is het systeem meer dan waard.